Kínai vonat Csehországban: stand-upos ülés, fapados megoldások, csendes üzem
Elindult Csehországban a CRRC által gyártott Sirius motorvonat tesztüzeme utasokkal a fedélzeten.
A Regiojet cseh magánvasút kezdte meg a kínai gyártmányú, 665.002-es pályaszámú, Sirius névre hallgató motorvonat tesztüzemét, mégpedig már utasokkal a fedélzeten. A cseh utasok Kolín és Ústí nad Labem közötti szakaszon próbálhatják ki az új szerelvényt, amelyet a világ legnagyobb vasúti járműgyártója, a CRRC vállalat épített. A tesztüzem legalább három hónapig tart.
A kínai formatervezés máris első ránézésre szembeötlik, a minőségi munka elemei főképp az utastérben mutatkoznak meg. Nem egy szupergyors Sanghaj–Peking vonatot küldtek Európába a kínaiak, de nem is ez volt a feladat. Inkább egy fapados, európai szemmel kicsit suta motorvonatról beszélhetünk, amiben inkább érvényesülnek az ázsiai utasok számára alkalmas formák, megoldások. Példaként említhető az ülések elrendezése, és az, hogy inkább kisebb termetű felhasználóknak tervezték a vonatot. Egy 190 centi magas, teltebb utas már nehezen tudja fejét a fejtámlához illeszteni.
Nincs akkora nagy különbség például az első és másodosztály között sem. Leginkább csak annyi, hogy a magasabb kategóriában mindegyik ülésnél van konnektor, valamint az ülések elrendezése más. Az asztalok sem túl masszív alapanyagokból készültek. Az economy osztályon például többféle üléselrendezéssel találkozhatunk, egy, Európában kifejezetten szokatlan, hozzádőlős megoldással is. Kicsit olyan, mintha egy összecsukott vasalódeszkához dőlnénk, megspékelve egy fenéktámasszal. Jóllehet, ezekre a helyekre a Regiojet nem ad ki jegyet, helyjegyet.
Az utastéri, sajátos megoldások mellett azonban a Siriuson nagyon csendes az utazás. Még azon a vasútvonalon is, amelyik Csehországban nem a legjobb kondícióban van. Az ajtónyitás viszont nagyon sok időbe telik, összehasonlítva például a Flirtekkel, vagy a cseh Panterekkel. Legutóbbi írásunkban említettük, hogy a LeoExpress mégsem veszi át ezeket a szerelvényeket, ezért a Regiojet teszteli a szerelvényt.
Ugyancsak érdekesség, hogy maga a szerelvény hatrészes, de csak négy vesz fel utasokat, két részt a kínai mérnökök foglaltak le maguknak a különböző mérések elvégzésére. A tesztüzemet a CRRC részére szerződés alapján a Regiojet végzi, összesen ötvenezer kilométert kell megtennie a szerelvénynek utasokkal; kétezer kilométert már futott a Sirius utasok nélkül Přerov és Otrokovice között.
A szerelvény hossza 111,2 méter, két feszültségrendszer alatt is képes közlekedni (25 kilovolt és 3 kilovolt). Háromszáz utas befogadására alkalmas, maximális sebessége 160 km/óra. Egy szerelvény hat részből áll, egy forgóváz mindig két kocsiszekrényt kapcsol össze. A kocsiszekrény alumíniumból készült. A vonatba gyárilag beszerelték az ETCS vonatbefolyásoló rendszer fedélzeti egységét is. A vonatról további fotókat itt lehet megtekinteni.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!