Éjszakai nosztalgia (a) zöldben

Boda Balázs   ·   2012.11.20. 09:00
00

A járművek a mindennapi forgalomból 1991-ben vonultak ki. Utoljára a ráckevei vonalon teljesítettek szolgálatot, majd ezt követően hosszú ideig jó néhány kocsit itt is tároltak. Végül sajnos nem őriztek meg két motorkocsit, mindösszesen egy motor- és egy – később üzemképessé tett – PXV típusú pótkocsi maradt meg a nosztalgiajáratok kiszolgálására (ezen kívül roncsként még jó néhány pótkocsi fellelhető).

Szerencse azonban, hogy az ötvenes évek környékén gyártott típusok vezérléstechnikailag közel azonosak, így lehetséges eltérő típusokat is csatolni egymással. Korábban a 32 pályaszámú, LVI típusú, „Krokodil” volt a szerelvény egyik vége, középen a már említett pótkocsi, míg a szerelvény másik vége a 251-es pályaszámú MVIII. A mostani nosztalgiameneten a 83-as pályaszámú, LVII-es „Tigris” volt a párja a nosztalgiakocsinak. A Tigris egykori utasterében ma már ülések nincsenek, helyüket üzemi berendezések és a megfelelő nyomatékot biztosítandó súlyok foglalják el. Hogy miért volt rá szükség akkor? Az  MVIII kivonása óta szigorodott előírások olyan fékhatást írnak elő, amelyet a szóló jármű önmagában nem képes megvalósítani, ezért szükséges egy másik vonógéppel csatolni.

Indulásra kész a szerelvény a cinkotai remizben<br>A képre kattintva fotógaléria nyílik<br>(a szerző felvételei)

A mostani nosztalgiamenet a gödöllői vonalról szólt. Este nyolc körül indult a különmenet az Örs vezér teréről, a vonat először Cinkotára ment. Lehetőség volt megtekinteni a nappali bemutató után éjjel is a kocsiszínt, ezenkívül a cinkotai irányítótornyot, ahol a vállalkozó kedvű résztvevők kipróbálhatták, a váltóállítást, sőt tiszteletbeli váltókezelői oklevelet is kaptak.

Cinkotáról Csömörre vette az irányt az öreg hölgy. A folytonos szelvényszámozás is mutatja, hogy ez a HÉV eredeti útvonala volt, az ilonatelepi átvágás csak később, a nagyobb teljesítményű, a meredek emelkedőket jobban bíró motorkocsik forgalomba állásával épült ki. A menet Csömörről a kavicsbányai vonalszakaszon haladt tovább, Gödöllő felé dízel előfogattal, mivel Kerepes felé a felsővezetéket (megelőzve a tolvajokat) a nyolcvanas évek végén leszerelték. Rövid kerepesi tartózkodás után Gödöllő végállomás felé vettük az irányt, előfogatunk pedig Ilonatelep felé visszatért Cinkotára. Gödöllőn egy hosszabb tartózkodás következett, fotózással és sokaknak a vacsora elfogyasztásával. Visszafelé egy igen érdekes, nem mindennapi élmény következett, ugyanis egészen Cinkotáig egy MXa kisegység haladt a nosztalgiaszerelvény mellett, mintegy rögtönzött gyorsulási versenyt produkálva.

A kétkocsis szerelvény végén a Tigris segít

Útközben még több helyen is volt fotómegállás, például Tölgyes/Szentjakab megállóhelyen. A menet nagyjából éjjel egy óra körül érkezett vissza az Örs vezér terére. A mintegy ötórás program során a nosztalgiaüzem igazán színvonalas interaktív világát ismerhették meg a résztvevők.

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.