Geodéziai mérővonat, koromtermelő dízelek az ukrán határnál, friss festékszagú Szili, meg egy fotómodell Hidas-Bonyhádról

iho   ·   2023.06.01. 15:00
00_ih-lapajanlo230607

Megjelent az Indóház 2023. június-júliusi lapszáma.

Galbács Tamás vasútfotós mutatkozik be az Indóház 2023. nyári eleji számában, aki talán jó értelemben véve még őrült, mint az átlagos vasútfotósok: jószerével csak egyetlen vasútvonalat fotóz, a 78-ast, ahol képes fél napokat várni egy-egy érdekesebb menetre.

Egy pályafenntartásban dolgozó kőszállító munkavonat remot Dácsiája és Púposa (a 224-es) tölti pihenőjét Nógrádkövesd hangulatos állomásán – a tóméretű tócsa is éppen jó helyen gyűlt össze

Indul az előszezon a Balatonon: a MÁV-Start már a vakáció kitörése előtt sűrűbb eljutást tesz lehetővé a Balatonhoz, növeli a kerékpárszállítási kapacitásokat és színvonalasabb szolgáltatást nyújt a járműfejlesztéseknek, felújításoknak köszönhetően. Írunk a pozsony–nagyszombati lóvasútról is. Ez volt a történelmi Magyarország első állandó forgalmú vasútja; száznyolcvanhárom éve, 1840-ben kezdte meg működését lóvontatással. A vasútvonal megépítését 1826-ban vetette fel egy, a mezőgazdasági termények szállításában érdekelt, elsősorban pozsonyi arisztokratákból, földbirtokosokból és nagykereskedőkből álló csoport.

A Pozsony–Nagyszombati Első Magyar Vasúttársaság nagyszombati állomása (forrás: dr. Czére Béla: Magyarország közlekedése a XIX. században, Budapest, 1997)

A százötven éves magyar mozdonygyártás III. osztály/335 sorozatról Süveges László ír részletesen: amikor 1870-ben megalakult a Magyar Királyi Államvasutak Gép- és Kocsigyára, a javítási teendők mellett hozzáfogtak a mozdonygyártáshoz is. Az 1873. évi bécsi világkiállításon a gyár már az első, Magyarországon készült, szabványos nyomtávú lokomotívval is megjelenhetett. Az összefoglaló innen indul.

1. szerkezetszámú, MÁV 335 sorozatú gőzmozdony

Gere József pedig az Isothermos csapágyról ír: a XIX–XX. század fordulójától volt napirenden a vasúti járművek siklócsapágyainak biztonságosabb kenése. A mozdonyok és kocsik üzembiztonsága, a hőnfutás csökkentése érdekében fejlesztették ki a mechanikus kenésű csapágyakat. Ezeknek a csapágyaknak volt az egyik típusa az Isothermos.

Mikor hallott utoljára sorompó előcsengőt? Nem csoda, hogy régen. Ennek okairól is írunk.

Lezárt csapórudas sorompó Ercsi–Százhalombattánál 2019. augusztus 7-én. A csapórúdra erősített táblán a sorompót kezelő bakter telefonszáma, a tábla mögött a csengőmű (fotó: Vörös Attila)

Tavaly január 10-én a Hidasnémeti állomáson át Szlovákiába kilépő 47920. számú tehervonat szerelvénye a szlovákiai Bárca állomáson – a mozdony körüljárása közben – 20 óra 56 perckor megfutamodott és Magyarország területére visszagurult. A még 2022-ben elkészült TIM-KBSZ zárójelentés megállapításaiból idézünk.

A mi V43-asunkkal összefüggésben rendre feltűnik a név: Arbeitsgemeinschaft für Planung und Durchführung für 50 Hz Bahnelektrifizierung, vagyis az 50 periódusú vasútvillamosítás kifejlesztésére és megvalósítására alakult munkaközösség. A konzorcium összesen tizenegy országban adott lendületet a 25 kV feszültségű, 50 Hz frekvenciájú vasútvillamosításnak. Érdekességek az „50 herzesek” ipartörténetéből.

A koreai 8069-es gép hordósvonattal. Pályaszámából ítélve a három változatban gyártott mozdonyok második építési etapjában, 1976–77-ben készült

Végérvényesen befejeződött az Északerdő Erdőgazdasági Zrt. által fenntartott Lillafüredi Állami Erdei Vasút felújítása. A hazai forrásból, csaknem 4,3 milliárd forintból megvalósult rekonstrukció keretében teljes egészében megújult a Miskolc-Dorottya utca–Papírgyár–Lillafüred–Garadna fővonal. Az Indóház is ott volt az átadón.

A hivatalos átadón felsorakozott kisvasúti járművek Diósgyőr-Majláth forgalmi telepen (fotó: MTI/Vajda János)

Franciaország Lotaringia tartományának fővárosában, Nancyban már 1901-től kezdődően létezett villamosvonal a városban, ezt azonban az 1958-as évek végén bezárták. Az évezred elején azonban egy sajátos, félig-meddig kötöttpályás, öszvérrendszer kezdte meg működését: a Transport sur Voie Reservé, ami körülbelül annyit tesz: irányított könnyűvillamos.

Belvárosi szakaszon Philippe-Enrico Attal felvételén

Az MLVK klub munkáiból ezúttal a dízelüzemű járművekből hoztunk válogatást. Ezen vonatok esetében a valósághű megalkotás, akárcsak a villamos járművek terén, nehéz feladat, de a rendelkezésre álló elemek és technikák segítségével megoldható.

Mészáros Nándor érdeklődése a keskeny nyomköz felé fordult, és ennek eredménye lett az egyik legismertebb magyar kisvasúti dízelmozdony-sorozat legómása, az Mk48 képében. A modell a Lego által kiadott keskeny nyomközre készült, amihez bővebb sínkínálatot a Trixbrix cég gyárt

Indóház 2023 nyarán. Keressék a jobb újságárusoknál, vagy fizessék elő fél évre, vagy egy évre!

A LAP TARTALOMJEGYZÉKE
NAGYVASÚT
  • Hírek, életképek
  • Vasútfotós-portrék: Galbács Tamás
  • Előszezon a Balatonon
  • Pozsony–Nagyszombati Első Magyar Vasúttársaság
  • Feltételes megállási rendet vezetett be a GYSEV Zrt.
  • Százötven éves a hazai mozdonygyártás, 1. rész
  • Az Isothermos csapágy
  • Európa éjszakai vonatai
  • Partneroldal: A fékvezérlés, és ami mögötte van
  • A sorompó-előcsengő
  • Transport Logistic 2023, München
  • A kishidasi megfutamodás balesetvizsgálati jegyzőkönyve
  • A Siemens Mobility tesztközpontjában jártunk
  • Vita az egységes vasúti nyelv bevezetéséről
  • Az 50 periódusú vasútvillamosítás
KISVASÚT
  • Hivatalosan is átadták a felújított LÁEV-et
  • Visszavonhatatlanul gőzben a Triglav
VÁROSI VASÚT
  • Nancy gumikerekes villamosának története
  • Hírek: elkészült a szuperfogas!
MODELLVASÚT
  • A Piko Laminát-testvérmodell Plehácsa
  • Válogatás a Roco újdonságaiból
  • Bemutatkozik a Magyar L-es Vasút Klub, 2. rész
  • ACME: épülnek a Gyíkok
  • Az MTB H0 léptékű Bobója
  • A Tillig 106-osa a DR negyedik korszakából
KITÉRŐ
  • A 424,011-es Bivaly eredeti táblája Szegeden!
  • Felújították a dalmandi felvételi épületet

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Életnagyságú Lego-villamos Budapesten!

iho/vasút   ·   2024.11.21. 08:30

Bár a színes kockákból épült Lego Vilin nem lehet utazni, vidám megjelenésével rendkívüli látványt nyújt. A világszinten is egyedülállónak számító építményt a Deák Ferenc téren lehet megcsodálni az adventi időszakban.