Már az utolsó simításokat végzik a horgosi oldalban

Károly Szabolcs   ·   2022.06.08. 12:00
220608_horgos_01

Hamarosan készre jelenthetik a Szeged–Szabadka vasútvonal szerbiai részének teljes felújítását.

A beruházás tavaly nyáron kezdődött meg a meglévő, elhasználódott, emiatt csak alacsony tempóval használható vasúti pálya elbontásával a Szabadka és Röszke országhatár közötti, körülbelül 28 kilométer hosszú szakaszon. Ezt követően kicserélték az al- és felépítményt, valamint kiépült a huszonöt kilovolt ötven hertzes váltakozó árammal betáplált felsővezetékrendszer is. A vonalon fekvő állomások és megállók is megújultak, visszanyerte régi-új kinézetét a királyhalmi (Bački Vinogradi) és palicsi (Palić) állomás. A palicsi és a horgosi (Horgoš) állomásnál – az akadálymentesítés érdekében lifttel is ellátott – aluljárót alakítottak ki, melynek köszönhetően a gyalogosok biztonságosan kelhetnek át a vágányokon és érhetik el a peronokat. A munkálatok során átépültek a vasúti átjárók, melyek korszerű jelzőberendezésekkel és automata sorompók felszerelésével biztonságosabbá is váltak.

A rekonstrukció befejezésének eredeti határideje 2022 szeptembere, a Magyar Szó viszont arról ír, hogy a kivitelező, a veterniki Karin Komerc Kft. már május közepére elkészült a munkálatok oroszlánrészével. Az átépítésnek köszönhetően a személyszállító vonatok százhúsz, a tehervonatok pedig száz kilométer per órás sebességgel haladhatnak majd a szerb szakaszon.

A vonalon várhatóan már augusztus végén megindulhat a vasúti forgalom, egyelőre még csak tehervonatokkal. Erre a Budapest–Kelebia–Szabadka–Belgrád vonal magyar szakaszán megkezdődő felújítás miatt van szükség: a horgosi, valamint a magyar oldal, a 136-os számú, bő tizenhárom kilométer hosszú röszkei vonal megújulásával megfelelő kerülőútvonal áll majd rendelkezésre a vasúti áruszállítás előtt.

A 160 ezer lakosú csongrádi megyeszékhelyet és a százezres észak-bácskai központot összekötő, határokon átlépő vonalon évek óta nincs személyszállítás: az „ablakos” vonatok a 2015. őszi migránshelyzet során álltak le – bár a Szabadkáról induló szerb motorkocsik már azelőtt is épp csak a határon túli első magyar állomásig, Röszkéig ugrottak át. A magyar oldalon, a 136-os vonal jelenleg is zajló felújításával és villamosításával villamos üzemű szerelvények is közlekedhetnek majd Szeged és Szabadka között, a vonatok a 44 kilométeres távot körülbelül 35 perc alatt tehetik majd meg. A közvetlen nemzetközi járatok várhatóan 2023-ban indulhatnak el, melyek a tervek szerint a szabadkai pályaudvar és Röszke között a szabadkai közraktáraknál található Hartmann kitérőnél (Subotica Javno Skladiste), Palicson, Hajdújáráson (Hajdukovo), Királyhalmon és Horgoson állnak majd meg.

Alább tekintsék meg munkatársunk, Tripolszki Dalibor fotógalériáját a már majdnem teljesen kész horgosi vonalról!

Képaláírások:

1–5. kép: A megújult horgosi állomás

6–10.: Királyhalom állomása is teljesen átépült, P+R parkolóhelyeket is kialakítottak

11–13.: A korszerű hajdújárási megálló és útátjárója

14–19.: A rekonstrukción átesett palicsi állomás, aluljáróval és parkolóval

20–24.: A Szabadkán található Hartmann kitérő megállóhely, mely szintén megújult

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek