„Extrákkal” adták el Rákosrendező fejlesztési területet

iho.hu   ·   Frissült: 2025.01.20. 10:47
_rakos_vori_

Értsd: sittel, hulladékkal, szennyezett földdel egyetemben, az ajánlatkérő ugyanis jól felfogott érdekei mentén érvénytelenítette a kármentesítési és hulladékelszállítási feladatokra kiírt eljárást. 

Frissítve! Aláírták az ingatlan-adásvételi szerződést a magyar állam és az Eagle Hills Csoport között – a Mini-Dubaj területét vette most meg az arab befektetői csoport – írta a hvg. A Rákosrendezőnél lévő száz hektáros terület vételárát nem hozták nyilvánosságra, annyit lehet tudni, hogy majd több, mint 12 milliárd eurót szánnak a hely fejlesztésére. A program hivatalos neve nem Mini- vagy Maxi-Dubaj, hanem Grand Budapest lesz.

Korábban írtuk:

A MÁV Magyar Államvasutak Zrt. közleménye szerint „Lázár János építési és közlekedési miniszter 2025. január 8-án tíz olyan vállalást fogalmazott meg, amelyek célja, hogy a MÁV-csoport által nyújtott szolgáltatások gyorsan és érezhető mértékben javuljanak. Ezeknek a lépéseknek jelentős a forrásigénye, ez pedig indokolttá tette a közlekedési vállalatcsoport rendelkezésére álló erőforrások elosztásának és felhasználásának újragondolását.

Ennek következményeként a Rákosrendező fejlesztési terület kármentesítési és hulladékelszállítási feladatainak ellátására – eleve feltételesen – kiírt közbeszerzési eljárást forráshiány miatt érvénytelenítette az ajánlatkérő.

A MÁV Zrt. ennek megfelelően nem végez majd kármentesítési, bontási és hulladékelszállítási tevékenységet, a terület – vasútüzemtől elválasztott része – várhatóan a jelenlegi állapotában kerül értékesítésre”, vagyis a mi nyelvünkön szólva a területet várhatóan a jelenlegi állapotában értékesítik.

Hosszú hallgatás után merült fel újra a Rákosrendező–mini/maxi-Dubaj városfejlesztési kérdéskör. Ismert, az Országgyűlés 2024 áprilisának végén fogadta el a beruházást érintő törvényjavaslatot, és adott át verseny nélkül kishíján száz hektáros területet arab befektetőknek úgy, hogy semmit nem írt elő, semmit nem várt el, semmit nem rögzített arról, milyen funkciójú, milyen magasságú városrész épülne oda. Akkor még tartotta magát a felfogás, hogy az értékesítés előtt a területet kármentesíteni kell; az ottani állapotokra jellemző, hogy a fénykorában 42 vágány kapacitású rendezőpályaudvar területén illegálisan lerakott hulladék mennyiségét 190 ezer köbméterre becsülik. (És az elszállítása során ezt a sittegyletet kénytelen-kelletlen mind közútra fogják terelni – egy Mercedes Actros 4141 billencs egy fuvarral cirka 16 köbmétert képes elszállítani...)

A projekt előzetes menetrendjéről Lázár János, az ÉKM minisztere tolmácsolásában akkoriban annyit lehetett tudni, a minisztérium célja az, hogy a múlt év nyarának végére a terület kiürítése befejeződjön, és megindulhasson az ingatlanfejlesztés következő szakasza, illetve a befektetővel történő megállapodáshoz legalább fél évre van szükség, így 2024 második felében várható további előrelépés. Megállapodás esetén viszont három–négy éven belül meg kell valósulnia a fejlesztésnek, a kormány ugyanis intenzív lefolyású projektben gondolkozik.

Még ezt megelőzően, 2024 februárjában az ÉKM elrendelése alapján a MÁV Zrt. megindította a bérleti és egyéb használati jogviszonyok felmondását, valamint felszólította a hátrahagyott vagy engedély nélkül felhúzott ingatlanok használóit a terület átadására.

További előrelépésről nincs információnk, az viszont tudott, hogy a terület rehabilitációjával összefüggő feladatokra kiírt eljárás felmondásával húszmilliárd forintos kiadástól mentesül az állam (pontosabban ez az összeget immár a tízpontos vállalás egyes elemire költik), hiszen a MÁV még tavaly júniusban két vonatkozó tendert hirdetett meg:

  • kármentesítés, fák és növényzet irtása, meglévő épületek, vágányok, vezetékek bontása – mindez nettó 14 milliárd forintért.
  • a felszín alatti szennyeződések feltárása és stratégiai környezetvédelmi vizsgálat – nettó 5,9 milliárd forint ellenében.

A húszmilliárd azonban valószínűleg hiányzik majd a területért kapott vételárból, miután a vevő/beruházó a teendőket maga fogja elvégezni.

(fotó: Vörös Attila)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek