Kerékpáros kínok a Blahán

iho/közút   ·   2019.02.02. 08:45
blaha_kerekpar_kislid

Még január 22-én írt arról a Magyar Kerékpárosklub honlapja, hiába épül át a budapesti Blaha Lujza tér, a téren a hiányzó kerékpáros-átvezetések továbbra sem szerepelnek a tervekben. A tér azért kulcsfontosságú hely a kerékpáros-kapcsolatok szempontjából (is), mert a térség városszerkezete folytán ide terelődő forgalom a hiányos infrastruktúra miatt nem, vagy csak veszélyek közepette, esetleg irreális kerülőkkel tud átjutni a téren.

A helyzetet durván orvosolná, ha a Rákóczi úton és a Nagykörúton is lenne kerékpársáv, de ez nem minden a finomhangoláshoz még ennél is többre, a térre torkolló, ma egymással forgalomtechnikailag semmiféle kapcsolatban nem álló utcák közötti átkelési lehetőségre is szükség lenne. Ha tehát valóban komolyan veendő cél a városi biciklizés részarányának tíz százalékra emelése 2030-ig, akkor e törekvéseknek az ilyen terek feljavítása a kulcseleme lehet. Különösen, hogy a tér 2019 végére – nem is olcsón, 1 milliárd 900 millió forintért – átépül.

A Kerékpárosklub által javasolt, a teret érintő kerékpáros-útvonalak

Bár eddig a BKK álláspontja az volt, sem a Nagykörút, sem a Rákóczi út forgalomtechnikai kialakításába nem célszerű pontszerűen beavatkozni – és ezért nem, nem kellenek szélesebb szélső sávok, jó lesz az a szegély ott, ahol eddig is volt – most valami mégis oldódni látszik.

A Városháza és a Kerékpárosklub tehát leültek tárgyalni, és kompromisszumos megoldásban állapodtak meg. Eszerint a forgalomtechnikában nem kap helyet a kerékpársáv – azaz nem festenek fel semmit az útburkolatra –, a szegélyt azonban úgy építik meg, hogy az a jövőben ne lehetetlenítse el kerékpársáv kijelölését. Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke nem elégedetlen, a fejleményekben a lassú előrehaladást érzékeli. Értékelése szerint a láthatatlan kerékpársáv nem nagy eredmény, a városházi döntéshozók pozitív viselkedése a kezdeti elutasítás után annál inkább.

A BKK által a tér felújításának megtervezésére kiírt közbeszerzést a Közlekedés Fővárosi Tervező Iroda nyerte, a szerződés értéke 140 millió forint. A tér tízezer négyzetméteres területe mellett az aluljárót is felújítják, a Nagykörút és a Rákóczi út csomópontját akadálymentesítik. Új zebrát is létesítenek a Rákóczi úton, a Körút városközpont felé eső szélén. Megszüntetik a téren a szervizutat, a parkolót és növelik a zöldterületet. A kerékpárral közlekedők meg várnak egy pár évet, mire valamitől ismét aktuális lesz hozzányúlni a térhez.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Életnagyságú Lego-villamos Budapesten!

iho/vasút   ·   2024.11.21. 08:30

Bár a színes kockákból épült Lego Vilin nem lehet utazni, vidám megjelenésével rendkívüli látványt nyújt. A világszinten is egyedülállónak számító építményt a Deák Ferenc téren lehet megcsodálni az adventi időszakban.