Megújult pályán haladhatnak a vonatok Vinkovci és Vukovár között
A 18,7 kilométeres horvátországi vonalszakaszt 61 millió euróból korszerűsítették és villamosították.
A horvát vasúti infrastruktúra-kezelő HŽ Infrastruktura a napokban adta át hivatalosan a Vukovár és Borovo Naselje között megújult pályát. A beruházás során a pályarekonstrukción felül átépült a vukovári állomás, a szakasz minden megállója és útátjárója is, a pályasebesség pedig százhúsz kilométer per órára nőtt.
A projekt kivitelezője a spanyol infrastruktúra-fejlesztő Comsa és a Comsa Instalaciones y Sistemas Industriales volt, mely 2019 decemberében nyerte el a horvát infrastruktúra-kezelő 49,9 millió euró (jelenlegi árfolyam alapján 20,6 milliárd forint) értékű szerződését. A felügyeleti szolgáltatásokat a Rubicon Engineering és az SPC Engineering közös vállalata nyújtotta egy 2019 márciusában odaítélt, 1,7 millió eurós (700 millió forintos) szerződés értelmében.
A vasúti pálya korszerűsítése nagy jelentőséggel bír a helyi közösség, valamint tágabb értelemben a kelet-szlavóniai, harmincezres Vinkovci és a 23 ezres Vukovár térségének gazdasági fejlődése, továbbá az európai vasúti hálózattal való jobb és színvonalasabb közlekedési kapcsolatok szempontjából is. Tágabb kontextusban pedig azért fontos, mivel a Rajna–Duna folyosón elhelyezkedő RFC10 vasúti árufuvarozási folyosó szerves részét képezi, a korszerűsítéssel pedig Kelet-Szlavónia jobban bekapcsolódik az RH1 folyosóval.
A szakasz villamosítása gazdaságilag és energetikailag jövedelmezőbb, valamint ökológiailag fenntarthatóbb vasúti közlekedést nyújt, nagyobb kapacitással, miközben a vukovári kikötőhöz való hozzáférés is javult, hozzájárulva a helyi közösség gazdasági fejlődéséhez és a kelet-szlavóniai vasút helyreállításához.
A HŽ Infrastrukturától elmondták, a vonal korszerűsítése, valamint más olyan projektek, melyeket az RH1 folyosón készítenek elő és hajtanak végre a horvát–szlovén határtól a horvát–szerb határig, nemcsak Vukovár és Vinkovci városai, valamint a vukovári kikötő számára fontosak, hanem a teljes Vukovár-Szerém (Vukovar-Srijem) megye és Horvátország keleti részének fejlődése szempontjából is. A horvát vasúthálózat szinte minden egyes kilométerét érinti valamilyen korszerűsítés, a fejlesztési dokumentációk előkészítésétől a közbeszerzési folyamaton át az átépítésig. A következő tíz évben csaknem hatmilliárd eurót (cirka 2500 milliárd forintot) terveznek szánni a vasúti infrastruktúra fejlesztésére, ez összesen majdnem ezer kilométernyi pályát fog érinteni, ezzel a legnagyobb beruházási ciklus lesz a Horvát Köztársaság történelmében.
A beruházást a 2014–2020 közötti versenyképességi és kohéziós operatív program (OPCC) keretében, 2018-ban aláírt pénzügyi megállapodásból finanszírozták, részben európai uniós forrásokból. A támogatási szerződés értéke 89,9 millió euró (bő 37 milliárd forint), az összes elszámolható költség 68,5 millió euró (28,3 milliárd forint). A projekt elszámolható költségeiből maximálisan elszámolható társfinanszírozás 64,4 millió eurót (26,6 milliárd forintot) tesz ki, ennek 85 százalékát, 54,7 millió eurót (22,6 milliárd forintot) az OPCC-n keresztül finanszírozták, a fennmaradó tizenöt százalékot (9,7 millió eurót, vagyis négymilliárd forintot) pedig az államkassza állt.
Oleg Butković horvát tengeri, közlekedési és infrastrukturális miniszter arról beszélt, jelenleg egy nagy beruházási ciklus zajlik a közlekedési infrastruktúra egészét tekintve, és ami a legfontosabb, mivel eddig elsősorban közutakat, autópályákat, légi és tengeri infrastruktúrát építettek, a vasutat illetően egy nagy fejlesztési ciklus közepén tartanak. A Horvátország egyik legnagyobb vasútfejlesztésének számító vukovári projekten felül Zágráb határában is átadtak felújított pályát, azelőtt pedig Krapina–Zabok szakaszt. Az európai források mellett egy 900 millió euró (372 milliárd forint) értékű hitelt is felvettek az Európai Beruházási Banktól (EIB), melyet főként a helyi és regionális vasútvonalak felújítására fordítanak. Az infrastruktúra-fejlesztésen felül pedig új szerelvényeket is vásárolnak: huszonegy motorvonatot szereztek be uniós forrásokból, hamarosan pedig két további akkumulátoros motorvonat is érkezik – számol be a Railway Pro.
(Nyitóképünkön a vukovári kikötő megújult vágányhálózata. Kép forrása: Railway Pro)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!