Egy korszak vége, Ausztrália légtere búcsút intett a Boeing B717-eseknek
Kereskedelmi forgalomban mindenféleképpen: tudniillik a hétvégén repülte utolsó útját a QantasLink VH-YQS lajstromjelű gépe.
Kikopnak a légiforgalomból az annak idején a McDonnell Douglast felvásárló Boeing jóvoltából a MD-95-ös géptípusból végkifejlesztett, majd gyártásba vett Boeing B717-esek. Október 26-án repült utoljára ugyanis a regionális légitársaság QantasLink még megmaradt kéthajtóműves keskenytörzsűje: a Great Otway National Park nevű madár a Sydney Kingsford Smith (SYD)–Canberra (CBR) közötti QF1511-es járattal búcsúzott az aktív évektől. Utolsó repülése előtt VH-YQS még teljesített egy Sydney–Canberra–Launceston (LST) kanyart is.
A repülőgép a Qantas Csoportnál eltöltött kishíján 11 éve során több mint 15 ezerszer emelkedett a levegőbe, repült óráinak száma meghaladta 17 ezret, és több mint egymillió utast vitt magával az egyes repülőterekre. A Qantas közlése szerint a 717-es a következő heteket Canberrában, a repülőtér betonján tölti, mielőtt 2024 novemberében végleg visszavonultatják. Lévén ez a típus utolsó, az ausztráliai szolgálatból visszahívott példánya, nem okvetlenül vár rá a megsemmisítés.
A B717-esek több mint húsz évig repültek rövid- és hosszútávú járatokon a QantasLink és a Jetstar kötelékében. Népszerű, bár nem túl elterjedt típusról van szó: B717-essel a típus 1999-es élesítése óta mindmáig nem történt olyan szerencsétlenség, ami emberéletet követelt, sőt, olyan sem, amiben a géptest helyreállíthatatlanul megsérült volna. Hűlt helyüket a QantasLinknél a nagyobb hatótávolságú, több, azaz legfeljebb 137 utast befogadó, kényelmesebb Airbus A220-asok veszik át: a légitársaságnegyedik ilyen típusú repülőgépe, a Tasmán Ördög (Tasmanian Devil) a tervek szerint az év végén áll majd forgalomba.
Ezen fejlemények után már csak két, a repülés még színes, változatos világából itt ragadt Boeing B717-eseket üzemeltető légitársaság maradt e földtekén: a kilencven 717-essel operáló Delta Air Lines, illetve a 19 kéthajtóművest a flottájában tartó Hawaiian. (A típus utolsó európai üzemeltetője a Volotea volt…). A Delta azonban még hosszabb távon tervez ezekkel a repülőgépekkel: az atlantaiak ugyanis azt az álláspontot képviselik, hogy a jövedelmezőség elérésének egyik legjobb módja a régebbi repülőgépek alkalmazására sarkalló üzleti stratégia. A Delta igen kiterjedt MRO (maintenance, repair, and overhaul services, karbantartás, javítás és nagyjavítás) szervezete, az Atlanta Hartsfield-Jackson nemzetközi repülőtéren (ATL) működő TechOps keretében pedig minden feltétel adott ahhoz, hogy az idestova negyed évszázada szolgáló Boeing B717-esek még évekig teljesítsék elsődleges feladatukat: a légiutas-szállítást.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!