Mégis marad a selmeci vicinális
Mint ahogy már tájékoztattunk, öt mellékvonalat zárna be a szlovák közlekedésügyi minisztérium hatékonyságnövelésre és költségmegtakarításra hivatkozva.
A tervben eddig a Selmecbányát (Banská Štiavnica) és Felsőbesenyőt (Hronská Dúbrava) összekötő zsákvonal is szerepelt. Ez nagy felháborodást, azonnali petícióírást váltott ki a helyiek körében. A dolog olyannyira nagy port kavart, hogy a nagy nyomásnak kitett miniszter kénytelen volt átértékelni a helyzetet. Október 22-én látogatott el Ján Počiatek szlovák közlekedésügyi miniszter a híres UNESCO-városkába, hogy dűlőre jussanak a polgármesteri hivatal képviselőivel a vasúti közlekedés további üzemeltetésének ügyében, írja a szlovák Pravda.
Kompromisszumos megállapodás született, elálltak a vasúti közlekedés teljes felszámolásától. A mostani helyzethez képest felére csökkentik a járatok számát Selmecbánya és Felsőbesenyő között. December 9-től így négy vonatpár köti majd össze a két végállomást. Jövőre újabb felmérést készítenek a kihasználtságáról, s a vasútvonal további sorsáról akkor döntenek.
A vicinális megmentése melletti főbb érvek egyike a rossz közúti összeköttetés, amely leginkább a téli időszakban nehezíti meg az ott élők, illetve az odalátogatók dolgát. Szintén figyelembe vették a világörökség részeként nyilvántartott bányaváros idegenforgalmának növelésére irányuló erőfeszítéseket. A vasúti közlekedés felszámolásával nagy csorbát szenvedett volna az idegenforgalmi vonzerő, mondják.
Most már csak az a kérdés, hol vesznek el járatot, és milyet annak érdekében, hogy a selmeci zsákvonalon járhasson a napi négy pár személyvonat egy szlovák Bz-testvérrel. Szlovákiában már bevett szokás a teljesítményvolumen-korlát szerinti vonatkilométerek szétosztása, a jövő évre tervezett menetrend számára 30,3 millió kilométer a felső határ.