Budapest és Luxemburg között is lehet vasúton szállítani félpótkocsikat
A luxemburgi CFL Multimodal heti négy vonatpárt indít 2025 első negyedévétől.
Új intermodális vasúti összeköttetés indítását jelentette be a budapesti, Csepeli Szabadkikötőben működő Budapest-Mahart Container Center (MCC) terminál és saját, luxemburgi Bettembourg-Dudelange terminálja között a CFL Multimodal a 4. Kelet-Európai Intermodális Konferencián. A luxemburgi logisztikai vállalat szerelvényei vegyesen szállítanak majd kamion-félpótkocsikat és konténereket.
A stratégiai helyen működő Bettembourg-Dudelange terminál vasúti hozzáférést garantál jelentős európai kikötőkhöz és gazdasági központokhoz, köztük olyan kulcsfontosságú francia és spanyol csomópontokhoz, mint Lyon és Le Boulou, valamint a belgiumi Antwerpen vagy a német Ruhr-vidék.
Az új vonatkapcsolat heti négy körjárattal, 24–30 órás menetidővel, daruzható és nem daruzható közúti félpótkocsikat, valamint konténereket tud szállítani. Nagy az érdeklődés, a kapacitás nagy részét már lefoglalták közúti fuvarozók, melyeknek az energiahatékonysági kötelezettségi rendszerhez (EKR) kapcsolódó kormányzati ösztönzők miatt megéri a környezetbarát vasúton szállítani a közút helyett.
A projekt megvalósítását a VTG a vasúti kocsipark rendelkezésre bocsátásával, a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) pedig piackutatással és szervezéssel támogatja.
Fülöp Zsolt, az MLSZKSZ elnöke arról beszélt: „Az új összeköttetés jelentős hatással lesz a Magyarország és Nyugat-Európa közötti intermodális piac fejlődésére. Olyan szállítmányozók is bekapcsolódhatnak a vasúti kombinált fuvarozásba, akik korábban ezt nem tették. A vonatok indításának szervezése hosszas előkészület után idén gyorsult fel, a közúti félpótkocsik vasúti intermodális fuvarozását jelentősen támogató hazai kormányzati intézkedések hatására.”
Imad Jenayeh, a CFL Multimodal üzletfejlesztési menedzsere elmondta: „Egyre több cégnek változik a gondolkodásmódja, és fordul a közúttól a vasút felé. Azért indítjuk el a Budapest és Bettembourg közötti vonatkapcsolatot, hogy segítsünk ezeknek a vállalkozásoknak csökkenteni a károsanyag-kibocsátásukat. A magyar főváros egy fontos csomópont, ezért esett rá a választásunk.”
Magyarország és Nyugat-Európa között jelenleg három intermodális vasúti kapcsolat üzemel. Az egyik egy logisztikai szolgáltató saját szervezése, azt más fuvarozók nem vehetik igénybe, a másik a soroksári BILK terminál és a németországi Neuss között közlekedik, a harmadik pedig idén októberben indult a törökbálinti Depo és a Helrom együttműködésében, Törökbálint és Düsseldorf között.
A vasúti intermodális megoldással a szolgáltatást igénybe vevő cégek akár hetven százalékkal tudják csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátásukat, tizenketted részre tudják visszavágni a külső költségeket, hatodára a fajlagos energiafelhasználásukat. A vasúti intermodális fuvarozás az egyik legjelentősebb pillére az európai zöld megállapodásnak (Green Deal), amivel a legtöbbet tehetnek a fuvarozók a környezet fenntarthatóságáért.
A kormányzat idén februárban bevezetett intézkedésével ösztönzi az energiahatékonysági kötelezettségi rendszeren belül a közúti félpótkocsik vasúti fuvarozását. A rendelkezés azokat a magyarországi bejegyzésű közúti fuvarozó vállalkozásokat segíti, amelyeknek van kamionjuk, és azok már eddig is közlekedtek nemzetközi forgalomban. Ezek elszámolhatnak energiamegtakarítást az EKR-rendszerben, ha vasúton szállítják a kamionpótkocsit. Az auditált energiamegtakarítási kvótát pedig értékesíthetik. Az MLSZKSZ számításai szerint megfelelő feltételek teljesítése esetén ez egy Budapest és Ruhr-vidék közötti szállításnál százötven–kétszáz eurót is jelenthet a plusz adminisztrációs költségeik fedezetére, de a fuvartávolságtól és a körülményektől függően lehet ennél kevesebb vagy akár több is.
(Nyitóképünk illusztráció)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!