Légitársaságok toplistája

TTG Hírlevél   ·   2012.09.13. 17:30
cim

A nemzetközi légiközlekedés egyik legtekintélyesebb szakmai folyóirata, az Airlines Business augusztusi számában terjedelmes – 27 oldalas – elemzést jelentetett meg a világ légitársaságainak 2011-es pénzügyi és forgalmi teljesítményéről. Az összesítő táblázatokban financiális szempontból az első 150, míg az utasforgalom tekintetében az első 200 fuvarozó adatai szerepelnek.

Ennek alapján a világ 150 legnagyobb légitársasága az elmúlt évben 666 milliárd dolláros összbevétel mellett, 6 milliárd dollár nettó profitot ért el. A bevételek aránya az egyes régiókban az alábbiak szerint alakult (zárójelben a bevétel millió dollárban): Észak-Amerika (206), Ázsia (191), Európa (186), Közel-Kelet (41), Latin-Amerika (30), Afrika (12). Az összes bevételből a hagyományos menetrendi fuvarozók 526, míg a diszkont légitársaságok 67 milliárd dollárral részesedtek, de utóbbiak az előző kategória 12 százalékához képest tavaly 25 százalékos növekedést tudtak elérni.

Bevételben Európa legjobbja a Lufthansa, bár a profitja már nem győztes

Az elmúlt évben az elért összes bevétel alapján Európa legnagyobb légitársasági vállalkozása 40,164 milliárd dollárral a Lufthansa lett, messze megelőzve az Air France-KLM-et (34,109) és a British Airways-Iberia alkotta IAG cégcsoportot (22,839). Az elért legmagasabb nettó profit alapján viszont 776 millió dollárral az IAG került az első helyre, a második Ryanair (774), és a harmadik Aeroflot (526) mögött.

Az elmúlt év három legnagyobb vesztese kontinensünkön az Air France-KLM, az Air Berlin és a SAS lett, akik 1,131 milliárd, 380 millió és 262 millió dolláros mínusszal zárták az évet.

Észak-Amerika listavezetője egyértelműen a United-Continental

Észak-Amerikában a United-Continental 37,110 milliárd, a Delta Air Lines 35,115 milliárd, míg a FedEx 26,515 milliárd dollár bevételt realizált, a legmagasabb nettó profitot, 854 millió dollárt pedig a Delta érte el, miközben egy másik óriáscég, az American Airlines anyavállalata, az AMR 1,979 milliárd dolláros veszteséget volt kénytelen elkönyvelni.

2011-ben az ázsiai és csendes-óceáni térség legsikeresebb légitársasága a japán JAL Group lett, amely 15,276 milliárdos összbevétel mellett kiemelkedően magas, 2,366 milliárd dolláros profitot tudott elérni, míg a régió legnagyobb vesztese a Malaysian Airlines volt 825 millió dollárral.

A JAL magas bevétel mellett magas profitot realizált

A Közel-Kelet legsikeresebb légitársasága az Emirates (16,958 milliárd bevétel, 441 milliós profit), Latin-Amerikában a LAN (5,718 milliárd bevétel, 320 milliós profit), míg Afrikában bevétel tekintetében az SAA (3,200), a profit alapján pedig az Ethiopian 74 millió dollárral.

Az Airline Business 150-es listáján nem szerepel a Malév, de a 200 legnagyobb utasforgalmat realizáló légitársaság között 3,1 millió fővel sikerült „megszereznie” a 181. helyezést. Ugyanebben az összesítésben a Wizz Air 11,2 millió utasával a 83. helyre került. 2011-ben a 200 legnagyobb forgalmú légitársaság összesen 2,698 milliárd utas szállított, ami 2010-es képest 6,5 százalékos növekedést jelentett, és a fuvarozók az elmúlt évben összesen 1 millió 455 ezer dolgozót foglalkoztattak.

Kapcsolódó hírek