Megdöntötte saját rekordját a rejtélyes mini-űrrepülőgép

iho   ·   2014.04.13. 11:15
cim4

Az amerikai légierő, a NASA és a Boeing 2012 decembere óta pályán levő automata űreszköze még tovább marad pályán, mint az előző repülés során, adja hírül az Űrvilág.hu.

Az X-37B egy ember nélküli, automata visszatérésre alkalmas űrrepülőgép. A mostani, OTV-3 jelzésű útja 2012. december 11-én kezdődött. Ugyanez a gép az első alkalommal 2010 áprilisában startolt (OTV-1), 225 nap múlva tért vissza a kaliforniai Vandenberg Légitámaszpont kifutójára. Majd az X-37B egy másik megépített példánya követte, 2011 márciusában (OTV-2), és 469 napot repült. Ezt a rekordot adta át a múltnak a jelenleg pályán levő, egyes számú mini-űrrepülőgép.

Fantázikép: X-37-es az űrben

Sem az előző repülések alatt, sem a 2012-es startkor, és azóta sem kényeztették el a nyilvánosságot annak a leírásával, hogy valójában mit is csinál – milyen kísérleteket végez a világűrben, esetleg mit figyel meg a Föld körüli pályáról a titokzatos katonai űrjármű – jegyzi meg a portál.

Az iho/repülés annak idején hírt adott a korábbi példány érkezéséről és a következő startról, de a valódi küldetés akkor is homályban maradt, illetve a fellövést kísérő nyilatkozatokból arra lehetett következtetni, hogy maga a repülés időtartama lesz a kísérlet egyik legfontosabb mozzanata. Ahhoz képest, hogy tulajdonképpen ez is egy űrsikló, csak kisebb, mint a forgalomból kivont Space Shuttle, ez a hatalmas időtartam-repülés különösen érdekes, hiszen az embereket szállító nagy űrrepülőgépeket maximum kéthetes missziókra tervezték.

Ez a reálisabb grafika, mert ezen működnek a napelemtáblák és nyitva van a rakodótér

Már az is komoly fejlemény volt, amikor 2012-ben közreadtak a gép leszállásáról felvételeket, illetve amikor ugyancsak először közeli fotókat is láthattunk landolás után a szerkezetről, amelyről még azt is feltételezték, hogy az akkoriban felbocsátott kínai űrállomást volt hivatott közelebbről megfigyelni.

A NASA által használt űrrepülőgépekhez képest azt lehetett érzékelni, hogy ennek a konstrukciónak jóval magasabb a technológiai szintje, például láthatóan megoldottak egy másfajta hővédelmet is: a leszállás után a fekete elemek sértetlennek látszanak, tehát nem kell darabonként cserélni és ragasztgatni őket, mint a nagy Shuttle landolásai után. Ez pedig azt is jelentheti, hogy egy ilyen űrrepülőgép, megint csak a régi naggyal ellentétben, a földetérést követően nem sokkal újra indítható, a használata jóval több rugalmasságot garantál, mint az eddigieké. A leszállás egyébként nem távirányítással, hanem a gép rendszereinek önálló működése révén, autonóm üzemmódban történik.

Az első landolás éjszaka történt, a gép sok részletét jótékony sötétség rejti (hátulról amúgy se mutatják közelről, talán a hajtómű miatt)

Független műholdmegfigyelők azt azért kiderítették, írja az Űrvilág, hogy a mostani X-37B már vagy egy éve ugyanolyan, 43,5°-os hajlásszögű és a felszín felett körülbelül négyszáz kilométer magasan húzódó pályán kering a Föld körül. Nyilvánvalóan a határokat feszegetik vele: szeretnék kipróbálni, mennyi ideig tudják megbízhatóan működtetni egyhuzamban.

Viszont – tehetjük hozzá – az, hogy huzamosabb ideig marad a gép ugyanazon a pályán, megint csak furcsa jelenség, hiszen a korábbi repülések alkalmával épp az volt az érdekes, és a katonai felhasználáshoz inkább köthető momentum, ahogy az X-37-es pályáját időről időre komoly mértékben módosították: mintha újabb és újabb feladatokat modelleztek volna vele. Például ez a fajta „mozgékonyság” arra lehet jó, hogy a gép a kisteherautónyi rakterébe gyűjtsön be kisebb méretű műholdakat.

Nagy meglepetés volt 2012-ben néhány közeli fotó a gépről, például a hővédő elemekről

Természetesen azt sem sejteni, mikor tervezik a landolást, folytatódik az Űrvilág cikke. A gyártó Boeing korábbi közleményére alapozva úgy tűnik, hogy a jövőben a NASA floridai Kennedy Űrközpontját is kipróbálják, mint a visszatérés helyszínét. A régebben a space shuttle számára használatos hangárt is átalakítják a légierő programjának céljaira. A munkálatokat várhatóan 2015 közepére fejezik be.

Az X-37B méreteit tekintve mintegy negyedakkora, mint a használatból már kivont, űrhajósokkal repülő space shuttle. Testének hossza 8,8 méter, szélessége 4,5 méter. Tömege közel 5 tonna, energiával való ellátását napelemekkel biztosítják. Egy Atlas-5 hordozórakéta segítségével kerül földkörüli pályára, majd a nagy Shuttle-okhoz hasonlóan hajtóművek működtetése nélkül, aerodinamikusan fékez majd siklásból száll le. A most rendületlenül repülő gép fellövése egy hónapot késett, de nem a gép, hanem a hordozórakéta hibája miatt.

Senki sem tudja, meddig tart a mostani küldetés, igaz, azt sem, mi az igazi célja

Korábbi feltételezések szerint az aprócska űrsikló alkalmas lehet, vagy talán alkalmassá tehető későbbi változataiban emberek szállítására is. Az is érdekes, hogy most, amikor az amerikai–orosz-viszony eléggé rideggé vált, és amikor az űrállomás fenntartásának közös óhaja ellenére az amerikai fél erősen gondolkodik azon, hogyan gyorsítsa fel a fejlesztését és hogyan állítsa végre szolgálatba az amerikai cégek emberszállításra alkalmas űreszközeit, erről a működőképességét többszörösen és igen hosszú időtartamra bebizonyító kis űrrepülőgépről egyelőre nem esik szó a tervekben.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek