Felszállási sorrend távolsági buszokra
Jövő márciustól kormányrendelet szabályozza, hogy az utasok milyen sorrendben szállhatnak fel a távolsági autóbuszokra. A szakemberek szerint nem kell attól tartani, hogy bárki lemarad majd a járatokról – írja a Békés online.
A rendelet hamar a közvélemény érdeklődésének középpontjába került, hiszen annak 7. paragrafusa megszabja például, hogy országos járatok esetében először az előre megváltott és a járatra érvényesített jeggyel, helyjeggyel rendelkezőket kell felengedni. Utánuk „a nagyobb távolságra” utazók, majd a fogyatékkal élők és a csökkent mozgásképességűek következnek. Ha még van hely, buszra szállhatnak a kisgyermekesek, majd a bérletesek.
Az országos járatoknál a sorrend változhat. Ha olyan jármű áll a megállóban, amit felszereltek a fogyatékosok, mozgáskorlátozottak vagy kisgyermekesek fel- és leszállását megkönnyítő berendezéssel, ezeké az utasoké az elsőbbség. Az azonos elbírálás alá eső utasok esetében elvileg az érkezési sorrend dönt.
Más szabályok lépnek majd életbe 2013 márciusában a regionális és az elővárosi buszjáratoknál. A felszállás elsőbbsége itt is az előre megváltott jeggyel rendelkezőké, de ezeken a buszokon a bérletesek jönnek a sorban, majd a fogyatékkal élők, a csökkent mozgásképességűek és a kisgyermekesek jönnek. Az azonos elbírálás alá esőknél itt is az érkezés dönt.
– A puding próbája az evés – mondta tegnap a békéscsabai autóbusz-pályaudvaron a lapnak Lovas Gábor, aki a megyeszékhelyről gyulai rokonaihoz utazik leggyakrabban autóbusszal. – Félek, hogy ebből még komoly viták lesznek. Véleményem szerint alapvető lenne, hogy a kismamákat és a mozgáskorlátozottakat előre engedjük. Nem vagyok szakmabeli, de az emberiesség ezt diktálja.
– Ugye most csak viccel? – kérdezett már vissza a jövő márciusban életbe lépő rendelet kapcsán Mátyás László, aki Békéscsabán, a Lencsési lakótelepen él. A 35 éves férfi szerint veszélyes bármilyen megkülönböztetést tenni, s egy nagyobb tömeget nehezebben tudnak majd a buszsofőrök irányítani, ami nem is lehet elvárás.
– Megmondom őszintén, tetszik az elképzelés, hogy a bliccelőket kiszúrják — ecsetelte lapunknak a fiatalember. – Kérdésesnek tartom viszont, hogy miként fogják betartatni a szabályokat, hiszen a közlekedés amúgy is feszültségeket szül. Egy-egy teli buszon gyakoriak a viták, amit csak erősíteni fog az új helyzet.
– A honi autóbusz-közlekedést szabályozó 2004-es törvény országos, regionális és elővárosi szinten közlekedő járatokat különböztet meg – mondta Gémes Tibor, a Körös Volán Zrt. személyszállítási igazgatója, aki szerint ezek a szegmensek eltérő utazási igényeket elégítenek ki. Éppen ezért indokolt lehet eltérő utazási feltételek, például a felszállási sorrend kialakítása.
– A bérletet váltók többsége általában rövid távra veszi igénybe a buszokat, elővárosi, illetve helyközi járatokat használnak. Ugyanakkor előfordulhat olyan időpont, amikor a két szolgáltatási kör utasai egy időben szeretnének eljutni úti céljukhoz. Gémes Tibor ennek kapcsán és a márciusban életbe lépő változásokról szólva elmondta, ha szükséges, akkor a Körös Volán többletjáratokat is forgalomba tud állítani a kényelmes utazás biztosítása érdekében. Hozzátette, az utóbbi időszakban, az utasszámcsökkenés következtében nem tudnak olyan távolsági járatról, ahol a fokozott érdeklődés miatt problémát okozott volna az utasok elszállítása.