Irányítósztrájk: zűrzavar Nyugat-Európa felett
A tegnapihoz hasonlóan az európai légiirányító-sztrájk súlypontja egyelőre Franciaország: a reggeli jelentések szerint több körzetben egyáltalán nincs irányítás, és olyan nagy repülőterek is zárva vannak, mint Marseilles, és a helyzet napközben sem változik. A párizsi nagy reptereken a reggeli órákra ötven, napközben akár 120 perces átlagos késéseket prognosztizálnak.
A sztrájk európai kiterjedéséről egyelőre keveset tudni. Egyes értesülések szerint a sztrájkot szervező francia szakszervezet partnereként Belgium, Ausztria, Portugália, Csehország és Szlovákia mellett Magyarország légiforgalmi irányítói is beszüntetnék a munkát.
Az iho/repülés azonban nem hivatalos forrásból úgy értesült, hogy a hazai légiforgalmi irányítók csak éjszaka tartottak szimbolikus jelentőségű szolidaritási akciót, ma napközben nem várható leállás a magyar légtér ellenőrzésében.
A Budapest Airport weboldalán a reggeli Párizs felőli járat mellett a késik jelzés, a fél egy körüli strasbourgi mellett a törölve címke szerepel, ma sem érkezik Budapestre az Air France esti párizsi járata. A reptérkezelő ugyanakkor erősen ajánlja, hogy az utasok érdeklődjenek légitársaságuknál a járatukról.
Mint ezt már jeleztük, a munkabeszüntetést kezdeményező francia irányítók a SES, az Egységes Európai Égbolt ellen tiltakoznak, a munkahelyük és a nemzeti szuverenitás védelmében.
Mindeközben az európai légtér használói: a hagyományos légitársaságok, a diszkont- és chartervállalkozások és az üzleti repülés szervezetei közös közleményben üdvözlik az Európai Bizottság döntését a SES megvalósításának második lépcsőjével kapcsolatban, egyben kemény hangon ítélik el a légiforgalmi irányítók munkabeszüntetését.
A közlemény szerint még a bizottság most elhatározott lépései sem elég hatékonyak annak érdekében, hogy az európai légtér töredezettsége megszűnjön, az európai légtérhasználat hatékonyabb legyen. A repülőcégek szerint az Egységes Európai Égbolt hiányában a jelenlegi légtérhasználat és forgalomszervezés anomáliái napi 14 millió eurónyi kárt okoznak, növelik a repülési időt, az üzemanyag-felhasználást és a károsanyag-kibocsátást. Ezért lenne sürgős az európai légtérhasználat hatékonyságát a világ más tájaihoz hasonló szintre emelni, hangzik a közlemény.
Nyolc éve zajlanak hiábavaló próbálkozások az európai légtér harmonizálására, és a légtérhasználók leginkább attól tartanak, hogy a most elhatározott uniós lépéseket nem sikerül végrehajtatni a vonakodó tagállamokkal. Ezért a légtérhasználók szervezetei arra szeretnének jogi garanciákat a bizottság részéről, hogy rászorítsák az érintetteket az Egységes Európai Égbolt megvalósítására.