Mérik a vonatok sebességét a Gubacsi hídon
A szerkezetek segítik a tájékozódást, hiszen jelenleg a vonatok csak öt kilométer per órás korlátozással közlekedhetnek a romhalmazon.
A fontos, a csepeli terminálok vasúti megközelíthetőségét lehetővé tévő műtárgy felújítása, illetve az új áthidalás megépítése körüli, minden képzeletet alulmúló huzavonának lassan könyvtárnyi az irodalma, számos tartalmunkban (itt, itt, meg itt) igyekeztünk mi is körülírni a témát, az érvényes Indóház pedig átfogó írásban tárja az olvasó elé a már hosszú évekkel ezelőtt lefektetett terveket. Ezek szerint a meglévő vasúti (és ezzel megegyezően a közúti) híd parti pilléreihez alkalmazkodva északról egy 145 méter fesztávolságú acél ívhíd ívelné át a medret a következőképpen: a meglévő vágánytengelytől 15 méterre északra az említett fesztávolságú mederhídból, valamint a jobb és bal parti 22 méteres fesztávolságú csatlakozó hidakból álló új nyomvonal épülne meg a tervek szerint. A pálya alaprajzilag átmeneti ívvel érkezne a Pesterzsébet felőli parti hídra, ennek közepétől a mederhídon és a csepeli oldali parti hídon egyenes. A vonalszakaszra engedélyezett legnagyobb sebesség 40 km/óra lenne.
Nos, amíg ennek a hídnak a megépítése a jövő távoli homályába vész, maradnak az ellenőrzés melletti öt kilométeres, jobbára tolómozdonyos lassújáratok. Egyes vasúttársaságok igyekeztek a maguk részéről is hozzájárulni a forgalom fenntarthatóságához, az például biztosan tudjuk, hogy a MÁV-REC GPS-alapú sebességmérőket telepített a mozdonyaira, amelyek pontosabb sebességmérést tesznek lehetővé, emellett felajánlották az infrastruktúrát kezelő államvasútnak, hogy a mozdonyokon helyezzék el a MÁV mobil sebességellenőrző berendezéseit, amelyek valós idejű adatokat szolgáltatnak a hídon való közlekedésről.
A sebességmérés evolúciójának újabb stációjaként a hídszerkezet déli, illetve északi oldalára a közelmúltban sebességmérő berendezést szereltek fel, kijelzője a mozdonyvezetőnek nyújt vizuális visszajelentést. A társult térfigyelő kamera képét a vonatok áthaladásakor a megfelelő kontrollközpontban figyelik. A szerkezet észleli a híd északi felén, a Topánka út irányából, a Csepeli átjáró felüljáróról érkező közúti járművek tempóját is, mivel az autók még éppen beleesnek a látómezejébe – ezeket beméri, sebességüket kijelzi, majd elszomorodik. Ezzel szemben a déli oldalon már vidámabb a helyzet. Ott főként a gyalogosokat méri, akik normál esetben nem lépik túl a még tolerált nyolc kilométer per óra sebességet, így szinte a nap 24 órájában csak zölden világít és mosolyog.
(Simon Zsolt nyitóképén csupamosoly a kijelző. Mivel vonat akkor már órák óta nem haladt át a hídon, gyalogos viszont annál több, a derű az ő tempójuknak szólt)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!