A világ metrói - madártávlatból
A leegyszerűsített metróhálózati térképek valóban segítik az eligazodást a mindennapi használat során, de valójában egyáltalán nem mutatják, mi történik a városok mélyében. Hosszú idő után pedig olyan sematikusan egyszerű kép alakulhat ki bennünk e térképek alapján az adott városról, hogy csak pislogunk, ha szembesülünk a valósággal.
Néhány ráérő online-grafikus a valóság és az ikonikus hálózattérképek közötti szakadék bemutatására szánta el magát. Repülőgépek ablakaiból készült légifotókra hordja fel az adott város metróhálózatát, megmutatva ezek valós lenyomatát, kiterjedését, kapcsolatait. Igen, a kiterjedés is fontos, bizonyára sokan tűnődtek már ez azon, vajon a négy (három) vonalból álló budapesti séma miképpen érheti el majdnem a városhatárokat a metrókocsikban kifüggesztett térképen, miközben a valóságban tenyérnyi területet fed le a város közepén.
Az első ilyen rajz 2013-ban keltett feltűnést az internet népe körében, egy Arnorrian-nicknevű szerb grafikushoz köthetően. Nemrégiben egy magát Dadapp94-nicknév mögé rejtő francia egyetemi hallgató frissítette fel a törekvést, miután gépe felszállt a párizsi Charles de Gaulle-repülőtérről. Őt az ragadta meg, hogy az első látásra csak építmények struktúra nélküli halmazának tetsző látványokból a metróvonalak feltérképezése után strukturált rendszerek lesznek, amelyeken pontosan végig lehet követni a tömegek áramlásának útját.
Ezek az ábrák nyilvánvalóan sokkal szebbek, mint hasznosak, senki sem próbálhat ezek alapján átszállást tervezni Londonban, vagy New Yorkban, de segíthetnek kimozdulni abból a kényelmes, gondolkodást nem igénylő helyzetből, amibe a leegyszerűsítő, praktikus metrótérképek juttatták a városlakók többségét.
* * *Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!