Cseh cég biztosítja be a szlovák vasutat
A cseh AŽD Praha nagy jelentőségű szerződést írt alá északi szomszédunknál. Az egységes európai vasúti közlekedésirányító és biztosítóberendezést (ERTMS) a prágai cég német (Siemens) és osztrák (Kapsch) cégekkel kooperálva szállítja le és szereli be a megrendelőnek.
Az ERTMS (European Rail Traffic Management System) rendszert a Pozsony (Bratislava)–Zsolna (Žilina)–Csáca (Čadca)–cseh államhatár szakaszon telepítik, s a szerződés alapján tizenhét hónap alatt kell elkészülni vele. A kontraktus összértéke csaknem 40 millió euró (12,3 milliárd forint). A munkálatokat két részben végzik: az első szakaszban az ETCS L2 típusú vasúti biztosítóberendezést telepítik a Zsolna–Csáca–cseh államhatár vonalon. Ennek célja az átjárható vasúti közlekedés vezérlése és bebiztosítása. A második szakaszban következik a GSM-R típusú digitális telekommunikációs hálózat kiépítése a fővárostól Zsolnán és Csácán át egészen a cseh államhatárig. Mindez nagyban hozzásegíti Szlovákia bekapcsolódását az egységes európai vasúti vezérlő- és biztosítóberendezés hálózatába. Az ETCS-nek köszönhetően a vonatok a nyílt pályán 160 kilométer per órás sebességgel haladhatnak kontinensszerte úgy, hogy a határállomásokon szükségtelenné válik a gépcsere.
Az AŽD Praha nagy játékosnak számít a cseh és szlovák modern közlekedési berendezések gyártása és beszerelése területén. A cég fő tevékenysége a távközlési, informatikai és biztosítóberendezések fejlesztése és gyártása, valamint ezek automatizációja. A vasúti és közúti közlekedés területén egyaránt piacon van, s egyre több külföldi megrendelést is kap. Ilyen volt például a montenegrói Podgorica–Nikšič felújított vasútvonal biztosítóberendezésének telepítése, de nyert már tendert Törökországban, Fehéroroszországban és Litvániában is.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!