Hoppá! Már a szlovákok is Railjeteket vesznek

iho/vasút   ·   2025.03.18. 08:45
rj

Tizenöt modern ingaszerelvényt szerez be a ZSSK a Kassa–Zsolna–Pozsony–Bécs távolsági járatokra. 

Nagy lépést tett a szlovák személyszállító vasúttársaság (ZSSK) a távolsági járatainak jelentős modernizálása érdekében: nyolc, plusz opcionálisan további hét korszerű, nagy sebességű villamos ingavonatok közbeszerzési eljárását indította el ugyanis. Az összesen tizenöt ingaszerelvény beszerzésének becsült értéke 644 millió 949 ezer euró, beleértve a kapcsolódó karbantartási szolgáltatást és a pótalkatrészek szállítását. A járművek maximális sebessége 200 kilométer/óra lesz, és a Szlovákia legfrekventáltabb vasútvonalán közlekedő Tatran és Kriváň expresszvonatokon lehet majd velük találkozni. 

A klasszikus mozdonyos szerelvényvonatok ideje lejárt, itt az idő új, korszerű ingavonatok beszerzésére – szólt az ukáz a ZSSK igazgatóságáról. A vasúttársaság álláspontját a szlovák közlekedési minisztérium is támogatja, miután a beruházást stratégiai befektetésnek nyilvánították. A majdani szlovák nagy sebességű ingavonatok legalább 550 ülőhelyet kínálnak, ebből legalább 75 ülőhely első osztályú szakasz lesz, továbbá bisztrószakasz és információs pult is helyet kap a szerelvényben. Többcélú tér, gyermekek részére kialakított rész is lesz a vonatokon, amelyek Szlovákiában, Csehországban, Ausztriában és Magyarországon is közlekedhetnek, gyárilag beszerelik a GSM-R rádiókommunikációs rendszert, az ETCS fedélzeti egységét, így a szerelvények teljesen megfelelnek a jelenkor műszaki követelményeinek. 
 

Az eddig ismert műszaki paraméterek alapján arra lehet következtetni, hogy a ZSSK is a Siemens Viaggio Comfort alapú osztrák Railjet-vonatnem felé kacsintgat. Ugyanúgy, mint a csehek az InterJet, illetve ComfortJet szerelvényekkel, a szlovák vasúttársaság is korszerűsítené a távolsági kínálatát. A Kassa, Zsolna és Pozsony közötti Tatran és Kriváň expresszvonatok jelenleg klasszikus mozdonyos szerelvényekként közlekednek, ezeket szeretnék kiváltani az új, a szolgáltatás színvonalában minőségi ugrást jelentő ingavonatokkal. Mivel 2024. december közepétől már minden órában indul expresszvonat Kassa és Pozsony között, így a szerelvények napi kilométerfutása jócskán megnövekedett, Pozsonyban kevesebb, mint egy óra van a fordára.

Még egy érdekesség olvasható ki a ZSSK híradásából, mégpedig az, hogy az eddig belföldi távolsági járatokat Bécsig hosszabbítanák meg, így még az is elképzelhető, hogy óránként lehet majd eljutni Kassáról Bécsbe és vissza.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek