Indóház a nyárelőre
·
2013.04.30. 09:00
Megújulás előtt Tatabánya? Az Indóház Online már beszámolt az állomás városi kezelésbe vételéről, na de milyen út vezetett idáig az újszőnyi vasút megnyitásától kezdve a szocialista bányászvároson át a rendszerváltás utáni lepusztulásig? Hogy lett a bűbájos vidéki állomásból egy semmire se jó épületkomplexum, és mit lehet vele kezdeni? Ezekre a kérdésekre ad választ nagyvasúti rovatunk cikke.
Vágányzár. Az utasnak bosszúság (átírt menetrendek, esetenként vonatpótló buszok közlekedése), a vasútfotósnak élmény (építés, ritkán látható járművek fényképezése). A vasútnak mégis az utas, az áru minél gyorsabb továbbítása lenne az érdeke – a vágányzári forgalom megszervezése komoly rendszert kíván. Az uniós Automain kutatási projekt segíthet a pénz, az idő és a forgalom optimális egyeztetésében.
Svájc a kisvasutak hazája – ez a mondat így nem teljesen igaz. A terepviszonyokhoz, a magas hegyekhez igazodva ugyanis nagyon sok, azóta is fővasúti személy- és teherforgalmat bonyolító pályát a normál nyomtávnál keskenyebben építettek meg. A Berni-Alpok legendás hegyét, a Jungfraut azonban igazi kirándulóvasút közelíti meg, sokak szerint Svájc egyik legcsodálatosabb vasúti élményét nyújtva.
Nyolcasok végnapjai – a második résszel folytatódik az egyedi formatervű MVIII típusú HÉV-motorkocsikat bemutató sorozat. A valaha hatalmas szerelvénykígyóban (két motorkocsi között akár három PXV típusú mellékkocsival) is közlekedő gépes kocsik 1991-ben búcsúztak a ráckevei vonalon, utolsó megmaradt példányukat 1995-ben a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeumban állították ki, de a HÉV 125. évfordulója, 2012 óta ismét rója a síneket.
Régi, nemes hagyományt idéz fel modellrovatunk. Ezúttal Martisz Gábor hatalmas, kilenc modulból álló terepasztalának készítését, legapróbb részletekig kidolgozását mutatjuk be. A fő- és mellékvonalat tartalmazó, tizenöt négyzetméteres, H0 léptékű asztalon a közúti járművek is mozognak, a világítás kiépítésével akár éjszakai üzemet is lehet szimulálni.