Megdöntötte saját rekordját a rejtélyes mini-űrrepülőgép
Az amerikai légierő, a NASA és a Boeing 2012 decembere óta pályán levő automata űreszköze még tovább marad pályán, mint az előző repülés során, adja hírül az Űrvilág.hu.
Az X-37B egy ember nélküli, automata visszatérésre alkalmas űrrepülőgép. A mostani, OTV-3 jelzésű útja 2012. december 11-én kezdődött. Ugyanez a gép az első alkalommal 2010 áprilisában startolt (OTV-1), 225 nap múlva tért vissza a kaliforniai Vandenberg Légitámaszpont kifutójára. Majd az X-37B egy másik megépített példánya követte, 2011 márciusában (OTV-2), és 469 napot repült. Ezt a rekordot adta át a múltnak a jelenleg pályán levő, egyes számú mini-űrrepülőgép.
Sem az előző repülések alatt, sem a 2012-es startkor, és azóta sem kényeztették el a nyilvánosságot annak a leírásával, hogy valójában mit is csinál – milyen kísérleteket végez a világűrben, esetleg mit figyel meg a Föld körüli pályáról a titokzatos katonai űrjármű – jegyzi meg a portál.
Az iho/repülés annak idején hírt adott a korábbi példány érkezéséről és a következő startról, de a valódi küldetés akkor is homályban maradt, illetve a fellövést kísérő nyilatkozatokból arra lehetett következtetni, hogy maga a repülés időtartama lesz a kísérlet egyik legfontosabb mozzanata. Ahhoz képest, hogy tulajdonképpen ez is egy űrsikló, csak kisebb, mint a forgalomból kivont Space Shuttle, ez a hatalmas időtartam-repülés különösen érdekes, hiszen az embereket szállító nagy űrrepülőgépeket maximum kéthetes missziókra tervezték.
Már az is komoly fejlemény volt, amikor 2012-ben közreadtak a gép leszállásáról felvételeket, illetve amikor ugyancsak először közeli fotókat is láthattunk landolás után a szerkezetről, amelyről még azt is feltételezték, hogy az akkoriban felbocsátott kínai űrállomást volt hivatott közelebbről megfigyelni.
A NASA által használt űrrepülőgépekhez képest azt lehetett érzékelni, hogy ennek a konstrukciónak jóval magasabb a technológiai szintje, például láthatóan megoldottak egy másfajta hővédelmet is: a leszállás után a fekete elemek sértetlennek látszanak, tehát nem kell darabonként cserélni és ragasztgatni őket, mint a nagy Shuttle landolásai után. Ez pedig azt is jelentheti, hogy egy ilyen űrrepülőgép, megint csak a régi naggyal ellentétben, a földetérést követően nem sokkal újra indítható, a használata jóval több rugalmasságot garantál, mint az eddigieké. A leszállás egyébként nem távirányítással, hanem a gép rendszereinek önálló működése révén, autonóm üzemmódban történik.
Független műholdmegfigyelők azt azért kiderítették, írja az Űrvilág, hogy a mostani X-37B már vagy egy éve ugyanolyan, 43,5°-os hajlásszögű és a felszín felett körülbelül négyszáz kilométer magasan húzódó pályán kering a Föld körül. Nyilvánvalóan a határokat feszegetik vele: szeretnék kipróbálni, mennyi ideig tudják megbízhatóan működtetni egyhuzamban.
Viszont – tehetjük hozzá – az, hogy huzamosabb ideig marad a gép ugyanazon a pályán, megint csak furcsa jelenség, hiszen a korábbi repülések alkalmával épp az volt az érdekes, és a katonai felhasználáshoz inkább köthető momentum, ahogy az X-37-es pályáját időről időre komoly mértékben módosították: mintha újabb és újabb feladatokat modelleztek volna vele. Például ez a fajta „mozgékonyság” arra lehet jó, hogy a gép a kisteherautónyi rakterébe gyűjtsön be kisebb méretű műholdakat.
Természetesen azt sem sejteni, mikor tervezik a landolást, folytatódik az Űrvilág cikke. A gyártó Boeing korábbi közleményére alapozva úgy tűnik, hogy a jövőben a NASA floridai Kennedy Űrközpontját is kipróbálják, mint a visszatérés helyszínét. A régebben a space shuttle számára használatos hangárt is átalakítják a légierő programjának céljaira. A munkálatokat várhatóan 2015 közepére fejezik be.
Az X-37B méreteit tekintve mintegy negyedakkora, mint a használatból már kivont, űrhajósokkal repülő space shuttle. Testének hossza 8,8 méter, szélessége 4,5 méter. Tömege közel 5 tonna, energiával való ellátását napelemekkel biztosítják. Egy Atlas-5 hordozórakéta segítségével kerül földkörüli pályára, majd a nagy Shuttle-okhoz hasonlóan hajtóművek működtetése nélkül, aerodinamikusan fékez majd siklásból száll le. A most rendületlenül repülő gép fellövése egy hónapot késett, de nem a gép, hanem a hordozórakéta hibája miatt.
Korábbi feltételezések szerint az aprócska űrsikló alkalmas lehet, vagy talán alkalmassá tehető későbbi változataiban emberek szállítására is. Az is érdekes, hogy most, amikor az amerikai–orosz-viszony eléggé rideggé vált, és amikor az űrállomás fenntartásának közös óhaja ellenére az amerikai fél erősen gondolkodik azon, hogyan gyorsítsa fel a fejlesztését és hogyan állítsa végre szolgálatba az amerikai cégek emberszállításra alkalmas űreszközeit, erről a működőképességét többszörösen és igen hosszú időtartamra bebizonyító kis űrrepülőgépről egyelőre nem esik szó a tervekben.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!