Múzeumok éjszakája – a város felett és az Aeroparkban!
Az idei Múzeumok Éjszakájának legnagyobb meglepetését a ferihegyi Aeropark, a Goldtimer Alapítvány és a Budapest Airport közös programja ígéri: tizenöt perces nosztalgiarepülést Budapest felett egy 1949-es építésű Li-2-es típusú veterán repülőgéppel. És hogy még tovább lehessen fokozni a dolgot: az utasokat az Aeroparkból egy felújított Ikarus 55-ös típusú veterán busszal szállítják át a történelmi 1. Terminálra, ahonnan a Goldtimer Alapítvány Li-2-es nosztalgia-járatai indulnak, tudhatjuk meg a Budapest Airport előzeteséből.
A időutazás egyik eszköze tehát 2001-ben felújított Li-2-es, a világ egyetlen, még működőképes példány a típusból, ráadásul ma már az egyetlen még Malév-színekben közlekedő légijármű. A jelentkezők li-2.repterlatogatas.hu oldalon olvashatják el a feltételeket és az árakat. A különleges élményt csak fokozza, hogy az idei Múzeumok Éjszakájára elkészült egy Malév-festésű Ikarus 55-ös (farmotoros) veterán autóbusz, amiből ötöt 1960-tól rövid ideig a repülőtéren belül is használtak. Ez a busz szállítja majd a Li-2-es utasait az Aeroparkból a Li-2-eshez az 1. termál előtti részre. És hogy még fokozzuk az időutazás élményét, a gép a történelmi 1. Terminál elől indul
A repülőgép 1949-ben készült az akkori Szovjetunió taskenti (Üzbegisztán) 4. sz repülőgépgyárában. A Li-2-es tulajdonképpen az 1936-ban az Egyesült Államokban forgalomba állított Douglas DC-3-as (katonai változat C-47) licenc-változata, amelynek gyártását Borisz Liszunov orosz mérnök vezetésével indították el. Komoly mérnöki munkát jelentett a collos alapú amerikai rendszerről átállni a metrikus rendszerre a gyártás során, új, orosz fejlesztésű motort párosítani az amerikai konstrukcióhoz és megerősíteni a futóműveket a nagyobb igénybevételhez, amit füves-havas-jeges orosz repülőterek jelentettek. Ráadásul az orosz gépeken a repülő jobboldalára került a rakodóajtó, míg az amerikai DC-3-asokba a bal oldalon lehet beszállni. (Egyébként más DC-3-as altípusokon is ílyen volt az elrendezés – a szerk.)
A világ egyik legjobban sikerült konstrukciójú gépéből összesen közel 20 ezer épült, a Goldtimer Alapítvány HA-LIX lajstromjelű gépe először a Magyar Néphadsereg színeiben repült, majd 1958 és 1964 között a Malév-hoz került, ahonnan a belföldi repülések megszűnése után ismét a honvédségnek adták, végül 1974-ben Szolnokról vonult múzeumi pihenőre. A gépet repülésrajongók több ezer munkaórában állították helyre 2001-ben, és 2002-ben kapta meg a légialkalmassági engedélyét. A 10 ezer 900 kilogramm felszálló tömegű gépet két, egyenként 1000 LE teljesítményű AS-62IR típusú kilenchengeres csillagmotor emeli a levegőbe, ahol 220–260 km/óra utazósebességgel akár 2000 kilométert is megtehet.
Az Ikarus 55-ös autóbusz igazi különlegesség, hiszen ebből a javarészt távolsági buszjáratokra tervezett, 1953-ban konstruált buszból viszonylag kevés példány készült, később áttértek a két automata ajtós, szintén farmotoros/léghűtéses Ikarus 66-os modellre. Az egyik Ikarus 55-öst a Malév üzemeltette a repülőtéren, így most a külföldről visszaszerzett és felújított példány – a BKV értékmegőrzési programjának részeként és a Légiközlekedési Kulturális Központ szakmai támogatásával – most Malévos festést kapott és így rója a kilométereket.
A Múzeumok Éjszakáján az összes program központja és indulási helye az 2-es terminál melletti Aeropark repülőmúzeum, ahol neves magyar gépkapitányok mutatják be az éjszakai pilótafülkéket és földi kiszolgáló eszközöket. Lesz mentő-, tűzszerészeti, katasztrófavédelmi bemutató, repülőgép-szimulátor és autózás oldtimer repülőtéri járművekkel.
– Régóta szerettünk volna teljes nosztalgia-élményt kínálni a repülés és a repülőtér szerelmeseinek, az idei Múzeumok Éjszakájára végre minden összejött és egymás mellett láthatják és ki is próbálhatják az érdeklődők mind az Ikarus 55-öst, mind a Li-2est – mondta Somogyi-Tóth Gábor, az Aeropark igazgatója. Hozzátette: – A nosztalgia-repülések mellett természetesen még egy sor izgalmas programot, egyebek mellett repülőtér-látogatásokat is kínálunk az érdeklődőknek, a gyerekek légiutas-kísérő tanfolyamon vehetnek részt, és lesznek pódiumbeszélgetések is a Múzeumok Éjszakáján.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!