Épül a harmadik vágány a Keleti és Kőbánya felső között
A kapacitásnöveléssel több vonatot tud majd kezelni a három kilométeres szakasz.
A NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. még 2019 nyarán írt ki közbeszerzést a fővárosi Keleti pályaudvar, valamint a szomszédos Kőbánya felső állomás közötti pályaszakasz kettőről háromvágányúvá bővítésére. A fejlesztés igen fontos, mivel a meglévő két vágányon két nagy forgalmú elővárosi vonal, a hatvani (80a) és az újszászi (120a) osztozik. A tenderen győztes R-Kord Zrt.-vel tavaly áprilisban kötött szerződést a NIF, majd nem sokkal később meg is kezdődtek a nettó 9 milliárd 488 millió 679 ezer 852 forint értékű beruházás előkészítő munkái.
A tényleges kivitelezés nemrégiben indult el, erről a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója, Vitézy Dávid a Facebookon számolt be. A kapacitásbővítés során egy új átvezető híd épül a Hungária körút és az 1-es villamos pályája felett, ennek az előkészítési munkái zajlanak a volt Északi Járműjavító udvarán. A híd közelében egy új vasúti megállót is létrehoznak, mely a volt Északi Járműjavító területén kialakítandó Közlekedési Múzeumot fogja majd kiszolgálni. Az új megálló terveit a Közlekedési Múzeum építészeti tervpályázatának győztesével, a Diller Scofidio + Renfro építészirodával készítteti el a BFK.
A komplex fejlesztés célja, hogy a két vonalon még több elővárosi és távolsági vonat tudjon közlekedni a Keletibe. Mivel a vasút a leginkább környezetbarát közlekedési eszköz, a központi régió fenntartható közlekedésfejlesztése érdekében elengedhetetlen a fejlesztése, amihez nélkülözhetetlen a jelenleg naponta 42 ezer ingázót kezelő pályaszakasz kapacitásbővítése.
Az új megállónál a 80a és a 120a vonalról érkező elővárosi vonatokról (S60, Z60, S80, Z80) lehet majd átszállni az 1-es villamosra. A BFK forgalmi modellezései szerint a megálló forgalma Zuglóéhoz lesz majd mérhető: naponta akár 10 ezer utast is kiszolgálhat, ezzel a vonatok jelentős részének feleslegessé fogja tenni a rákosi megállást.
Vitézy Dávid szerint az elővárosi vonatok száma csak úgy növelhető a szükséges mértékben, ha a vonalak kapacitását végig kibővítik. A 80a-n Rákos és Hatvan között közel három és fél éve zajlik az infrastruktúra teljes felújítása, az óriásprojekt hamarosan be is fejeződik. A hatvani és újszászi vonalak járatainak sűrítéséhez azonban nélkülözhetetlen a fővároson belüli szakasz fejlesztése is, jelen projekttel ez kezdődik meg. A Kőbánya felső és Rákos közötti pálya – valamint tovább Rákosligetig – fejlesztésének előkészítése pedig rövidesen megkezdődhet a Budapest Fejlesztési Központ által.
A két vonal közös szakaszának fejlesztése összesen négy elemből áll:
- új, harmadik vágány épül a Keleti pályaudvar és Kőbánya felső között;
- Közlekedési Múzeum néven új megállót hoznak létre a Hungária körútnál, ennek tervezése zajlik, az építési engedélyezést rövidesen megkezdi a BFK, a kivitelezés 2022-ben indulhat;
- új, harmadik vágány és átfogó kapacitásbővítés Kőbánya felső és Rákosliget között: Kőbánya felsőnél az Élessarokhoz áthelyezett megállással, valamint több új megállóval a X. és a XVII. kerületben – ennek tervezése rövidesen megkezdődik;
- a Rákos és Hatvan közötti vonal átfogó felújítása, ez a beruházás rövidesen lezárul.
A BFK a városon belüli keleti vasúti szakasz bővítéséhez kapcsolódóan a Déli Körvasutat és a külső körvasutat is fejleszti, új megállókkal (Közvágóhíd, Nádorliget és Népliget a Déli Körvasúton, a külső körvasúton pedig Egyenes utcai lakótelep, Rákosszentmihály, Újpalota és Pestújhely), ez a jövőben újabb átlós útirányú járatok indítását teszi majd lehetővé a hatvani és újszászi vonalak felől, a Keleti pályaudvaron felül.
Az uniós támogatású beruházásokat a kormány döntése alapján a NIF és a BFK hajtja végre.
(Nyitóképünkön a Hungária körútnál épülő új híd látható. Fotó: Főmterv)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!