Bolgár dögök Csehországba

iho/vasút   ·   2012.08.03. 14:00
00

Nem volt egyszerű elkapni, de végül sikerült. Íme, néhány adalék arról, hogyan készül egy hírkép az ihóra. A telefon reggel csörgött, egy mozdonyvezető barátunk riasztotta az iho munkatársát azzal, hogy Ferencvárosból hamarosan indul az AWT Laminátjával az élen egy szemlátomást romos bolgár villamos mozdonyokból álló vonat a hegyesi vonalra. Irány a Fradi, ahol azonban fél óra múltán már csak hűlt helye volt a szerelvénynek. Bár a jelek szerint a vonat mintegy húszperces előnyt szerzett, és már valahol Budaörs magasságában járhatott, 60 kilométer per órás alapsebességét alapul véve nem tűnt reménytelennek a sikeres üldözés. És azzal a feltett szándékkal vágtuk magunkat kocsiba, hogy még Tatabánya (ahol már csőre töltött objektívvel várakozott az Indóház vasútfotósa) előtt, valahol a nyílt vonalon megörökítjük a hazai vaspályákon ritka látványt: egy cseh magánvasút-társaság magyar divíziójának a kötelékben szolgáló csehszlovák mozdonyt vontatta, ugyancsak csehszlovák gyártmányú, de a bolgár vasúttól ideszármazott, öt országon (Bulgária, Szerbia, Magyarország, Szlovákia, Csehország) áthaladó villamosmozdony-elegyet.

Szárliget felé halad az elegy<br>A képre kattintva további felvételeket tekinthetnek meg<br>(fotó: T. Hámori Ferenc)

És lőn. Herceghalomnál már csak két-három perces előnnyel csattogott a laminátos fuvar, majd Bicske után, de még Szárliget előtt, az egyes út mellett futó vasúti fővonalon lőtávolon belül is került. A sínek menti, főleg krisztuspapucsban áthatolhatatlan tüskés bozótos miatt azonban majdnem dugába dőlt a terv: végül soványmalac vágtában kellett megmászni a túloldali meredélyt, hogy legalább egy szem felvételt lehessen készíteni a menetről.

Az IC 914/934-es vonat Szárligeten előzte a Laminátka által 60 km/órás alapsebességgel vontatott bolgár mozdonyvonatot<br>(Nagy Tamás felvétele)

A négy, bolgár felségjel alatt futó villamos mozdonyt a Škoda gyártotta a hetvenes években. A gépeket az BDZS-nél (Balgarszki Darzsavni Zseleznici) 43-as sorozatként jegyezték. Bárcájuk szerint a végcél Přerov, ahol a Českomoravská železniční opravna s. r. o. újíthatja fel a mozdonyokat. A cég referenciamunkái között sorolja fel a tetőn elhelyezett szellőzőktől eltekintve a 43-asokhoz (25 kilovolt 50 hertz) megszólalásig hasonló, de 3 kilovolt egyenáramú  130-as sorozatot (ex ČSD E 479.0) – ezekből többet is használ a szerteágazó tevékenységű SD Kolejová Doprava A. S. (SDKD). De ugyancsak szolgál 130-as többek között az AWT-nél és a ČD Cargónál is. Ugyanakkor a vasúti járművek adásvételével és bérbeadásával is foglalkozó ZOS Zvolen s. r. o. szintúgy érintett az ügyletben – hamarosan kiderítjük, milyen összefüggésben.

Kapcsolódó hírek