A világ tíz legnagyobb repülőgép lerakata

iho/repülés   ·   2025.04.21. 16:00
_boneyard_

Világszerte több tucatnyi olyan telep – a szlengben boneyard, csonttelep – található, ahol kiérdemesült, vagy leállított repülőgépeket tárolnak alkatrészbányaként, illetve a légiforgalomba visszatérés reményében.

10. Twente repülőtér (Hollandia)

A tizedik helyezett légikikötő azon túl, hogy holland viszonylatban is jelentős utasforgalmat kezel, feltűnő a charter- és magánrepülőgépeinek sokasága, továbbá inkubátor- és tesztelő létesítményként központi helyet foglal el a fenntarthatóbb repülés és a mobilitás új formái szempontjából. Ám ugyanitt bizonyos fokig kísért a múlt is: a Twente repülőtér (ENS) kapacitása akár nyolcvan repülőgép hosszú távú tárolását teszi lehetővé. A Covid idején itt parkolták le (és tartották szükség szerint karban) a Lufthansa számos Boeing 747-esét is.

A telepet repülőgépek szétszereléséért és alkatrészellátásáért felelős Aircraft End-of-Life Solutions (AELS) cég működteti. Eddig az AELS több mint 75 repülőgépet selejtezett és hasznosított újra a twentei repülőtéren, többek között olyan légitársaságokkal együttműködve, mint a KLM és az Air France.

2021. szeptember 20., 15 hónapnyi tárolás után a Lufthansa 747-ese visszaindul Frankfurtba

9. Tarbes–Lourdes–Pyrénées Nemzetközi Repülőtér (Franciaország)

Ez a repülőtér is fontos szerepet tölt be a globális repülőgép-újrahasznosítási láncban, több mint száz repülőgépes tárolási kapacitásával. Ugyanakkor a Tarbes–Lourdes–Pyrénées (LDE) évi négyszázezer pluszos légiutas-forgalma sem elhanyagolható, többek között a Ryanair és a Volotea is üzemeltet innen járatokat Dublinba, Londonba, szezonálisan Krakkóba és Nápolyba, illetve Rómába – leginkább azonban „csonttemetőjéről” ismert.

A lerakatot a francia Tarmac Aerosave felügyeli, a cég tevékenysége repülőgép-karbantartási és -újrahasznosítási feladatokra terjed ki. A Tarmac az Airbus, a Safran és a Suez vegyesvállalata, és hasonló létesítményeket tart fenn Toulouse-ban, továbbá a spanyol Teruel repülőterén. A vállalat eddig összesen több mint háromszáz repülőgépet hasznosított újra létesítményeiben.

8. Alice Springs repülőtér (Ausztrália)

Akár kétszáz repülőgép is tárolható az ázsiai–csendes-óceáni térség legnagyobb lerakatában. Az Ausztrália száraz középső részén fekvő Alice Springs repülőtér (ASP) az Asia Pacific Aircraft Storage (APAS) elnevezésű formációnak ad otthont – az alacsony páratartalom és a csapadék elenyésző mennyisége miatt a térségben ideálisak a klimatikus körülmények a repülőgépek hosszú távú tárolására. Az ASP szerepe különösen a Covid idején értékelődött fel, hiszen az ázsiai–csendes-óceáni térség számos légitársasága itt parkolta le a visszaeső forgalmak miatt kihasználatlan madarát, például a Cathay Pacific és a Singapore Airlines egyaránt több tucat repülőgépézt tárolta az APAS-on  (utóbbi Airbus A380-asokat is).

Alice Springs ugyanakkor belföldi kereskedelmi járatokat is indít és fogad, a települést az Airnorth, a Qantas és a Virgin Australia viszonylatai kötik össze az ország fő repülőtereivel.

Alice Springs, az előtérben a Singapore tárolt superjumbói

7. Kingman repülőtér (Egyesült Államok)

Az arizonai, az addig az amerikai légierő kiképző-bázisaként működő létesítmény a második világháború után vergődött még nagyobb jelentőségre. Itt halmozták fel ugyanis az USAF és a haditengerészet a világégés után fölöslegessé vált (legalább 150 ezer!) harci gépének jelentős hányadát, ám nem okvetlenül megfelelő körülmények között: egy évtizede átfogó művelet keretében szabadították meg a tárolótér talaját a kiképző-, szállító-, bombázó- és vadászgépekből származó policiklusos aromás szénhidrogénektől (üzem- és kenőanyagoktól…). A mintegy négyezer hektáros területen 250 gépet lehet tárolni.

Az annak idején „41-es raktár” nevű telep manapság a kereskedelmi repülőgépek elfekvőjévé vált: ide gyűjti obsitosait az American Eagle és a DHL is. Karbantartási és újrahasznosítási tevékenységre szóló tanúsítványa birtokában a létesítményt működtető szervezet alkatrészeket nyer ki az elöregedő repülőgépektől, és vezet vissza az ellátási láncba.

B17-esek, ameddig csak a szem ellát

6. Teruel repülőtér (Spanyolország)

Európa legnagyobb csonttemetője található a Barcelonától dél-nyugatra fekvő repülőtéren, ahol néhány éve még több mint száz repülőgép lelt átmeneti nyugalomra, köztük 22 A380-as – Teruel (TEV) kapacitása egyébként 250-nél is több gép tárolását tenné lehetővé. Itt is a Tarmac Aerospace az úr, a társaság egyik bázisaként fontos szerepet játszik a globális repülőgép-újrahasznosítási üzletágban. Teruelen selejtezték le az első Airbus A380-ast (az Air France F-HPJ oldalszámú superjumbóját), és itt adták át a közelmúltban a vállalat második dedikált A380-as hangárját.

5. Pinal County Airpark (Egyesült Államok)

Több mint négyszáz repülőgép férne el az 1508 hektáron – a Pinal-megyei Légipark (MZJ) és egykori katonai bázis ugyancsak arizonai, és szintén ide költöztették 1945 után a kiszolgált harci repülőgépek egy részét. Futója 2000 méteres, és a Marana Aerospace Solution jóvoltából itt található manapság a világ egyik legnagyobb repülőgép karbantartási és raktározási (a Silverbell Army Heliporttal közös területen lévő) létesítménye. Az MZJ-n számos magáncég  – többek között: Ascent Aviation Services and Jet Yard Solutions, Aircraft Demolition és Jet Yard – működik.

Az airpark nyitva áll a nagyközönség előtt is áll, bár magukat a bontás alatt lévő madarakat csak vezetett túrák keretében lehet elsiratni…

4. Dél-Kaliforniai Logisztikai Repülőtér (Egyesült Államok)

Southern California Logistics Airport, vagy ahogy sokan ismerik, a Victorville repülőtér (VCV) – 2300 hektáron fekszik, elvi befogadóképessége akár ötszáz repülőgép. Logisztikai repülőtérként üzleti- és katonai repülésre, továbbá teherszállításra tervezték. Mielőtt a bontott, illetve a kereskedelmi célú repülőgépek átmeneti tárolóhelyét alakították volna itt ki, több mint fél évszázadon át George Air Force Base néven volt ismert. Fordultak meg a VCV-n Airbus A380-asok és Boeing 747-esek, a Comav Technical Services által üzemeltetett lerakaton egyaránt jelen van a Boeing, a General Atomics és a General Electric. Található a logisztikai reptéren megőrzött Lockheed L-1011 Tristar éppúgy, mint DC-10-es, 2019-ben a Southwest Airlines a repülőteret használta Boeing 737 MAX flottájának tárolására, miután a Szövetségi Légügyi Hivatal letiltotta a típus repülését.

Igénybe vette a Comav  szolgáltatásait az 54 hektárnyi területet kibérelő Volkswagen is, miután több, mint 21 ezer dízelmeghajtású személyautóját kellett 2015-ben visszahívnia a emlékezetes károsanyag-kibocsájtási botrány miatt. 

Victorville. Egyebek mellett itt tárolják az United Airlines utolsó, kereskedelmi járatot repülő 747-esét, a N118UA lajstromjelű Friend Shipet is. Az égbolt egyesült királynője 2017. november 7-én szállított utoljára utasokat

3. Mojave Légi- és Űrkikötő  (Egyesült Államok)

A Mojave-sivatagban létesített kaliforniai kikötő (Mojave Air and Space Port at Rutan Field, MHV) tekinthető az első olyan létesítménynek, amely engedélyt kapott az Egyesült Államokban az újrafelhasználható űrjárművek (mint például a Spaceship One és Two, vagy a Boeing X-37) vízszintes indítására, hogy a Szövetségi Légügyi Hivatal 2004. június 17-én űrkikötőként is tanúsítsa a központot. Az MHV 2998 hektáron fekszik, futópályáinak száma három, elvi befogadóképessége ezer repülőgép. És nem utolsósorban: ez a földkerekség legnagyobb repülőgép-bontója (vesd össze: kannibalizáció) és alkatrész újrahasznosítója, miközben kiterjedt repülési tesztek és fejlesztések is zajlanak a bázison, legalább hatvan cég folytat itt üzleti tevékenységet.

A világjárvány idején itt parkolták az ausztrál Qantas és a China Southern Airlines A380-asait, fellelhető a csonttemetőben megannyi, különböző állapotban lévő Boeing, McDonnell Douglas, Lockheed és Airbus építésű repülőgép.

2. Roswell Nemzetközi Légiközpont (Egyesült Államok)

Ez esetben szintet lépünk, a Roswell International Air Center (ROW) ugyanis ötezer hektáros, és legalább ezer repülőgép elhelyezésére alkalmas. Bezárásakor – 1967-ben és Walker néven – ez volt az Egyesült Államok Légiereje Stratégiai Légiparancsnokságának (United States Air Force Strategic Air Command) legnagyobb bázisa.  Az új-mexikói légiközpont neve az UFO-hívők előtt ismerősen csenghet, 1947-ben ugyanis a támaszpont közelében fellelt katonai léggömb maradványai később olyan összeesküvés-elméletek alapjául szolgáltak, amelyek szerint az Egyesült Államok hadserege egy lezuhant, földönkívüli űrhajót talált...

A légiközpont mintegy négyszáz kereskedelmi célú repülőgépet tárolt a Covid éveiben. Roswellben parkoltak az American Airlines, a United, a UPS, az Air Canada, a Scoot, a Polar Air Cargo és a Hawaiian Airlines madarai.

1. Davis-Monthan Légibázis (Egyesült Államok)

A világ legnagyobb, tízezer hektáros repülőgép-temetője az arizonai Tucson közelében található. A Davis-Monthan Egyesült Államok Légibázison (AFB) működő US Air Force Materiel Command 309. Aerospace Maintenance and Regeneration Group (309 AMARG) több ezer használt, vagy kivont katonai repülőgépet felügyel; a készletgazdálkodásért is felelős karbantartó és felújító csoport összesen körülbelül négyezer repülőgépet és több mint hatezer hajtóművet tárol az eleinte második világ-, később hidegháborús katonai gépeket (Convair B-36 Peacemaker, B-47 Stratojet és így tovább) felhalmozó Davis-Monthanban.

A száraz éghajlaton a repülőgépek akár évekig, évtizedekig is „eltarthatók”, és szükség esetén viszonylag rövid idő elteltével reaktiválhatók, hadrafoghatók. Érdekes példa annak az itt tárolt 13 Mi-17-es helikopternek az esete, amelyeket mindössze három nap leforgása alatt készítettek fel a repülésre, és adtak át katonai segítség gyanánt Ukrajnának. A teljesség igénye nélkül néhány, az AFB-n parkoló típus: F-4 Phantom II, F-15, B-1B, F-16, C-5, C-135, P-3 Orion, C-135K (és annak idején itt tárolták az Enola Gay-t is…)…

Az újra-használhatóság jegyében az elraktározott repülőgépeket a következőképpen tartósítják:

  • Minden fegyverzetet, katapultülés-töltetet és minősített hardvert eltávolítanak, a műszerekkel és az adathordozókkal együtt.
  • Érkezéskor minden repülőgépet lemosnak. Ez a művelet különösen fontos azoknál a repülőgépeknél, amelyek hordozókon vagy trópusi területeken szolgáltak, és a meleg, sós levegő maró hatásának voltak kitéve.
  • Az üzemanyagrendszer védelme érdekében az üzemanyagot leeresztik, a tartályokat utántöltik könnyűolajjal, majd ismét leeresztik, és az olaj védő olajfilmet hagy hátra maga után.
  • A repülőgépet védik a portól, a napfénytől és a magas hőmérséklettől. Ezért különféle anyagokat használnak, kezdve a „spraylattól” (fehér, nem átlátszó, high-tech, vinyl alapú műanyag keverék, amivel a repülőgépet bevonják) az egyszerű, de észszerűen alkalmazott szemeteszsákokig. A fehér bevonat alatti hőmérséklet általában 15 fokkal alacsonyabb a külső környezet hőmérsékletéhez képest.
  • A gépet vontató álltíja be a kijelölt tárolóhelyre.

Lefóliázva

A bázis fontosságát jelzi, hogy az USAF különböző alakulatain kívül – térben elkülönült – használói közé tartozik a Szövetségi Légügyi Hivatal, az Egyesült Államok Vám- és Határvédelmi Légi és Tengerészeti Műveletek tucsoni kirendeltsége, az Egyesült Államok Hadseregének Mérnöki Testülete, végül, de nem utolsósorban a haditengerészet is. 

Nyitóképünkün: DHL DC-8-asok (!) Kingman repülőtéren

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek