Kolozsvár és Marosvásárhely: reptérháború

MTI   ·   2012.04.05. 18:15
mvh_cim
A Kolozs megyei törvényszéken április 20-ra tűzték ki a Kolozsvári Repülőtér Független Szakszervezete által a Marosvásárhelyi Transilvania Repülőteret működtető Maros Megyei Tanács ellen indított pert. A  szakszervezet azoknak az önkormányzati határozatoknak a törlését kérte, amelyekkel a Maros Megyei Tanács közpénzt juttatott a marosvásárhelyi repülőtéren történő földi kiszolgálás céljaira. A kolozsvári szakszervezet úgy véli, tagjai munkahelye forog veszélyben a reptér törvénytelen finanszírozása miatt.

A Kolozs Megyei Tanács elnöke, Alin Tise március 20-án a kolozsváriak győzelmeként közölte, hogy a bíróság az ügy érdemi tárgyalásáig felfüggesztette a Maros megyei önkormányzat januárban hozott határozatát, amelyikben a repülőtéri illetékeket határozták meg.

Lokodi Edit Emőke, a Maros Megyei Tanács elnöke aáfolta a Kolozs megyei önkormányzat elnökének kijelentését az illetékekről, tájékoztatása szerint a Maros megyei önkormányzat 4,75 euróban határozta meg a repülőtéri díj legalacsonyabb értékét. A határozat felfüggesztése miatt most a tavalyi 2,9 eurós díjat kell alkalmazniuk egészen addig, amíg egy újabb határozatban meg nem emelik az összeget - tette hozzá.

Wizz-A320-as Marosvásárhelyen <br>(fotók: Schulek Tibor)

Lokodi szerint a Kolozs megyei támadás azzal áll összefüggésben, hogy a marosvásárhelyi reptérnek jobb fejlődési perspektívákat biztosítanak a romániai autópályaépítési tervek: a Szászsebes - Iasi autópálya a repülőtér közelében metszené az elkezdett észak-erdélyi autópályát, míg a tervezett infrastrukturális fejlesztések elkerülik a kolozsvári repülőtér környékét.

A marosvásárhelyi repülőtér vezetősége szerint éppen a kolozsvári repülőtér az, amelyik ellen a Carpat Air román fapados légitársaság feljelentése nyomán vizsgálatot folytat az Európai Bizottság amiatt, hogy 2008 és 2011 között nem számolt fel repülőtéri illetéket a Wizz Air utasaira, míg a többi társaságnál 11 eurós személyenkénti repülőtéri illetéket alkalmazott.

David Ciceo, a kolozsvári reptér igazgatója cáfolta a marosvásárhelyieknek azt az állítását, hogy nem számoltak volna fel reptéri illetéket a Wizz Airnek. Joaquin Almunia EU-biztost idézte, aki tavaly októberi romániai látogatásán is felvetette, hogy megannyi nem nyereséges repülőtér kap költségvetési támogatást.

Stefan Petru Runcan, a Maros megyei repülőtér igazgatója az MTI-nek elmondta, a marosvásárhelyi repülőtér mára tehcnikailag jobb feltételeket biztosít a légitársaságoknak a kolozsvárinál. Szélesebb a kifutópályája, és rosszabb látási vizsonyok között is képes biztosítani a biztonságos le és felszállást. A marosvásárhelyi reptér ma már megfelel Európa legnagyobb fapados társasága, a Ryanair által támasztott feltételeknek. Az ír társasággal március során már közel álltak a marosvásárhelyi járatok beindításáról szóló megállapodás megkötéséhez.

Az egymástól 108 kilométerre fekvő két repülőtér versenye Románia 2007-es EU-csatlakozása után éleződött ki. A verseny tétje az volt, hogy melyik légi kikötőből indítsa járatait Wizz Air fapados légitársaság. A Wizz Air először a marosvásárhelyi repülőtérrel állapodott meg, 2008-tól azonban a kolozsvári repülőtérre költöztette járatait, 2011-től mindkét repülőtérrel megállapodott, és mindkét légi kikötő legfontosabb partnere.

A kolozsvári repülőtéren 2010-ben egymillió 29 ezer utast regisztráltak, 2011-re azonban 24 ezerrel visszaesett az utasok száma. A marosvásárhelyi repülőtér a 2010-ben regisztrált 74 ezres utasszámot 2011-re 240 ezerre növelte. Kolozsvárról a Wizz Air, a Tarom és a Lufthansa működtet menetrend szerinti járatokat 15 célállomásra. Marosvásárhelyről a Wizz Airrel, a Tarommal és a Cimber Air-rel lehet 12 célállomásra repülni.

Kapcsolódó hírek