Átadták az Albula-alagút új csövét

iho/vasút   ·   2024.06.20. 18:00
uj_albula_alagut

Az 5860 méter hosszú, svájci műtárgynak köszönhetően biztonságosabban közlekedhetnek a Rhätische Bahn (RhB) vonatai. A régi alagútból biztonsági járat lesz.

A napokban rendezett hivatalos átadóceremóniát az új alagútcső mindkét bejáratánál megtartották, vasúti és turisztikai szakemberek, üzletemberek és politikusok jelenlétében. A menetrend szerinti első vonat június 12-én haladt át rajta.

A meglévő Albula-alagúttal párhuzamos, azzal tizenkét helyen összekapcsolt új csövet tíz év alatt hozták létre 407 millió svájci frankból (jelenlegi árfolyam alapján körülbelül 155 milliárd forintból). A régi alagútcsövet biztonsági alagúttá alakítják át.

Az Albulabahn vonalvezetése, pöttyözött vonallal jelölve az Albula-alagút (kép forrása: Wikipedia)

A Svájcban, Graubünden kantonban, Preda és Spinas között, az Alpok hegyei alatt vezető, régebbi Albula-alagutat 1903-ban adták át – a műtárgy 2008 júliusa óta szerepel az UNESCO világörökségi listáján. Egy 2006-os kutatás arra az eredményre jutott, hogy az akkor bő száztíz éves alagút közlekedésbiztonsági okok miatt komoly felújításra szorul – az 5864 méterének több mint a feléhez kellene hozzányúlni –, amihez pedig rengeteg pénzre lett volna szükség. Az RhB alaposan megvizsgálta azon két lehetőség költségeit, hogy a renoválás vagy egy új alagútcső építése érné meg jobban, végül 2010-ben az új alagút létrehozása mellett döntöttek. A lépés mellett szólt a viszonylag alacsony költségkülönbség, a kivitelezési szakasz során csak csekély mértékben szükséges menetrendi korlátozások száma, valamint az új műtárgy lényegesen magasabb biztonsági szintje. Ezen felül magas minőséget nyújt és fenntarthatóság szempontjából is előnyös – számol be a Railway Pro.

A Thusis és Sankt Moritz között kanyargó, méteres nyomtávú, úgynevezett Albula-vasút (Albulabahn) az Alpok egyik leglátványosabb vasútvonala. A 61,7 kilométer hosszú pálya 697 méter tengerszint feletti magasságról kapaszkodik fel 1775 méterig, alagutakon és egymás felett is átívelő, spirális viaduktokon keresztül, melyek egyik legismertebbike a 136 méter hosszú Landwasserviadukt. Az egyedi, 11 kilovolt 16,7 hertzes váltakozó áramú betáplálással villamosított hegyvidéki vasútvonalat az RhB vasúttársaság üzemelteti.

(Nyitóképünkön az Albula-alagút új csövének átadása. Kép forrása: Railway Pro)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek