Indóház a nyárelőre

iho   ·   2013.04.30. 09:00
00


Megújulás előtt Tatabánya? Az Indóház Online már beszámolt az állomás városi kezelésbe vételéről, na de milyen út vezetett idáig az újszőnyi vasút megnyitásától kezdve a szocialista bányászvároson át a rendszerváltás utáni lepusztulásig? Hogy lett a bűbájos vidéki állomásból egy semmire se jó épületkomplexum, és mit lehet vele kezdeni? Ezekre a kérdésekre ad választ nagyvasúti rovatunk cikke.



Vágányzár. Az utasnak bosszúság (átírt menetrendek, esetenként vonatpótló buszok közlekedése), a vasútfotósnak élmény (építés, ritkán látható járművek fényképezése). A vasútnak mégis az utas, az áru minél gyorsabb továbbítása lenne az érdeke – a vágányzári forgalom megszervezése komoly rendszert kíván. Az uniós Automain kutatási projekt segíthet a pénz, az idő és a forgalom optimális egyeztetésében.



Svájc a kisvasutak hazája – ez a mondat így nem teljesen igaz. A terepviszonyokhoz, a magas hegyekhez igazodva ugyanis nagyon sok, azóta is fővasúti személy- és teherforgalmat bonyolító pályát a normál nyomtávnál keskenyebben építettek meg. A Berni-Alpok legendás hegyét, a Jungfraut azonban igazi kirándulóvasút közelíti meg, sokak szerint Svájc egyik legcsodálatosabb vasúti élményét nyújtva.



Nyolcasok végnapjai – a második résszel folytatódik az egyedi formatervű MVIII típusú HÉV-motorkocsikat bemutató sorozat. A valaha hatalmas szerelvénykígyóban (két motorkocsi között akár három PXV típusú mellékkocsival) is közlekedő gépes kocsik 1991-ben búcsúztak a ráckevei vonalon, utolsó megmaradt példányukat 1995-ben a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeumban állították ki, de a HÉV 125. évfordulója, 2012 óta ismét rója a síneket.



Régi, nemes hagyományt idéz fel modellrovatunk. Ezúttal Martisz Gábor hatalmas, kilenc modulból álló terepasztalának készítését, legapróbb részletekig kidolgozását mutatjuk be. A fő- és mellékvonalat tartalmazó, tizenöt négyzetméteres, H0 léptékű asztalon a közúti járművek is mozognak, a világítás kiépítésével akár éjszakai üzemet is lehet szimulálni.

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Közlekedésfejlesztés Vasút Kutatás-fejlesztés Közlekedéstervezés Nagyvasút

Stratégiai szövetség a jövő mérnökeiért: szorosabbra fűzi az együttműködést a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem és a V-Híd Csoport

iho   ·   2025.01.10. 12:00

Cél, hogy az Építőmérnöki Kar hallgatói gyakorlati és versenyképes tudást szerezzenek, a már szakmában dolgozók pedig folyamatos képzést kapjanak. Az oktatási programok és a kooperatív képzések mellett a felek kutatás-fejlesztési területen is aktívan együttműködnek.

Vasút Nagyvasút

Schengen csúszva a magyar–román vasúti határon

Tevan Imre   ·   2025.01.10. 09:00

Tényleg megint mindenki hülye a magyar vasút körül? Ezért várják ki továbbra is a vonatok Magyarország és Románia között azt az időt, ameddig tavalyig a határellenőrzés tartott? Annak ellenére, hogy január 1-jétől már nincs ellenőrzés. A körülmények ismeretében a válaszunk: nem. Hosszabb folyamatról van szó, a menetidő talán az év közepétől csökkenhet.