Európai metrórangsor a felhasználók reakciói alapján

iho/vasút   ·   2024.09.17. 16:00
Határ út, ennél nincs rosszabb

A Bounce csomagmegőrző vállalat a Google értékelések alapján minősített húsz európai metrót, és meglepő eredményekre jutott. A híres londoni nincs a legjobb öt között, a budapestinek pedig egyenesen az utolsó hely jutott. Vannak azért fenntartásaink.  

Az értékelés során számos tényezőt vettek figyelembe, az állomások átlagos Google értékelési pontszámától a hálózatok hosszán, az állomások számán és az éves utasszámon át az egyes szolgáltatásokra adott pozitív és negatív online reakciók (azaz a BuzzSumo szolgáltatását igénybe véve az egyes városok metróiról szóló írásokra online érkező emojik) százalékos arányáig. Ezeket az adatokat egy úgynevezett „földalatti index” pontszámmá egyesítették. Ez a metodika természetesen nem szakmai szempontok, az adott metróüzem a közösségi közlekedésben betöltött valós szerepe – a metrót nem lehet az adott közlekedési hálózat egészétől elkülönítve értékelni –, hanem bizonyos fokig a személyes benyomások alapján osztályoz. Az összegyűjtöttt statisztikai adatok azonban sokak érdeklődését felkelthetik. 

Az Euronews által megjelentetett felmérés nem teljeskörű: a kontinens metróüzemeinek többségét nem mérték, továbbá a moszkvai és a kijevi metrókat az Ukrajnában zajló háború okán, a minszkit pedig az Egyesült Államok külügyminisztériumának a Fehéroroszországba (Belarusz) való utazást tiltó, négyes szintű tanácsa miatt nem értékelték.

Oslóban a legjobb metrózni!

A norvég főváros földalatti-hálózata 8,06 pontot ért el a maximális tízből. A jelenleg öt vonalból álló, a helyiek által T-Banennek nevezett metró összesen 85 kilométer hosszan halad, százegy megállót fűz fel, elérve a 700 ezer lakosú város mind a tizenöt kerületét, sőt a nyugatról szomszédos Bærum városát is. A hálózat folyamatosan bővül: a jelenleg építés alatt álló hatos vonalat várhatóan 2027-ben adják majd át, a hetediket pedig már tervezik.

Az oslói metróhálózat legforgalmasabb állomása a Jernbanetorget (kép forrása: Wikipedia)

Az oslói metró legforgalmasabb állomása a Jernbanetorget, egyben az ország legnagyobb közlekedési csomópontjának része a város buszállomásával, a központi vasúti pályaudvarral és a villamosmegállóval együtt. Az online értékelők nagy része könnyen megközelíthetőnek, nagyon jól megtervezettnek, valamint szépnek és tisztának jellemezte a metróállomást.

A szófiai metró a képzeletbeli dobogó második fokán

A bolgár főváros 7,64 pontot szerző földalattija az ország egyetlen metrója, valamint 1998-as átadásával az egyik legfiatalabb is a kutatásban szereplők között. A négy vonalból álló, 52 kilométeres hálózat 47 megállót ér el, köztük a város repülőterét is. Az ötből 4,1 pontot elnyerő reptéri állomás az utasok kedvence, akik szerint a rengeteg angol nyelvű felirat – köztük fizetési segédletek is – megkönnyíti a külföldi látogatók közlekedését.

A turisták és a helyiek az Aleksandar Malinov és a Moesia/NBU állomásokat is szeretik: mindkettő ötből 4,7 pontot kapott a Google-értékelések alapján. Előbbi, Szófia déli részén, Mladost városrészben található megállót gyakran dicsérik látványos építészeti megoldásaiért, elsősorban az egyik peronját díszítő modern, erdőszerű műalkotásért, a város nyugati külvárosi részén elhelyezkedő Moesia/NBU pedig rendkívül tiszta.

A szófiai metró 2015-ben megnyílt repülőtéri végállomása (fotó: Ekés András)
Athén a bronzérmes

A görög főváros metrója közvetlen eljutást nyújt a reptérhez, így az utazók olcsó, gyors és gyakori szolgáltatást vehetnek igénybe a belváros felé – az értékelések alapján 7,29 pontot ér el. A földalatti eléri a forgalmas pireuszi kikötő környékét, ahonnan számos görög szigetre el lehet jutni komppal. A hálózat hetven kilométeres, három vonalat tartalmaz, 62 megállót köt össze, és évente több mint negyedmillió utas veszi igénybe, ezzel a város közlekedési infrastruktúrájának szerves részét jelenti.

A megállók átlagosan 4,1 pontot szereztek az ötből, a legforgalmasabbnak számító Syntagma viszont csak 3,5-et ért el. A Bounce szerint ez valószínűleg a nagy forgalom számlájára írható, bár egyes vélemények modernnek, tágasnak és tisztának találják, mások pedig a jegypénztárcsarnok szintjén található kiállításokat dicsérik.

A középmezőny

Habár a dobogóról lemaradtak, a legjobb tízben foglalhat helyet a madridi és a varsói metró, 6,74 és 6,6 ponttal. Mögöttük következnek a londoni, a lisszaboni és a koppenhágai, továbbá a bukaresti és a prágai hálózatok – a világhírű London Underground a rengeteg utas, valamint „a turisták közlekedését megnehezítő, zavaros elrendezés” okán veszített pontokat.

Daniel Buren művészeti alkotása a London Underground Tottenham Court Road állomásán (kép forrása: Wikipedia)

 

Budapesté a legrosszabb!

A legrosszabbnak ítélt metrók közül több is Európa leglátogatottabb országaiban üzemel – sajnos arról kell beszámolnunk, hogy a magyar főváros áll a lista legalján.

Annak ellenére, hogy Budapest turisztikia vonzereje kimagasló, a metrójáról már nem sok jó mondható el a: a túlnyomó többségében turistáktól érkező értékelések átlagában tízből mindössze 3,13 pontot kapott, ezzel elnyerve a dicstelen „Európa legrosszabb metrója” címet. Habár a négy vonalból álló budapesti metróhálózat viszonylag rövid, 39 kilométernyi pálya 48 megállóval, jelentős forgalmat bonyolít le: évente több mint 380 millióan használják.

A Google-értékelések átlaga ötből 4,05 pontot hozott az összes megálló tekintetében, ami nem feltétlenül mondható rossznak. A legalacsonyabb értékelést az M3-as metróvonal Határ úti megállója, szerezte, 2,8 ponttal. A létesítményt számos kritika éri: sokan meglehetősen kellemetlen helynek, szörnyen kinézőnek írják le. A tisztaságot is kifogásolják: a szemét mennyiségéről panaszkodnak, sőt egyesek egyenesen undorítónak találják. Azt viszont mindenképp hozzá kell tenni, hogy a megálló a metróvonal felújítása keretében 2024-re teljesen átépült, megújult!

A budapesti metróról szóló online cikkeknél 75 százalékban nyomtak „mérges” reakciót, a „szeretem” reagálást pedig mindössze egy százalék választotta.

Megállították Brüsszelt!

A második legrosszabb – meglepő módon? – a brüsszeli, tízből 3,2 ponttal. A belga főváros metrója negyven kilométerre nyúlik, négy vonala 59 megállót fűz fel. Mivel a város az Európai Unió központja, a hálózat jelentős forgalmat bonyolít le: évente több mint 86 millió utast szállít, ezzel a brüsszeli infrastruktúra fontos eleme, csökkentve a közutak forgalomterhelését és a dugókat.

A legforgalmasabb megálló a Gare du Midi, amely valószínűleg éppen ezért kapta a legalacsonyabb Google-pontszámot: 1,9-et az ötből. Egyes bírálók egyenesen Belgium és Európa legrosszabbjának titulálják, (a bevándorlók miatt) nem biztonságosnak, veszélyesnek nevezik, a penetráns vizeletszagról nem is beszélve.

Róma a harmadik legrosszabb

Az olasz főváros három vonalból álló metrórendszere 64 kilométerre nyújtózik, 73 megállóval. Habár vitathatatlanul kiterjedt hálózat és jó összeköttetéseket nyújt az „örök város” más közlekedési módjaihoz, mindössze 3,75-ös indexet ért el, a Google-értékeléseknél pedig 3,6-et – utóbbinál a megállóknak csak a 13,2 százaléka kapott négyes vagy annál magasabb értékelést. A római metróról szóló online cikkekre adott reakciók 34 százaléka „mérges”, és csak kilenc százaléka a „szeretem”.

A legalacsonyabbra értékelt állomás a B vonalon fekvő Quintiliani, ötből 2,4 ponttal. A kritikák között a személyzet és a biztonság hiánya szerepel, és ezek a tételek a környező terület „kihaltságával” együtt nem a biztonság érzetét keltik az utazókban. Többször említették az állomás létesítményeit, például a gyakran nem működő lifteket és jegyautomatákat, melyek megnehezítik az utazók közlekedését. Egyesek „a valaha létező leghaszontalanabb állomásnak” és a „rosszul gondozott hely tökéletes példájának” nevezik.

A Quintiliani megálló (kép forrása: Wikipedia)

 

Leg...leg…leg…

A Bounce kutatása nem csak a legjobb és legrosszabb metróállomásokra terjedt ki: más szempontokat is felmért.

Például a legtöbb megállójú hálózat listáján a párizsi győzedelmeskedett: a francia fővárosban üzemelő 235 kilométernyi metrón 320 megálló található, tizenhat vonalon. A rendszer Európa legforgalmasabbika is – a moszkvai után, melyet a fentebb említett okok miatt nem listázott a kutatás –, évente közel másfél milliárd utas használja, ez körülbelül napi 4,1 millió utazást jelent.

A leghosszabb európai metróhálózat címet a londoni nyerte el: a tizenegy vonal 402 kilométernyi pályája 272 állomást szolgál ki. A helyiek által The Tube (magyarul: a cső) néven emlegetett szolgáltatás a metropolisz 32 kerületének mindegyikét feltárja, sőt, a város határain is túlnyúlik: eléri Hertfordshire, Buckinghamshire és Surrey megyéket is. A rendszert évente körülbelül 1,2 milliárdan használják.

A helsinki Itäkeskus metrómegálló (kép forrása: Wikipedia)

A legkevésbé használt európai metró címet a 600 ezres Helsinki húzhatja be: évente több mint 90 millióan utaznak, ez napi közel 300 ezer használót jelent. A tanulmány legkisebbik hálózata a finn fővárosé: két vonal, harminc állomással, ami bár kicsi, de szerethető, sokan kedvelik, a Google-értékelések átlaga 4,07 pont.

A Bounce-tól elmondták, az európai tömegközlekedés általánosságban nagyon magas színvonalú, aránylag megfizethető és a helyi nyelven felül gyakran jól el van látva angol nyelvű útbaigazításokkal és utasításokkal is, megkönnyítve a külföldiek közlekedését. Az utazók akár az egész útjukat megtehetik autó nélkül Európában. Sok repülőtér elérhető a városközpontból metróval vagy vasúttal, a nagyobb városoknak pedig szinte bármely részébe el lehet jutni buszokkal és metróval. Jóllehet a metróhálózatok különbözők, mindegyik kínál valamit: azon felül, hogy gyors és praktikus közlekedési mód, számos metróállomás gyönyörűen néz ki, ami már önmagában is élményt jelent.

Európa huszonnégy országának kishíján hatvan városában üzemel metró:

Néhány éven belül pedig a szerbiai Belgrád is csatlakozik a listához.

(Nyitóképünkön a budapesti M3-as metró megújult Határ út megállója. Kép forrása: BKK)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Közút Zöldút Közlekedésbiztonság Környezetvédelem Automobil

A gépkocsik károsanyag-kibocsátását mérik fel az ország négy városában

iho/közút   ·   2024.09.18. 15:00

A szeptember 16-a és 20-a között zajló Közúti Közlekedési Környezetvédelmi Akció során végzett mérések célja, hogy átfogó képet adjon a hazánkban forgalomban lévő gépkocsiállomány évenkénti változásáról és a járművek állapotáról, beleértve az átlagéletkort és az erózió mértékét.