Geodéziai mérővonat, koromtermelő dízelek az ukrán határnál, friss festékszagú Szili, meg egy fotómodell Hidas-Bonyhádról
Megjelent az Indóház 2023. június-júliusi lapszáma.
Galbács Tamás vasútfotós mutatkozik be az Indóház 2023. nyári eleji számában, aki talán jó értelemben véve még őrült, mint az átlagos vasútfotósok: jószerével csak egyetlen vasútvonalat fotóz, a 78-ast, ahol képes fél napokat várni egy-egy érdekesebb menetre.
Indul az előszezon a Balatonon: a MÁV-Start már a vakáció kitörése előtt sűrűbb eljutást tesz lehetővé a Balatonhoz, növeli a kerékpárszállítási kapacitásokat és színvonalasabb szolgáltatást nyújt a járműfejlesztéseknek, felújításoknak köszönhetően. Írunk a pozsony–nagyszombati lóvasútról is. Ez volt a történelmi Magyarország első állandó forgalmú vasútja; száznyolcvanhárom éve, 1840-ben kezdte meg működését lóvontatással. A vasútvonal megépítését 1826-ban vetette fel egy, a mezőgazdasági termények szállításában érdekelt, elsősorban pozsonyi arisztokratákból, földbirtokosokból és nagykereskedőkből álló csoport.
A százötven éves magyar mozdonygyártás III. osztály/335 sorozatról Süveges László ír részletesen: amikor 1870-ben megalakult a Magyar Királyi Államvasutak Gép- és Kocsigyára, a javítási teendők mellett hozzáfogtak a mozdonygyártáshoz is. Az 1873. évi bécsi világkiállításon a gyár már az első, Magyarországon készült, szabványos nyomtávú lokomotívval is megjelenhetett. Az összefoglaló innen indul.
Gere József pedig az Isothermos csapágyról ír: a XIX–XX. század fordulójától volt napirenden a vasúti járművek siklócsapágyainak biztonságosabb kenése. A mozdonyok és kocsik üzembiztonsága, a hőnfutás csökkentése érdekében fejlesztették ki a mechanikus kenésű csapágyakat. Ezeknek a csapágyaknak volt az egyik típusa az Isothermos.
Mikor hallott utoljára sorompó előcsengőt? Nem csoda, hogy régen. Ennek okairól is írunk.
Tavaly január 10-én a Hidasnémeti állomáson át Szlovákiába kilépő 47920. számú tehervonat szerelvénye a szlovákiai Bárca állomáson – a mozdony körüljárása közben – 20 óra 56 perckor megfutamodott és Magyarország területére visszagurult. A még 2022-ben elkészült TIM-KBSZ zárójelentés megállapításaiból idézünk.
A mi V43-asunkkal összefüggésben rendre feltűnik a név: Arbeitsgemeinschaft für Planung und Durchführung für 50 Hz Bahnelektrifizierung, vagyis az 50 periódusú vasútvillamosítás kifejlesztésére és megvalósítására alakult munkaközösség. A konzorcium összesen tizenegy országban adott lendületet a 25 kV feszültségű, 50 Hz frekvenciájú vasútvillamosításnak. Érdekességek az „50 herzesek” ipartörténetéből.
Végérvényesen befejeződött az Északerdő Erdőgazdasági Zrt. által fenntartott Lillafüredi Állami Erdei Vasút felújítása. A hazai forrásból, csaknem 4,3 milliárd forintból megvalósult rekonstrukció keretében teljes egészében megújult a Miskolc-Dorottya utca–Papírgyár–Lillafüred–Garadna fővonal. Az Indóház is ott volt az átadón.
Franciaország Lotaringia tartományának fővárosában, Nancyban már 1901-től kezdődően létezett villamosvonal a városban, ezt azonban az 1958-as évek végén bezárták. Az évezred elején azonban egy sajátos, félig-meddig kötöttpályás, öszvérrendszer kezdte meg működését: a Transport sur Voie Reservé, ami körülbelül annyit tesz: irányított könnyűvillamos.
Az MLVK klub munkáiból ezúttal a dízelüzemű járművekből hoztunk válogatást. Ezen vonatok esetében a valósághű megalkotás, akárcsak a villamos járművek terén, nehéz feladat, de a rendelkezésre álló elemek és technikák segítségével megoldható.
- Hírek, életképek
- Vasútfotós-portrék: Galbács Tamás
- Előszezon a Balatonon
- Pozsony–Nagyszombati Első Magyar Vasúttársaság
- Feltételes megállási rendet vezetett be a GYSEV Zrt.
- Százötven éves a hazai mozdonygyártás, 1. rész
- Az Isothermos csapágy
- Európa éjszakai vonatai
- Partneroldal: A fékvezérlés, és ami mögötte van
- A sorompó-előcsengő
- Transport Logistic 2023, München
- A kishidasi megfutamodás balesetvizsgálati jegyzőkönyve
- A Siemens Mobility tesztközpontjában jártunk
- Vita az egységes vasúti nyelv bevezetéséről
- Az 50 periódusú vasútvillamosítás
- Hivatalosan is átadták a felújított LÁEV-et
- Visszavonhatatlanul gőzben a Triglav
- Nancy gumikerekes villamosának története
- Hírek: elkészült a szuperfogas!
- A Piko Laminát-testvérmodell Plehácsa
- Válogatás a Roco újdonságaiból
- Bemutatkozik a Magyar L-es Vasút Klub, 2. rész
- ACME: épülnek a Gyíkok
- Az MTB H0 léptékű Bobója
- A Tillig 106-osa a DR negyedik korszakából
- A 424,011-es Bivaly eredeti táblája Szegeden!
- Felújították a dalmandi felvételi épületet
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!