Légitársaságok toplistája
A nemzetközi légiközlekedés egyik legtekintélyesebb szakmai folyóirata, az Airlines Business augusztusi számában terjedelmes – 27 oldalas – elemzést jelentetett meg a világ légitársaságainak 2011-es pénzügyi és forgalmi teljesítményéről. Az összesítő táblázatokban financiális szempontból az első 150, míg az utasforgalom tekintetében az első 200 fuvarozó adatai szerepelnek.
Ennek alapján a világ 150 legnagyobb légitársasága az elmúlt évben 666 milliárd dolláros összbevétel mellett, 6 milliárd dollár nettó profitot ért el. A bevételek aránya az egyes régiókban az alábbiak szerint alakult (zárójelben a bevétel millió dollárban): Észak-Amerika (206), Ázsia (191), Európa (186), Közel-Kelet (41), Latin-Amerika (30), Afrika (12). Az összes bevételből a hagyományos menetrendi fuvarozók 526, míg a diszkont légitársaságok 67 milliárd dollárral részesedtek, de utóbbiak az előző kategória 12 százalékához képest tavaly 25 százalékos növekedést tudtak elérni.
Az elmúlt évben az elért összes bevétel alapján Európa legnagyobb légitársasági vállalkozása 40,164 milliárd dollárral a Lufthansa lett, messze megelőzve az Air France-KLM-et (34,109) és a British Airways-Iberia alkotta IAG cégcsoportot (22,839). Az elért legmagasabb nettó profit alapján viszont 776 millió dollárral az IAG került az első helyre, a második Ryanair (774), és a harmadik Aeroflot (526) mögött.
Az elmúlt év három legnagyobb vesztese kontinensünkön az Air France-KLM, az Air Berlin és a SAS lett, akik 1,131 milliárd, 380 millió és 262 millió dolláros mínusszal zárták az évet.
Észak-Amerikában a United-Continental 37,110 milliárd, a Delta Air Lines 35,115 milliárd, míg a FedEx 26,515 milliárd dollár bevételt realizált, a legmagasabb nettó profitot, 854 millió dollárt pedig a Delta érte el, miközben egy másik óriáscég, az American Airlines anyavállalata, az AMR 1,979 milliárd dolláros veszteséget volt kénytelen elkönyvelni.
2011-ben az ázsiai és csendes-óceáni térség legsikeresebb légitársasága a japán JAL Group lett, amely 15,276 milliárdos összbevétel mellett kiemelkedően magas, 2,366 milliárd dolláros profitot tudott elérni, míg a régió legnagyobb vesztese a Malaysian Airlines volt 825 millió dollárral.
A Közel-Kelet legsikeresebb légitársasága az Emirates (16,958 milliárd bevétel, 441 milliós profit), Latin-Amerikában a LAN (5,718 milliárd bevétel, 320 milliós profit), míg Afrikában bevétel tekintetében az SAA (3,200), a profit alapján pedig az Ethiopian 74 millió dollárral.
Az Airline Business 150-es listáján nem szerepel a Malév, de a 200 legnagyobb utasforgalmat realizáló légitársaság között 3,1 millió fővel sikerült „megszereznie” a 181. helyezést. Ugyanebben az összesítésben a Wizz Air 11,2 millió utasával a 83. helyre került. 2011-ben a 200 legnagyobb forgalmú légitársaság összesen 2,698 milliárd utas szállított, ami 2010-es képest 6,5 százalékos növekedést jelentett, és a fuvarozók az elmúlt évben összesen 1 millió 455 ezer dolgozót foglalkoztattak.