Megújult egy észak-macedóniai vonalszakasz
A napokban adták át a Kumanovo és Beljakovce közötti 30,8 kilométer hosszon átépített pályát a leendő Szkopje–Szófia vasútvonal első elkészült részeként.
A pályaszakasz egyben a VIII-as számú, az Adriai-tengert és a Fekete-tengerrel, az albániai Durrëst az észak-macedón főváros Szkopjén, a bolgár főváros Szófián, valamint a bulgáriai Dimitrovgradon és Burgaszon át Várnával összekötő páneurópai közlekedési folyosó része is.
A vonal a X-es páneurópai korridor Szkopje és Belgrád közötti szakaszán található Kumanovótól indul, három nagyobb állomást és hat megállót fűz fel, miközben öt hídon és egy alagúton is áthalad.
A sínpárt eredetileg 1956-ban adták át a forgalomnak, a karbantartás hiánya miatt azonban bő harminc éve, 1994-ben le kellett állítani a vonatok közlekedését. A pályarekonstrukcióhoz még abban az évben kiválasztottak hazai cégeket, azonban nem sok előrelépés történt. Az újabb közbeszerzésekre évtizedeket kellett várni, végül a Strabag 2022-ben nyert el egy 40 millió eurós (jelenlegi árfolyam alapján csaknem 16,5 milliárd forintos) megbízást.
Az összesen 78 millió eurót (cirka 32 milliárd forintot) kóstáló beruházást az észak-macedón kormány, az Európai Unió, valamint több nemzetközi intézmény, köztük az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) közösen finanszírozta.
Az ország miniszterelnöke, Hristijan Mickoski elmondta, a megújult pálya új lehetőséget jelent az gazdasági fejlődéshez, a jobb összeköttetésekhez, valamint az egész régió jólétéhez. Az újranyitás fontos lépés a fenntartható közlekedés és a regionális összeköttetések megerősítéséhez.
Az észak-macedón közlekedési és kommunikációs minisztérium közleménye alapján az átépült vonalon kezdetben napi két–három járatpár fog közlekedni, azonban úgy vélik, a járműflotta jelentős fejlesztésével még nagyobb pályakapacitást használhatnak majd ki – a nem éppen sűrű menetrend részben annak köszönhető, hogy a nemzeti vasúttársaság ŽRSMT járműveinek jó része üzemképtelen.
A bolgár határig vezető, 88 kilométer hosszú vasúti pálya következő, Beljakovce–Kriva Palanka szakaszának felújítására kiírt, 155 millió eurós (63,5 milliárd forintos) megbízást 2022-ben nyerte el a török Gülermak vállalat; azóta már néhány munka el is készült a 33,9 kilométeres pályán.
A harmadik fázison, a Kriva Palanka és a bolgár határnál fekvő Deve Bair közötti 23,4 kilométeres részen is megkezdődtek már az előkészítő munkák, ez a szakasz a határ másik oldalán, Bulgáriában fekvő Gyuesevóig fog kiépülni. A közeljövőben a teljes vonalat villamosítani is tervezik.
A Macedóniát Bulgáriával összekötő vasúti pálya meglehetősen nehezen jött létre. Az első tervek még több mint százötven éve, 1869-ben születtek meg, ezek azonban sosem realizálódtak. A tervezés 1910-ben, majd két évvel később újrakezdődött, az első világháború viszont ismét csak közbeszólt. A Kumanovo–Gyuesevó pálya építésének végül a második világégés idején, 1942-ben láttak neki, a háború végével, 1945-ben azonban újfent leállt a projekt, a tervezett 53 alagútból csak 29 épült meg részben – számol be a Railway Gazette.
(Nyitóképünkön a megújult pálya átadása Beljakovcénél. Kép forrása: Railway Gazette)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!