Indóház XV/3. 2019. június–július
A friss újság merít a vasút múltjából, taglalja a jelent, és beszámol a körvonalazódó tervekről is. Az Indóház hasábjain már olvashattunk a legrövidebb hazai vasútvonalak némelyikéről – mint például a békési, kondorosi, rumi szárnyvonalak. Felek Ferenc ezúttal a legrövidebb közforgalmú nagyvasúti vonal, az Össi–Váradvelencei összekötő HÉV történetét dolgozta fel.
Megemlékezünk a 125 éve elhunyt mérnök-mozdonyszerkesztőről, a MÁV Gépgyár mozdonyszerkesztő irodájának főnökéről, korszakos magyar gőzösök tervezőjéről, Kordina Zsigmondról, és folytatódik Móricz Zsigmond az ÖBB 1014 sorozatú villamos mozdonyaihoz fűződő emlékeinek felidézése. (A szerző augusztustól a Szilik fedélzetén eltöltött éveiről számol be.)
Érdekes témát választott Kékesi Márton, a MÁV-Start járműkonstrukció vezetője: írásának első része a MÁV-nál is bevethető önvezető vonatok szükségszerűségéről, a lehetséges megoldásokról szól. Ugyancsak koncepcionális kérdéseket feszeget a budapesti vasúti átjárhatósági tanulmány, a BVS is, amelynek célja a fővárosi a hálózati rendszer megújítása és fejlesztése.
Andó Gergely érzékletes beszámolóval jelentkezik a bolgár vasutakról, és nem mehettünk el szó nélkül a 004-es Nohab húsz évvel ezelőtti végzetes balesete mellett sem: Kránitz Balázs felvételeivel elevenítjük fel a szerencsétlenség helyszínét...
Kisvasúti rovatunkban Tusnádi Csaba Károly jóvoltából a Szilvásváradi Erdei Vasút a főszereplő, de az is kiderül, hogy Csömödéren újra pöfög Ábel, a Debrecenben megújult gőzös. A városi vasút az M2-es metró rákoskeresztúri vonalának előkészítését tárgyalja, míg a modellvasút górcső alá veszi többek között a Roco Raabercity kocsijait, a Nürnberger Modell Eisenbahnen Tagnnps gabonáskocsiját, a Piko ágyazatos A sínrendszerét, továbbá a Tillig TT-s Vectronját.
Jó olvasást!
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!