Hármas összefogás az akkumulátorok újrahasznosításáért
Megállapodást írt alá a Groupe Renault, a Veolia és a Solvay: megkezdik a gépjárművekben használatos, életciklusuk végéhez ért akkumulátorok újrahasznosítását Európában.
Eddig valamiért nem sokat lehetett hallani erről a témáról, a járműgyártók sem beszéltek róla, ellentétben az egyre növekvő elektromos gépkocsi eladásokkal vagy a koronavírus-járvány ellenére, tavaly is rekordokat döntögető, elektromosbusz-eladásokról. Néhány éven belül azonban egyre növekvő mennyiségű, a járművekből származó, különféle alapanyagú akkumulátorokkal kell szembenéznünk, amelyekkel szintén kell valamit kezdeni, újrahasznosítani.
Látjuk, a PET-palackok és műanyag zacskók is milyen globális problémához – és túlzás nélkül mondhatjuk, ökológiai katasztrófához – vezettek, de az akkumulátorok még súlyosabb károkra képesek, ha sorsára hagyjuk azokat. Ugyanakkor azt is láttuk, milyen nehezen indult idehaza az egyszerű szárazelemek, telefon- és laptop akkumulátorok begyűjtése.
A járműveknél más a helyzet, amikor 100 kilogrammokban vagy tonnákban mérhető egységekről beszélünk. A személygépkocsi- és haszongépjármű-szervizeknél vagy autóbusz-üzemeltetőknél a csere is megoldható, minimális beruházással, a begyűjtés, szakszerű tárolás és szervezett elszállítás szintén csak logisztikai kérdés, amennyiben van hova.
A hosszú távú stratégia a Veolia és a Solvay között tavaly szeptemberben jött létre, amelyhez immáron csatlakozott a Renault is, mint az európai elektromos kishaszonjármű-gyártók élenjárója. A Solvay, a különféle akkumulátorokból nyer ki újrahasznosítható fémeket, míg a Veolia tíz éves tapasztalattal rendelkezik, a kimondottan lítium-ion akkumulátorok feldolgozásban, újrahasznosításban, a hidrometallurgiában.
A téma fontosságát mutatja, hogy a 2020-as 10 milliós, tisztán elektromos üzemű, globális gépkocsiállomány becslések szerint 2030-ra megtízszereződik, azaz 100 millió egységnyi akkumulátort kell előbb-utóbb visszajuttatni a körforgásba.
A közös program legfontosabb mozzanata eddig, egy franciaországi mintaüzem létrehozása, a teljesen elhasználódott járműakkumulátorból történő, különböző fémek kinyerésére.
Egyetlen járműgyártó sem zárkózik el a moduláris javítás és csere lehetőségtől sem sőt, felülvizsgálták a felújított akkumulátorok újrahasznosítást is akár épületekben (irodaházak, lakótömbök, kórházak stb.), mint tartalék, áthidaló áramforrás, vagy extra kapacitás a csúcsidőszakra, de akár átmeneti tárolóként például szélerőművekhez.
A felújítás vagy feldolgozás kérdését, előbb az akkucsomagok állapotától, rentábilis költségek alapján döntenék el, de a második életciklus után már minden bizonnyal csak az újrafeldolgozás marad. Ez utóbbit egyébként ma már a Nissan is követi, az elektromos Leaf megjelenése óta.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!