Zátopek futása

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2013.08.30. 06:58
kiskep

Gyári nevén Škoda 109E, a Cseh Vasutaknál 380-as sorozat, a vasútbarátok körében Messerschmitt, legújabban Emil Zátopek. Egy és ugyanarról a gépről van szó, mégpedig a sokat ragozott új Škoda gyártmányú többáramnemű, 200 kilométer per óránkénti sebességgel száguldani képes villamos mozdonyról.

Zsolnán díszeleg a 122-es prágai expresszen a harmadik 380-as<br>(fotó: railpage.net)

Augusztus utolsó hetétől ez a típusú mozdony továbbítja a 121-es Košičan expresszt Prága és Zsolna között Puhón (Púchov) át, vissza pedig még aznap hozza Zsolnáról a 122-es Fatra expresszt ugyanazon az útvonalon. Egy nap alatt 9:16 és 20:53 között a fordának köszönhetően 872 kilométert tesz meg egy-egy mozdony. Szeptemberben további járatokon próbálják majd ki az Emil Zátopekre keresztelt mozdonyokat várhatóan valamelyik Zsolnára közlekedő expresszen, amelyik Ostrava és Csaca (Čadca) állomásokat érinti. A mozdonyt a közelmúltban keresztelték a híres csehszlovák olimpikon nevére a Škoda és a ČD képviselői annak alkalmából, hogy végre a vasút tulajdonba vehette a gépeket (20 mozdonyból 17 már a ČD tulajdona). Csehországban a mozdony június elején kapta meg a típusengedélyt.

Kelenföldön pihen két futtatása között Zátopek<br>(fotó: Kemsei Zoltán)

A 6 400 kilowatt teljesítményű háromáramnemű mozdonyokat a Cseh Vasutak elsősorban a nemzetközi járatok kiszolgálására szánja, mivel képesek közlekedni a környező országok (beleértve hazánkat is) mindegyikében. Magyar pályákon augusztus tizedike óta látni rendes tehervonatok élén a 011-es pályaszámú Messerschmittet. A kötelező engedélyeztetési eljárást követően mi is menetrend szerinti személyszállító járatokon kaphatjuk majd lencsevégre a Škoda-csodát.

* * *

A prágai lokomotív

Emil Zátopek (Kopřivnice, 1922. szeptember 19.–Prága, 2000. november 22.) cseh hosszútávfutó, többszörös olimpiai bajnok.

Az 1948-as nyári olimpián jelent meg a nemzetközi élvonalban, ahol megnyerte a 10000 méteres síkfutást (másodszor indult ezen a távon) és 5000 méteren második lett a belgiumi Gaston Reiff mögött.A következő évben Zátopek kétszer megdöntötte 10000 méteren a világrekordot. Ezen kívül világrekordot javított 5000 méteren (1954), 20 kilométeren (1951-ben kétszer), egy órás futásban (1951-ben kétszer), 25 kilométeren (1952 és 1955) illetve 30 km-en (1952).

1950-ben az Európa-bajnokságon első lett 5000 és 10000 méteren, majd a következő Európa-bajnokságon ismét megnyerte a 10000 méteres síkfutást.

Emil Zatopek. Elöl. Szokás szerint (forrás: Wikipédia)

Az 1952-es helsinki olimpiai játékokon három aranyérmet nyert: 5000 méteren, 10000 méteren és a maratoni futásban. Maratoni futásban akkor indult életében először. Mindhárom esetben olimpiai rekorddal győzött.Két héttel az 1956-os olimpiai játékok előtt sérvvel műtötték, ennek ellenére hatodik lett a maratoni futásban. A következő szezonban visszavonult az atlétikából.

Zátopek stílusa egyéni volt és teljesen eltért attól, amit abban az időben hatékonynak tartottak. Gyakran forgatta a fejét, az arca eltorzult az erőfeszítéstől, a törzsét ide-oda hajlítgatta. Gyakran zihált és fújtatott, innen kapta a Cseh mozdony, és a Prágai lokomotív beceneveket.Hazájában nemzeti hősnek számított. A sikerei után ezredesnek nevezték ki és a honvédelmi minisztériumban dolgozott. Mivel azonban a kommunista párt demokratikus szárnyán állt, a prágai tavasz után büntetésből egy uránbányába küldték dolgozni.

2000 decemberében posztumusz Pierre de Coubertin érmet kapott.

A felesége, Dana Zátopková, maga is kiváló atléta volt. 1952-ben olimpiai aranyat, 1960-ban ezüstöt nyert gerelyhajításban.

(Wikipédia)

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!


Kapcsolódó hírek