Finomhangolás előtt a Nagykörút közlekedése
A szeptemberi tanévkezdéssel járó forgalomnövekedés nem okozott az elmúlt évekhez képest nagyobb fennakadást a belváros közlekedésében. A Nagykörút új kialakítása jól vizsgázott.
Az elmúlt időszakban sok lépés történt annak érdekében, hogy Budapest élhető, biztonságos, zöld várossá váljon. A Fővárosi Önkormányzat minden társadalmi szereplővel partnerségi viszonyt alakított ki, és a budapesti kerékpársávok kapcsán sok társadalmi konzultációt folytatott. Ezek eredményeként olyan döntéseket hozott Budapest közlekedésével kapcsolatban – készülve ezzel a járvány második hullámára is –, amely a főváros rövid és a hosszú távú érdekeit egyaránt szolgálja. A járvány idején csökkenő forgalom miatt – követve más nagyvárosok példáját – ideiglenes biciklisávokat alakítottak ki a biztonságosabb kerékpáros közlekedés és a közösségi közlekedés zsúfoltságának, a fertőzésveszély csökkentése érdekében. Ezek a szakaszok – az Üllői út kivételével, amely a metrópótláshoz szükséges buszsávot fogja szolgálni novembertől –, mára a budapesti közlekedés részévé váltak anélkül, hogy az autós forgalom ritmusában különösebb fennakadást okoznának.
A szeptemberi tanévkezdéssel járó forgalomnövekedés nem okozott az ilyenkor szokásosnál nagyobb torlódást a Nagykörúton, a sávok jelenlegi kialakítása jól vizsgázott. Azonban az időközben lezárult társadalmi egyeztetés tapasztalatai alapján tovább javulhat a körút közlekedése. Karácsony Gergely főpolgármester döntésének megfelelően elkezdődött a kivitelezés: a Budapest Közút szakemberei szeptember 3-án éjszaka átalakították a Nyugati pályaudvar előtt a burkolati jeleket és a táblákat az új forgalmi rendnek megfelelően. A Nagykörutat érintő átalakítások a következő hetekben is folytatódnak, egyes szakaszokon két sávban haladhatnak majd az autók, ahol velük párhuzamosan kerékpárnyomot, illetve járdán vezetett kerékpárutat alakítanak ki.
Budapest hosszú távú közösségi közlekedési víziójában, a Mobilitási Tervben – amelyet még Tarlós István főpolgármesteri ciklusa alatt fogadtak el –, a kerékpáros közlekedés részarányának növelése és az autóforgalom mérséklése szerepel célként. Az elmúlt hónapokban komoly lépések történtek ennek érdekében, ma már többen kerékpároznak Budapesten, mint bármikor korábban. Karácsony Gergely főpolgármester a fővárosi közgyűlés által kitűzött és elfogadott célokat, a társadalmi egyeztetés során – kérdőív formájában 50 ezer fővárosi lakostól – érkezett észrevételeket, illetve a Budapest Közút és a Budapesti Közlekedési Központ számára rendelkezésre álló forgalmi adatokat szem előtt tartva hozta meg azt a döntését, amely egy élhetőbb várost teremthet.
A 2020-as év tanévkezdésekor a Nagykörúton és környezetében nem volt érdemben rosszabb a helyzet, mint 2018-ban vagy 2019-ben szeptember 1-jén. A reggeli torlódás idén és az elmúlt két évben ezen a napon szinte azonos mértékű volt. Kiemelkedő érték a Nagykörút délutáni forgalmában 2018-ban volt tapasztalható. Az elmúlt két évben a Nagykörúthoz vezető hidakon szintén rosszabb volt a helyzet, mint 2020-ban, ami idén az M0-ás autóút megnyitásának is köszönhető. A közúti forgalom mellett 2020 augusztusában első alkalommal, a BKK megbízásából teljes körű forgalomszámlálás is történt a Nagykörúton 5 ponton, amely felmérte valamennyi közlekedési mód, a gyalogosok, a kerékpárral, villamossal és gépjárművel közlekedő számát. Szemben a korábbi városvezetés gyakorlatával, így már valódi, mért adatok és nem megérzések alapján hozható szakmai döntés a Nagykörút jövőjéről. A mérés pedig azt mutatta, hogy a Blaha Lujza tértől Délre a gépjárművel közlekedők vannak kis mértékben többségben, míg attól Északra a fenntartható közlekedési módokon (közösségi közlekedéssel, kerékpárral és gyalog) közlekedők.
Ennek eredményeként született meg a Főpolgármesteri Hivatal kompromisszumos döntése, mely mindenkinek ad valamit: a kerékpárral közlekedőknek azt, hogy továbbra is lehessen a Nagykörúton biztonságosan biciklizni, az autósoknak visszaadja a gépjárműforgalomhoz szükséges kapacitás jelentős részét, az itt élők számára pedig élhetőbbé válik a környék.
A Nagykörút különböző szakaszain eltérő forgalom nagyságnak megfelelően a kialakítás a következő lesz:
- A Petőfi hídtól a Dohány utcáig mindenhol legalább irányonként két közúti forgalmi sáv áll az autóval közlekedők rendelkezésére, a kerékpársávokat itt a parkolósávból alakítják ki. Azon kivételes esetekben ahol ez nem lehetséges ott kerékpáros nyom, illetve a járdán (nagyon rövid szakaszon) kialakított kerékpárút készül.
- A Dohány utcától a Nyugati térig irányonként egy-egy forgalmi sávot használhatnak az autósok, és járdaszigeteket építenek annak érdekében, hogy kedvezőbb lámpaprogram szolgálja az autós közlekedést. A Nyugati tér előtt egy rövid szakaszon két sávon engedik majd az autóforgalmat, hogy a csomóponton gyorsabb, könnyebb legyen az átjutás.
Ez egy olyan kompromisszumos javaslat, amely megőrzi azt a nagyon fontos vívmányt, hogy a Nagykörút lett Budapest, és egyben az ország egyik legforgalmasabb kerékpáros útvonala, egyúttal lehetőséget biztosít arra, hogy a Nagykörút ismét megteljen élettel, kávézók nyíljanak és közösségi programok helyszíne legyen. Ugyanakkor, ahol a forgalom megköveteli, biztosítja a kétszer két sávot az autóval közlekedőknek.
A Nagykörút hosszú távú jövőjéről pedig a Fővárosi Önkormányzat egy széles körű társadalmi egyeztetésen alapuló komplex tervezési folyamatot indít, hogyan lehet újra a Nagykörút Pest főutcája.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!