Mágnesvasút: kétszemélyes tömegközlekedés
A világ első, tömegközlekedési célra szolgáló mágneses magasvasútja épülhet meg az izraeli nagyvárosban a NASA tervei alapján. Olcsóbb lesz a napelemes, környezetbarát SkyTrannal utazni, mint taxiba ülni – adja hírül tudósításában az origo.
A SkyTran elnevezésű lebegő magasvasút prototípusával jelenleg a NASA folytat kísérleteket a kaliforniai Ames Kutatóközpontban, Tel-Aviv városa azonban már a megvalósítási tanulmányt is megrendelte. Más izraeli, indiai, indonéziai, malajziai és amerikai városok szintén érdeklődnek az „utolsó mérföld” problémáját megoldó jármű iránt. (Az utolsó mérföld a városszéli parkolóban hagyott autó és a belvárosi munkahely közötti közlekedésre utal.)
A tervezett tel-avivi rendszerben a kétszemélyes kapszulák zajtalanul suhannak majd a hétméteres magasságban kígyózó sínhálózatról lógva. Akár 240 kilométer/órával is haladhatnak, a sebesség csak a városi környezet beépítettségétől és az utasok tűrőképességétől függ.
Az üzemeltetés nem jár károsanyag-kibocsátással, hiszen napelemek szolgáltatják az áramot a mágneses lebegéshez kezdő lökést adó elektromotorok számára (a pontos működési elv titok). Mivel a rendszer megújuló energiával működik, üzemeltetése nem kerül többe a fenntartási költségeknél.
A SkyTran rendszerben az utasok egy okostelefonos alkalmazással bármikor megrendelhetnek egy kapszulát, amelyre a nagyjából négyszáz méterenként felállított lépcsőkön szállhatnak fel és le. A torlódások elkerüléséért a leszállóhelyeknél párhuzamos hurokkal bővül a sínpálya.
A kapszuláknak nemcsak menetrendjük nincs, hanem hagyományos értelemben vett kötelező megállóik sem: az utas bárhol felszállhat, és bárhol leszállhat, a két pont között pedig nem áll meg a kapszula, lehet benne filmet nézni vagy dolgozni. Egyelőre nem tudni, óránként hány utas szállítására lesz alkalmas a SkyTran, ami voltaképpen a városi autóhasználatot hivatott csökkenteni. Ezért a vonaljegy tarifája félúton lesz a taxi fuvardíja és a buszjegy ára között.
Robert Baertsch, a NASA szoftverfejlesztési alelnöke szerint a passzív mágneses lebegtetési technológia éppen az olcsósága és a hatékonysága miatt úttörő jellegű. A lényegében három elemből (sín, kapszula, lépcső) álló SkyTran-rendszer kiépítése mérföldenként körülbelül tízmillió dollárba kerül. Kilométerre és forintra átszámolva tehát 1,35 milliárdba kerül egy kilométer.
Összehasonlításként a budapesti 1-es és 3-as gyorsvillamosok felújítására és a hálózat 3,2 kilométerrel való meghosszabbítására 44,8 milliárd forintot tervez fordítani a BKK. Ez kilométerenként 1,8 milliárd forintos költséget jelent, és végeredményként összesen 24,9 kilométeresre bővül a hálózat. A 4-es metró egy kilométeréért 61 milliárd forintot fizet az EU, a központi költségvetés és a fővárosi önkormányzat.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!