Huszonhat éve nem láttunk ilyesmit

iho   ·   2013.03.15. 14:49
mti00

Az érkező hidegfront Nyugat-Európában is komoly közlekedési fennakadásokat okozott a hét elején, leginkább Franciaország látta kárát. Pár nap alatt, csütörtökre Magyarországot is elérte a zord idő, a huszonhat évvel ezelőttihez hasonló állapotokat okozva.

Az országra erős széllel érkezett a havazás, a rekord hómennyiséget Tatabánya környékén és a Bakonyban mérték, volt, ahol harminc centiméternyi is lehullott. Az erős, viharos szél hótorlaszokat emelt, csütörtök estére a közlekedés gyakorlatilag megbénult. A dunántúli autópályákon lehetetlenné vált a közlekedés, az M7-esen két tömegbaleset, az M1-esen keresztbe fordult kamion bénította a forgalmat. Több városban rendeltek el teljes tilalmat a közúti közlekedésre, Székesfehérvárt, Veszprémet, Pápát is tilos volt elhagyni a közlekedőknek. Jó néhány településen alkalmi szállásokat nyitottak az úton rekedteknek. A néhol két méter magas hótorlaszokban a katasztrófavédelem járművei is elakadtak. AZ M7-esről 117 roncsot kell elszállítani, a teljes autópálya várhatóan csak vasárnap lesz használható.

A MÁV-Start térképe a március 15-i, reggel kilenc órás állapotokat mutatja

Szinte teljesen megbénult a vasúti közlekedés, a Dunántúl vonalain és Szolnok–Záhony között többórás késések is vannak. A késési rekordot a Bereg InterCity tartja: csütörtök 14.30-kor indult Záhonyból, váltott mozdonyokkal reggelre is csak Törökszentmiklósig jutott.

A Dunántúlon lassan eláll a hó, az Időkép térképe a nyugati határszélen már ki-kibukkanó Napot mutat. A meteorológusok szerint azonban az erős szél még pénteken is torlaszokat épít a már lehullott hóból, Hosszabb utazásra semmiképp semm javasolják a közútkezelők és a katasztrófavédelem illetékesei az elindulást. A Dunántúlon továbbra is válságos a helyzet, az M1-es autópályán néhányan nekiálltak kibontani a szalagkorlátot, hogy a tizenhat órája fennálló torlódásból valahogy kijuthassanak.

A Liszt Ferenc nemzetközi repülőtéren reggel egy időre le kellett állni a pályák tiszításával, de csak addig, amíg a gépeket feltöltötték üzemanyaggal, azóta mindkét pálya üzemel. A korábban a légtérben várakozó gépek  leszálltak, a LOT varsói és a Lufthansa müncheni járata visszafordult, a düsseldorfit törölték. A délki helyzet: mindegyik érkezőt tudta fogadni a repülőtér, a 11.40-es párizsi járat késik, a délutániak közül csak düsseldorfit törölték. A Budapest Airport továbbra is kéri az utasokat, hogy figyeljék a járatinformációkat, késések nemcsak a pálya, hanem a kötelező jégtelenítések miatt is előfordulhatnak.

(fotó: Budapest Airport)

Rendőri segítséggel délelőtt tízkor sikerült átvágni az M1-es két pályáját egymástól elválasztó szalagkorlátot a 80-as kilométernél, a veszteglő autókat visszafordítják. Az út Budapest felé havas, jeges, de óvatosan járható.

A rendkívüli időjárás miatt minden szervezet és a kormány is lemondta a március 15-i, szabadtéri rendezvényeit. Pintér Sándor belügyminiszter katasztrófavédelmi riadót rendelt el.

A katasztrófavédelem délelőtt 11-kor kiadott jelentése szerint az elmúlt huszonnégy órában négyezer embert menekítettek ki a hó fogságából, intézkednek üzemanyag és étel helyszínre szállításáról is. A Dunántúlon több helyen a lánctalpas járművek is elakadnak a szél építette hótorlaszokban.

A Kisalföld Volán szóvivője 37 elakadt autóbuszról számolt be a Hír TV-ben, néhány járművön utasok is vannak. A Kapos Volán nem indít helyközi és távolsági járatokat, szünetel a balatoni komp közlekedése is.

Az Osztrák Vöröskereszt a magyar társszervezet kérésére 30-40 járműből álló konvojt és egy hókotrót indít Magyarországra, az M1-esen rekedt autósok segítségére. Becslése szerint a konvoj kora délután indulhat útnak.

A belügyminisztérium összegzése szerint március 14-én déltől három halálos közúti baleset történt, 5466 jármű akadt el, 160 település maradt áram nélkül, 57 település megközelíthetetlen, öt vasútvonal vált teljesen járhatatlanná.

A havazás lassan eláll mindenhol, a szél enyhülését a meteorológusok estére ígérik. A honvédség lánctalpas járművei és az önkéntesek erőgépei, traktorai egyre több helyen segítenek a torlaszok megbontásában, az elakadt járművek kiszabadításában.

Az M7-es szabadbattyáni tömegbalesetének roncsait folyamatosan takarítják. A rendőrség információi szerint egy, a hóátfúvás előtt hirtelen fekezett, majd keresztbe fordult kamion okozta a balesetet. A benzinkutak parkolóiban és a budaörsi Tesco hipermarket előtt is sokan várnak az utak felszabadulására.

Az M7-es autópálya két szakasza vált járhatóvá délután három órára: Budapest–Martonvásár és Balatonvilágos–Letenye között lehet közlekedni, Budapest felé végig járható a sztráda.

Borsod-Abaúj-Zemplén megyében sikerült minden elzárt települést kiszabadítani a hó fogságából, minden közút legalább fél pályán járható.

Baranya megye települései is felszabadultak délután öt órára, igazi katasztrófahelyzet már csak az M1-es autópályán áll fenn az országban. Itt mentőhelikoptert is be kellett vetni egy idős férfi elszállítására, Győrben a Metró áruház parkolójában gyülekeznek az önkéntesek. Várpalotán a városban rekedt embereket katonai járművekkel szállítják haza Jásd és Tés felé.

Tata és Budapest között rendőri felvezetéssel már közlekedhetnek az autók az M1-esen – olvashattuk a police.hu portálon. A Hegyeshalom felé vezető oldalon tizenkét kilométeren át tartanak a hótorlaszok, az Ausztriából segítségként küldött hómarók nyugati irányból igyekeznek megtisztítani az utat. Zala megyében este hétre már csak Pötrétét nem lehet megközelíteni, a többi településre már hazamehettek az ideiglenes melegedőhelyeken tartózkodók. A katasztrófavédelem friss jelentése szerint már csak alig hatszáz ember van a hó fogságában.

A hómarók este hét órára Mórt kiszabadították a hó fogságából, jelenleg a 82-es úton dolgoznak, hogy Győrt és az M1-est ebből az irányból is meg lehessen közelíteni.

Járható végig az M7-es a rendőrség közlése szerint, valamint lehet közlekedni az 1-es főúton is.

Párkányi együttállás. Az 1001-es Szili a MÁV Nosztalgia különvonatát, a Pivo Expresszt hozta, mellette a Metropol és a Petrov EC<br>(fotó: Kovács Balázs)

Lassacskán megindul a vasúti forgalom – tájékoztatott a MÁV-Start. Budapest és Hegyeshalom között elindultak a vonatok, de Győr és Komárom között csak egy vágány járható. Az esztergomi vonalon a vonatpótló buszok késnek közúti baleset miatt, és Piliscsév megállóhely is megközelíthetetlen számukra. A forgalomból kizárták a 4-es (Esztergom–Komárom) és a 12-es (Tatabánya–Oroszlány) vonalat, ez utóbbin a pálya felszabadítása folyamatban van. Nem járnak a vonatok a 41-es vonalon, Kaposvár és Somogyszob között. A 80-as vonal intercity szerelvényei Rákoson, Gödöllőn, Aszódon, valamint Hatvan és Füzesabony között mindenhol megállnak. A Miskolc–Nyíregyháza vonalon Rakamaznál áll a forgalom baleset miatt.

Több nemzetközi vonat késik, illetve lemondták: Bécs felől a RJ61-es railjetet lemondták, utasai a RJ49-essel érkezhetnek. Lemondták Budapest felé a Petrov, Szob–Párkány felé a Varsovia EC-t, az Avala Kelebia felől mintegy kétórás késéssel közlekedik.

A MÁV-Start és a GYSEV feloldotta a helyjegyváltási kötelezettséget a feláras vonatokra: az intercity, eurocity és railjet vonatokra nem kell helybiztosítás március 15-én éjfélig.

Egy bodajki nőt, aki csütörtök este kezdett vajúdni, a tűzoltók szállítottak ki a vasútállomásra, ahonnan a MÁV-Trakció egyik mozdonyán jutott el Székesfehérvárra. A vasútállomáson mentő várta, kisfia már a kórházban született meg.

Utastájékoztatás a Déli pályaudvaron<br>(fotó: Arnold Balázs)

Délután négyre felszabadították a Tatabánya–Oroszlány vonalat, a pótlóbuszok is be tudnak jutni Piliscsévre az esztergomi vonalon. A Székesfehérvár–Komárom vonal azonban csak Nagyigmánd-Bábolnáig járható. Teljes hosszában járható a 41-es, Dombóvár–Gyékényes vonal is.

Egyesítve indult Bécs felé a Keleti pályaudvarról a 66-os és a 68-as számú railjet. Az osztrák jegyvizsgálók a hírek szerint rugalmasan kezelik a vonatra szóló jegyek elfogadását. Nagyszentjánoson az IC915 megállt, az M1-es autópályáról kimentett embereket szállítja el. A 30-as vonalon a martonvásári ingavonatokat lemondták, a gyorsvonatok minden állomáson megállva közlekednek. Budapest-Keleti pályaudvar és Sülysáp között csak minden második vonat közlekedik, a szolnoki zónázók mindenhol megállnak.

A 100c (Miskolc–Nyíregyháza) vonalon Mezőzombor és Görögszállás között nincs vasúti közlekedés.

Este hatra a Székesfehérvár–Komárom vasútvonal teljes hosszában megindulhatott a forgalom, azonban Piliscsévre az esztergomi vonatokat pótló buszok az újabb hótorlaszok miatt ma már nem tudnak behajtani. Budapest-Déli pályaudvarról a győri személyvonatok csak Komáromig közlekednek.

A kisvasutakra meghirdetett hétvégi programok közül a kemencei, a szilvásváradi, a nagybörzsönyi, debreceni, gemenci, széchenyi-hegyi, almamelléki programok elmaradnak, Nagybörzsönyben, Királyréten, a Gyermekvasúton a menetrend szerinti vonatok járnak.

Források: MTI (címlapfotó: Krizsán Csaba felvétele), Index, Időkép

Néma csend az 1-es vasútvonalon<br>(fotó: Nagy Tamás)

Északi szomszédunknál is tombol a márciusi tél, továbbra is kritikus a helyzet a déli és a keleti területeken. A Szlovák Vasúttársaság (ZSSK) információi szerint Tótmegyernél  (Palárikovo) és Érsekújvárnál (Nové Zámky) vannak a legnagyobb problémák, a csomópontban öt gyorsvonat vesztegel. Továbbá az Ágcsernyő (Čierna nad Tisou)–Kisújhely (Slovenské Nové Mesto) szakaszon a felsővezetékek eljegesedése és az ebből következő zárlat keletkezése miatt a vonatok 50 százaléka közlekedik csupán, azok is dízelvontatással. 120-200 perces késések is előfordulnak az érintett szakaszon.

A Szilvásújfalu (Slivník)–Tőketerebes (Trebišov) pályaszakasz a hófúvás miatt járhatatlan, ezért a Kassa–Homonna (Košice–Humenné) viszonylaton közlekedő vonatok kerülő útirányon át, Alsómihályin (Michaľany) keresztül közlekednek. A Magas Tátrában a Tátravasút Csorbató–Felsőhági (Štrbské Pleso–Vyšné Hágy) szakaszán vonatpótló autóbuszok szállítják az utasokat. Tiszolc (Tisovec) és Erdőköz (Pohronská Polhora) között is szünetel a vasúti közlekedés, bár ott a vasúti pályát víz ársztotta el csütörtökön. A helyreállítás valószínűleg március 19-ig tart majd.

Korántsem rózsás a helyzet Szlovákia déli részének közútjain: a révkomáromi és a dunaszerdahelyi járásokban helyenként kétméteres torlaszokat kell elbontani az utakról.

(Korcsmáros Gábor)

Kapcsolódó hírek