Legalább fél évig szünetel a prágai autószállító vonat
Új telephelyre költözik az autókat le- és felrakodó terminál, ami még nem készült el, ezért jön a kényszerszünet.
Évek hosszú sora óta létezik Prága és Poprád, illetve valamivel később Prága és Kassa között az autószállító szolgáltatás, amit a Cseh Vasutak és a ZSSK közösen üzemeltetnek. Most azonban helyszűke miatt, hivatalosan az autószállító vonatok le- és felrakó temináljának áthelyezése miatt legalább egy fél évig szünetelni fog a szolgáltatás.
„Míg ön alszik, mi visszük autóját is” – talán így lehetne fordítani az autovlakként elterjedt autószállítási szolgáltatás szlogenjét a cseh és a szlovák vasúton. Valóban egy közkedvelt szolgáltatásról van szó, aminek lényege, hogy a Magas-Tátrába vagy Kassára éjszakai vonattal utazók „magukkal vihetik” gépkocsijukat vagy motorkerékpárjukat is. A sofőrök és utastársaik háló- vagy fekvőhelyes kocsiban aludhatják ki magukat az út során, reggel pedig kipihenve vezethetnek tovább a célállomásuk felé.
Eddig az volt a gyakorlat, hogy az autókat és motorbicikliket a prágai főpályaudvar közvetlen közelében, annak a hetedik, azaz utolsó peronja mellett pakolták fel, illetve rakták le az autószállító vagonokról. December 15-étől, az új menetrendi időszak kezdetétől viszont megszűnik az eddigi helyszínen a vagonokkal és járművekkel történő manipulálás, új helyre költöztetik a fel- és lerakodást. A Cseh Vasutak hivatalos információi szerint azért van szükség az autószállító szolgáltatás szüneteltetésére, mert az új helyszín még nem készült el – ami egyébként a pályaudvartól elég messze, a Cseh Vasutak rendezőpályaudvarának közelében lesz.
Információink szerint a prágai főpályaudvar forgalma már most is annyira telített, hogy egyszerűen nem fér el az autószállító vonat terminálja a naponta körülbelül ezer személyszállító vonatot kiszolgáló átmenő pályaudvaron. A Szlovákia felől érkező EN 442 „Slovakia” gyorsvonat pedig éppen a reggeli csúcsforgalomban, 7 óra 48 perckor érkezik meg Prágába. Az ellenkező irányú vonattal nincs nagy gond, az késő este 14 perccel 22 óra után indul. A Cseh Vasutak szerint azzal, hogy már a rendezőn összeállítják a vonatot, fel is gyorsul a vonat továbbítása a „hlavnyínádrázsín” keresztül. Az autószállító szolgáltatást várhatóan 2025 derekán indíthatják újra.
Az „autovlak” (autóvonat) már 1997-ben elkezdett közlekedni Prága és Poprád között, igaz, csak a nyári szezon alatt, heti egy alkalommal (péntek/szombat). Az évek során egyre népszerűbb lett a szolgáltatás, egyre többször közlekedett, majd beindult a napi szintű forgalom, majd pedig jöttek az új célállomások is, előbb Kassa, majd pedig Homonna is felkerült a térképre. Az autószállító szolgáltatás egy utassal a fedélzeten százöt euróba kerül, amennyiben négy utas utazik egy autóval, akkor az ár 177 euró egy irányban (maximum 160 centiméter magasságú gépkocsi esetében). Ehhez még utasonként meg kell vásárolni a háló- vagy fekvőhelyes felárat is, ki-kinek igénye szerint.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!