Vnukovói katasztrófa: a személyzet hibázott

iho   ·   2014.03.04. 10:00
cim6

Megszületett a végleges vizsgálati jelentés a 2012. december 29-én történt moszkvai balesettel kapcsolatban: mint arról többször beszámoltunk, a Red Wings légitársaság utasok nélkül leszálló Tu-204-ese túlfutott a pályán és nekirohant egy autópálya töltésének: a gép három részre tört, a személyzet öt tagja életét vesztette, és csak a szerencsének köszönhető, hogy az autópályán nem voltak további áldozatok.

Korábbi hírek erőteljesen fókuszáltak a repülőgép esetleges műszaki hibájára, azonban az ügy lezárásaként készített anyag kizárólag a személyzet helytelen tevékenységének rója föl a baleset bekövetkeztét.

A szerencsétlenül járt gép...

A jelentés szerint a Tu-204-es nem stabilizált megközelítés során 24 csomóval gyorsabban repült a szükséges megközelítési sebességnél. Ennek következtében a gép hosszan repült a pálya fölött, mielőtt a futói hozzáértek volna a betonhoz.

Az Államközi Légügyi Bizottság szerint a személyzet nem tudott sugárféket kapcsolni, és ezért nem tudta a gép sebességét a kellő mértékben csökkenteni, mielőtt nekifutott volna a pálya vége után a töltésnek. A reverz pedig azért nem volt kapcsolható, mert a gép keresztszélben túlságosan gyengén, 1,12 g-s terheléssel érintette a betont, a futókon lévő műszerek nem érzékelték a gép súlyát és ezért nem engedték bekapcsolni a sugárféket, ugyancsak emiatt nem aktivizálódtak a szárnyakon az áramlásrontó spoilerek.

...és roncsai az autópályán

A jelentés a pilóták közti nem megfelelő munkamegosztást is felrója, emiatt vált a megközelítés nem stabilizálttá, a repülési paraméterek folyamatos figyelésének hiánya miatt pedig a személyzet nem vette észre, hogy a megközelítés nem megfelelő paraméterekkel történik.

A jelentés említi azt is, hogy egy hónappal korábban Novoszibirszkben hasonló túlfutásos incidens történt, akkor áldozatok és súlyos géptörés nélkül, ennek az eseménynek a nyomán nem történtek olyan megelőző intézkedések, amelyek a moszkvai katasztrófát elkerülhetővé tették volna.

Ha a futó nem jelzi, hogy a gép valóban már a földön mozog, az automata nem engedi átállni a sugárféket

Mint a későbbiekben beszámoltunk, a légitársaságot, amely az orosz hatóságok tavaly februári döntése értelmében a baleset után, de nemcsak a baleset, hanem más oktatási, karbantartási hiányosságok miatt, fel kellett, hogy függessze tevékenységét, tulajdonosa, Alexander Lebegyev egy rubelért eladta egy általa meg nem jelölt vevőnek. Később kiderült, hogy a vevő nem más, mint a korábbi Russia légitársaság főnöke, Szergej Belov. A korábbi tervek szerint a Red Wings gépeit a lízingcég, az Ilyushin Finance visszavette volna, azonban a Red Wings 2013 nyarán visszakapta működési engedélyét, és először a charter, majd a menetrend szerinti járatait is visszaállította. Jelenlegi adatok szerint nyolc Tu-204-essel repül, és még további tíz van a rendelési listáján, de ugyancsak vásárolni fog a légitársaság a még el nem készült MSz-21-esből is.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Blog Kocsiállás

Adigeföld, az egyik utolsó Ikarus-fellegvár

Gács Péter–Schmidt L. Valentin   ·   2025.01.19. 18:00

Az utóbbi években nemcsak hazai közszolgáltatók flottájában, de az egykori keleti blokk területén is szinte kivétel nélkül nyugdíjazták a magyar márka méltán legendás 200-as sorozatát. Délnyugat-Oroszországban van azonban egy közlekedési vállalat, ami kivételt jelent.

Repülés Repülésbiztonság Légiközlekedés

Tragédia Dél-Koreában: százhetvenkilenc áldozata lehet a Jeju Air bangkoki járatának – nem nyíltak ki a futóművek, betonfalba csapódott, kigyulladt a gép

MTI/iho   ·   2024.12.29. 08:20

Leszállás közben letért a kifutópályáról és falnak ütközött vasárnap egy száznyolcvanegy embert szállító repülőgép a Dél-Korea délnyugati részén fekvő Muan repülőterén. Két kivétellel valószínűleg mindenki életét vesztette a balesetben.