Munkában a GYSEV Cargo Ludmillája
Minden annak köszönhető, hogy a kormány lefújta a 17-es alsó felének villamosítását. Az persze érthető, hogy a villamosítással a kormány a MÁV-Startnak kíván kedvezni és inkább a – különösen nyáron – sűrűbb személyvonati közlekedés által használt 29-es vonalat villamosítja Szabadbattyántól Balatonfüredig, mint a napi néhány pár tehervonat által használt Zalaszentiván–Nagykanizsa szakaszt, ahol a személyvonatok (a pécsi gyorsokat leszámítva) Bézékből állnak és úgysem tudna helyettük rövid villamos-motorvonatokat forgalomba állítani egyik személyszállító vasúttársaság sem.
Az persze megint más kérdés, hogy a vasúti infrastruktúra melyik részét érdemes inkább fejleszteni, a főleg külföldi tulajdonosok birtokolta magánvasutak teherforgalmát kiszolgáló pályát és felsővezetéket, amiből legalább pályahasználati díj bevétele keletkezik a MÁV-nak, vagy a sűrűbben közlekedő személyvonatokat, amik csak veszteséget termelnek, de a veszteségüket és ezzel – ha úgy vesszük – pályahasználati díjukat az állam állja. Márpedig sok kicsi sokra megy! Hosszasan lehetne vitázni ezen, egy azonban biztos: a GYSEV Cargo tehervonatai nem tudnak eljutni villamos vontatással Rajkáról, vagy akár csak Szombathelyről Nagykanizsára, illetve a horvát határon fekvő Gyékényesig.
Éppenséggel nem holmi apró-cseprő, pár kocsis szerelvényekről van szó, hanem combos gabona- és ércvonatokról, műtrágyás vagy tartályvonatokról és mindenféle más áruról, ami Lengyelország, Csehország és Szlovákia bizonyos szegleteiből a Borostyán-folyosót alkotó 16-os és 17-es vonalakon át halad Horvátország adriai kikötői (elsősorban Fiume) és egyéb közeli célpontok felé, vagy egyéb okokból nem az őrihódosi vonalon utazik Koper vagy Olaszország irányába.
A szlovén vasúton át amúgy végig villamos vontatással lehet haladni, és legalább az országhatárig gépcsere nélkül, ámbár a zalaszentiváni deltavágány megépüléséig csak egy körbejárás kiiktatásával. Az egyelőre amúgy sem jellemző, hogy gépcsere nélkül közlekedjenek a vonatok Magyarország és Szlovénia között.
Mielőtt rátérnénk a 648 001 pályaszámú mozdony esetére, elemezzük még egy kicsit ezt a fura helyzetet! A Szlovéniába vezető vasútvonal elsősorban a Záhonytól Koper, Olaszország és Spanyolország felé vezető RFC 6-os eleme, de mostanában egyre sűrűbben az 1-es vonalon át, Győr felől közelítik meg Zalaszentivánt a tehervonatok és ezen törekvést a vasúti folyosókról készített térképeken is tetten érni.
Az végül is érthető, hogy a Bakonyon át vezető 20-as vonal kevésbé vonzó a meredek, egyvágányú pályájával. Pápán vagy Szombathelyen át síkvonali pályákon lehet eljutni Zalaegerszeg kapujáig és a csornai útirányon – még ha a GYSEV vonalait is használva – végig villamos vontatással. Így alakult, hogy a Szombathely és Zalaszentiván közötti egy vágányon egyszerre két európai vasúti áruszállítási folyosó forgalma halad (a Borostyán az RFC 11-es), ami alighanem unikum Európában!
Egy bizonyos: a GYSEV Cargo már régóta szerette volna megoldani, hogy saját, nagyteljesítményű dízelmozdonnyal vontathassa a 17-es vonal még nem villamosított szakaszán a tehervonatait. Régebben béreltek négy Ludmillát a DB Cargo romániai leányvállalatától, ezek közül azonban már csak egyet használnak, az is sokszor műszaki gondokkal küzd.
Nem volt hát meglepő, amikor kiderült, hogy a lízingelt gépek helyére két Ludmillát vásárolnak Németországból. Az utolsó bérelt mozdony, a 651 002-es javításai idején a GYSEV vagy a Starttól kölcsönzött Szergejjel, vagy – amolyan kényszermegoldásként – saját mozdonyaival, három Bobóval vontatta Szombathely és Gyékényes között a szerelvényeket. Belátható, hogy egyik megoldás sem gazdaságos.
Amint írtuk, a német vasút (DB) által egyszer már remotorizált, éppen ezért nem a 232-es, hanem a 233-as sorozatba tartozó mozdonyt Cottbusban újították fel és nemrégiben Magyarországra érkezett, ahol teljesítette futópróbáit. Április 25-én a mozdony átköltözött Sopronból Szombathelyre és rögtön munkába is állt a Rajka–Gyékényes (és fordított) viszonylatú tehervonatokon.
Rajka és Szombathely között villamosmozdony viszi azt a majdnem minden nap közlekedő műtrágyás vonatot, amit utána a Ludmilla továbbít Gyékényesig. Szombathelyig bármilyen gép számításba jöhet, ami éppen kéznél van: vitte már Szili, Taurus, Vectron. Nagykanizsától Gyékényesig persze mehetne megint villanygép, de akkor vagy a vonattal kellene húzni, vagy a határmentén állomásoztatni, napi szinten oda és vissza szállítani a személyzetet – egyszerűbb, ha a Ludmilla megy el Gyékényesig és vissza.
Az elmúlt napok tapasztalata alapján Szombathelyről reggel 9 körül indul a 648-as, általában a Pécsre közlekedő 8902-es sebesvonat után, ha van vonata. Ez persze nem garancia, a mozdonyt bármikor bevethetik. Úgy tudjuk, hogy a leváltott 651 002-es sorsáról még nincsen döntés, viszont május során várható a 648 002-es érkezése Németországból. Bár már ő is a GYSEV Cargo köntösét viseli magán, Cottbusban alkatrészre vártak, ezért nem indíthatták még útra. Ha hozzátesszük, hogy hamarosan az MTMG második és a Kárpát Vasút első Ludmillájának a debütálása is várható, akkor elmondhatjuk, hogy a Ludmilla-rajongól éve lesz a 2019-es!
Nyitóképünk Németh Gábor felvétele.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!