Indonéz szállítógép-baleset – már több mint 140 halott
Száznegyven fölé emelkedett a keddi indonéziai légikatasztrófa áldozatainak száma, de amint a halottakról nincs pontos adat, úgy azt sem tudni még, hogy valójában mi okozta a balesetet Szumátrán, Medan városában.
Mint beszámoltunk róla, az indonéz légierő egy meglehetősen koros C-130-as szállítógépe nem sokkal felszállás után, a repülőtértől mintegy öt kilométerre zuhant rá egy sűrűn lakott város övezetre. Az áldozatok száma nyilván azért sem tisztázott még mindig, mert számosan a földön a lezuhanó repülőgép felrobbanása következtében vesztették életüket, az ő számukat legalább huszonkettőre becsülik.
A légierő parancsnoka, Agus Supriatna elmondta, a gép személyzete két perccel felszállás után kért engedélyt arra, hogy visszatérjen a repülőtérre, de ez nem sikerült. A parancsnok szerint gép egyik légcsavarját „olyan helyzetben” találták meg, ami arra utal, hogy az a légcsavar vagy hajtómű nem működött vagy abnormálisan működött. Szerinte a gép annak ellenére irányíthatatlan volt, hogy a Hercules másik három hajtóműve viszont dolgozott.
A földön lévő szemtanúk azt látták, hogy a C-130-as szokatlanul lassan repült, a forduló közben erősen bedöntött gép közvetlenül lezuhanása előtt feketén füstölt, az a beszámolókból egyelőre nem derült ki, hogy a füst a törzsből vagy a hajtóműből jött. A gép lelassult majd egy antennatoronynak ütközött és lezuhant, tűzgolyóként robbant a földön, mesélték a tanúk. A pontos okok kiderítését nehezíti, hogy a gépen nem volt repülési adatrögzítő, és a pilótafülkében sem volt hangrögzítő.
Azt biztosan lehetett tudni, hogy a gép repülőszemélyzete tizenkét főből állt, az viszont bizonytalan volt, hányan tartózkodtak a baleste pillanatában a személyzeten, a Hercules ugyanis több helyszínről gyűjtötte össze a katonákat, hogy szolgálattételre egy északabbra fekvő Tanjung Pinang városánál lévő bázisára szállítsa őket, családtagjaikkal együtt. A katonai szervek közben határozottan cáfolták azt az állítást, hogy a gépen lévő polgári személyek fizettek azért, hogy őket is elvigye a szállítógép. Azt a légierő egy másik vezetője cáfolta, hogy a gép túl lett volna terhelve, a gép 12 és fél tonna teherrel szállhat fel, a gépen lévők súlya pedig nem haladták meg a nyolc tonnát, állította a magas rangú katonatiszt. Arról viszont nem esett szó, hogy az utasokon kívül mennyi poggyász és mennyi más szállítandó áru volt a fedélzeten.
Az indonéz katonai hatóságok átfogó vizsgálatot rendeltek el általában a légierő repülésbiztonsági helyzetével kapcsolatban, a katonai gépek közül hatot ért halálos áldozatokkal járó baleset az elmúlt évtizedben. De a híradások emlékeztetnek arra, hogy a polgári repülés területén is lenne mit tenni a biztonságért, hisz a legutóbbi katasztrófa mindössze fél évvel azután történt, hogy az AirAsia/Indonesia egy A320-asa útban Szingapúr felé 162 emberrel a fedélzetén a Jáva-tengerbe zuhant. Joko Widodo indonéz elnök úgy kommentálta a történteket, hogy nem elég, ha a hadsereg egyszerűen modern eszközöket vásárol, a meglévő eszközök modernizálása és a légierő eszközeinek alapos felülvizsgálata is szükséges lenne.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!