Egyre többet fuvaroz Kazahsztán a Középső Folyosón

iho/vasút   ·   2023.05.22. 12:00
ktz_tehervonat

A kazah export közel a háromszorosára, az import pedig huszonkét százalékkal nőtt az idei év első negyedévben a szállítási útvonalon.

A kazah nemzeti vasút KTZ szerint a vasúti fuvarok mennyisége 2023 januárja és márciusa között átlagosan 63,7 százalékkal lett több, mint a tavalyi év hasonló időszakában. A vasúttársaság közleménye alapján 433 ezer 200 tonna árut fuvaroztak a Középső Folyosón, ez több mint négyezer TEU (húsz láb, azaz 6,1 méter hosszú szabványos konténer) mennyiséget jelent. Ez a növekedés kapcsolatban áll a 2022-ben végrehajtott infrastrukturális fejlesztésekhez, valamint a változó geopolitikai helyzethez.

A KTZ árufuvarozási leányvállalata, a KTZ Express vezérigazgatója, Kairat Utjapov a korridoron szállított termékekkel kapcsolatosan elmondta: paradicsompürét, vegyi anyagokat és különféle berendezéseket fuvaroznak Kínából Dél-Európába és Törökországba. A Kazahsztánból exportált áruk többsége színesfémek, vasötvözetek, valamint lencse és gabona.

A közép-ázsiai országok az elmúlt időkben egyre nagyobb mértékben veszik igénybe a Középső Folyosót. A KTZ a 2023 első negyedévére vonatkozó adatai a 2022-es időszak tendenciáját folytatják. A vállalat már februárban arról számolt be, hogy az útvonalon szállított áruk mennyisége 250 százalékkal nőtt 2021-hez képest.

A fuvarozási útvonalon haladó áruk mennyiségének növekedését Azerbajdzsánban is érzékelték: az azeri nemzeti vasút ADY adatai szerint 3,9 millió tonna rakomány haladt a Középső Folyosón, ez bő félmillió tonnával több, mint 2021-ben.

Ezeken felül Üzbegisztán 2022 végén indította el első vonatát a Középső Folyosón. A rezet szállító szerelvény a Kaszpi-tenger partján található türkmenisztáni Türkménbasiig haladt, onnan áthajózták tenger kaukázusi partjáig, ahonnan ismét vasúton közlekedett tovább a Fekete-tengerig, amin ismét hajón át kelt át a bulgáriai Várna kikötőjéig, törökországi célját pedig vasúton érte el.

Az Új Selyemút egyik alternatív szállítási útvonalának számító Középső Folyosó a kapacitási problémák okán még mindig csak nehezen szerez magának népszerűséget Európában: az útvonal nem tud kezelni jelentős mennyiségeket, amire viszont az európai fuvarozóknak szükségük lenne. Ezt a tényt a nemrégiben Münchenben megrendezett Transport Logistic szakkiállításon és -vásáron is megerősítették – számol be a Rail Freight.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek