Apró villamosüzem a kapu árnyékában

Mészáros Gergely   ·   2011.07.17. 08:30
k

A teljes nevén Brandenburg an der Havelként nevezett városban 1897-ben indult el az első lóvasút, amelyet 1911-ben villamosítottak. Az NDK idejében szerencsére megmenekült a villamosüzem a bezárástól, bár 1970-ben úgy döntöttek, hogy erre tíz éven belül sor fog kerülni. Az energiaválság azonban közbeszólt, így a háromvonalas hálózat megmaradt. Mindhárom viszonylat a város főpályaudvarától indul, és különböző módon bejárja a belvárost feltáró kettős óriáshurkot. Ezután az 1-es a kertvárosias és pihenő célú területek felé veszi az irányt, a 2-es az ipari területeket tárja fel, a 6-os pedig a nagy lakótelepeket szolgálja ki. 2002-ig az 1-es nem a mostani, Anton-Saefkow-Allee-nál levő végállomásán fordult vissza, hanem továbbment Plaue és Kirchmöser irányába, azaz egy városközi villamosvonal volt. A leállítás oka a rossz állapotú pálya és híd volt, amely a Havel egyik ágát ívelte át. A város vezetése azóta már megbánta e döntését. Pótlásként az E jelzésű busz közlekedik. A méteres nyomközű hálózat hossza így mintegy 17 kilométerre zsugorodott, ebből 2 kilométer egyvágányú.

Főpályaudvar – mindhárom viszonylat járműve bent áll a végállomáson, várják az érkező vonat utasait

Anton-Saefkow-Alle, hurokvégállomás az erdőben. 2002-ig innen ment tovább a villamos Plaue és Kirchmöser felé

Szinte elvész a KT4-es Hohenstücken Nordban

1979 óta közlekednek a városban a KT4D típusú csuklós Tátrák, ezeket azóta felújították, némelyikük alacsonypadlós középrészt is kapott. 1995-ben négy részben alacsonypadlós, kétirányú DUEWAG MGT6D-t vett állományba a város, így a járművek többsége akadálymentes. A járatok elég ritkák, bár egy ekkora városban elfogadható a 15-20 perces követési idő. Egyedül a 6-oson találkozhatunk a csúcsidőben tízperces menetsűrűséggel, de a Hohenstücken Nord nevű hurokvégállomás kiterjedése és vágányhálózata arra enged következtetni, hogy itt valaha igen komoly forgalom zajlott.

A belvárosi kettős hurok egyik ága, itt mindkét irányban közlekedik a villamos

Plaue, az úttest kövezett részén volt a villamospálya

A hídon még megvannak a sínek, de már gépjárműforgalom sem használhatja

A város Berlintől mintegy félórás vonatútra fekszik, érdemes tehát felkeresni. A kis villamosüzem igen kellemes hangulatú, szerencsére 2020-ig biztosnak látszik a jövője.

A szűk úton még a villamospótló buszt is jelzővel kell fedezni. (A képeken jól látszik a helyi rendszámelőtag, a BRB jelenti Brandenburgot)

A Havel több ága közül az egyiket keresztezi a Jahrtausendbrücke a belvárosban. A pályaviszonyai igencsak próbára teszik a járműveket

Hangulatos belvárosi sétány villamossal – sok más városban is látni ilyet (a szerző felvételei)

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Életnagyságú Lego-villamos Budapesten!

iho/vasút   ·   2024.11.21. 08:30

Bár a színes kockákból épült Lego Vilin nem lehet utazni, vidám megjelenésével rendkívüli látványt nyújt. A világszinten is egyedülállónak számító építményt a Deák Ferenc téren lehet megcsodálni az adventi időszakban.