A hallgatag 88-as

Boda Balázs   ·   2012.09.22. 18:30
00

Több mint öt éve, 2007. március 3-án közlekedett utoljára személyszállító vonat a 88-as számú Nyékládháza–Mezőcsát vonalon. Pedig nem sokkal korábban, 2006. augusztus 25-én ünnepelték a vasút megindulásának 100. évfordulóját, ám ezt a jubileumot alig fél évvel élte túl a személyszállítás errefelé. A vasútvonalak racionalizálása ugyanis a mezőcsáti kiágazást sem kímélte.

A mezőcsáti MÉH-telep iparvágánya tartja továbbra is életben a vonalat<br>(fotók: a szerző)

Az azóta eltelt évek mély nyomokat hagytak a vasútvonal műtárgyain: jóllehet heti-kétheti rendszerességgel közlekedik tehervonat, a személyforgalmat kiszolgáló épületek mára már nem alkalmasak a vasútüzem lebonyolítására. Mezőcsát végállomás felvételi épületében több család is lakik, így még ha nem is a vasút üzemel benne, legalább nem pusztul az épület. A hajdani raktárépületen és a váltókezelő szolgálati helyén azonban már igencsak meglátszik, hogy senki sem használja, de még csak nem is őrzik. A raktárat az ajtók lehegesztésével próbálják megvédeni a vandalizmustól, a váltókezelő épületében azonban már a nyílászárók sincsenek meg, csak idő kérdése mikor használják fel kibontott tégláit egy éppen épülő háznál.

A vasútvonal megépítésének százéves évfordulóján avatott emléktábla

A hivatalos álláspont szerint ezen a vonalon is – számos másikkal együtt – „ideiglenesen szünetel” a személyszállítás. Ez a kifejezés a vasút világában nem sok jóval kecsegtet, de elméletileg az adott térségi/települési társulás megrendelhetné a személyszállítást a vonalra. Noha a vasút bezárása ellen annak idején a lakók és az önkormányzat is hevesen tiltakozott – a szárnyvonal térségi kezelésbe vétele még csak szóba sem került. Pedig ez a megoldás számos országban elterjedt, és uniós források is pályázhatók hozzá.

Tetszhalott állapot. Burjánnal azonban más vasútállomás elhagyatott raktárépülete előtt is találkozhatunk

A számszerű adatok hozzávetőlegesen 15 kilométernyi pályáról, egy állomásról és négy megállóhelyről szólnak. Erről kellene a térségi összefogásnak gondoskodnia, illetve a vonatokat megrendelnie. Többeket megkérdezve megállapítható, hogy jóllehet, sokaknak kényelmesebb az autóbusz, hiszen a vonattal ellentétben nem kell átszállni ahhoz, hogy a megyeszékhelyre jussanak, sőt, csaknem a városközpontig viszi őket, mégis ragaszkodnának ahhoz, hogy a vasúton a személyszállítást is visszaállítsák. Ezért cserébe még azt is elviselnék, hogy a kommunális adójukba az üzemeltetés önkormányzatra eső részét a lakosságra leosztva beépítsék.

A csonkavágány nem a kiutat jelképezi

Összességében elmondható, hogy dacára a bezárás óta eltelt több mint öt évnek, és az egyre csak pusztuló infrastruktúrának, a 88-as vonal mentén lakók továbbra is reménykednek abban, hogy egyszer még felhangzik a jól ismert szignál után: Mezőcsát, Mezőcsát állomás, köszöntjük kedves utasainkat!

Mivel az utolsó kitétel nehezen olvasható, segítünk a kisilabizálásában. Tehát szöveghűen (a dolgozók) „kötelesek a kocsikat a kirakás után tisztára kisöpörve visszaadni, a rakszereket amennyiben azok a kocsi tartozékát képezik az eredeti helyükre visszatenni, az ajtókat bezárni.”. Hm, szeretnénk újra egy olyan világban élni, ahol a rend, a becsület és a szorgalom lendít a haladás vasszekerén

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Új ebrendelet lépett életbe a vasúton

MÁV/iho   ·   2024.11.06. 11:00

Változnak, egyszerűbbé válnak a kutyák és gazdáik utazására vonatkozó szabályok a MÁV-csoportnál. Már mminden helyjegyes vonaton szállítható kis- és közepes termetű kutya zárt doboz nélkül, csupán póráz és szájkosár használata mellett.