Torzókra épülő új Tisza-híd
A Magyar Közlönyben megjelentek szerint a kormány jóváhagyta, hogy a Szolnokot északról elkerülő, az M4-es autópálya egy szakaszának számító Abony–Törökszentmiklós közötti kétszer két sávos útszakasza mellett az új Tisza-híd is megépülhessen – vette észre a portfolio.hu. A Tiszapüspökinél épülő új Tisza-híd azonban nem teljesen új műtárgy. Az Abony–Fegyvernek közötti M4-es autópálya második építési szakaszának kiemelt része volt, de a kivitelezők csak a hídpillérekig jutottak, ugyanis az egész útszakasz-beruházást 2015 tavaszán leállították.
A portál emlékeztetett arra, hogy az Európai Bizottság és annak Csalás Elleni Hivatala 2013–2014-ben a rendkívül magas költségek és műszaki okok miatt (ésszerűtlen fejlesztés, gyenge megalapozottság, túltervezett forgalmi számok) nem támogatta uniós nagyprojektként a tervezett fejlesztést. A 29 kilométeres, Abony–Fegyvernek közötti szakasz költsége (döntő részben EU-s pénzből) 163 milliárd forintra rúgott volna, ez kilométerenként meghaladta az 5 milliárd forintot.
Akkor a kormány mégis folytatta a beruházást, melyre a magyar költségvetésből tízmilliárd forintot fordított. Aztán 2015 márciusában felfüggesztették, majd áprilisban leállították a projektet, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) felbontotta a szerződéseket a kivitelezőkkel. A hivatalos magyarázat arról szólt, hogy Brüsszel végül úgy határozott, mégsem támogatja az útépítési programot, mert a konzorciumok között kartell gyanúja vetődött fel.
Már 2015 nyarán, a Szolnok térségi beruházásokat rögzítő megállapodáskor szó volt arról, hogy a Tiszában a torzók nem maradnak kihasználatlanul: az új beruházási elemeket felhasználják az újratervezett nyomvonalú úton, csökkentett költségszint és műszaki tartalom mellett.
Most tehát megépítik a hidat, ám a nyomvonal a híd után nem Fegyvernek felé, hanem Törökszentmiklós felé kanyarodik el. Nem tudni, hogy tulajdonképpen mennyit fordítanak a régi/új projektre, nincs konkrét keretösszeg megjelölve a tisztán magyar költségvetési forrásokból épülő híd kapcsán.
A lap szerint a kormányhatározat tartalma azért is érdekes, mert a NIF már 2018. február 22-én közölte a szolnoki északi elkerülő projekt részleteit és egy térképet, ami szerint az M4-es gyorsforgalmi út Abony (Kelet)–Törökszentmiklós (Nyugat) csomópontok közötti szakasz nyomvonala 26,6 kilométer hosszú lesz. A határozatban azonban 24,9 kilométeres útszakasz szerepel.
Ráadásul: a NIF közleményében részletezi, hogy a Tisza-híd szerkezeti hossza 756 méter lesz, és megépül a Tisza ártér feletti-híd is, amelynek 416 méter szerkezeti hosszal. Ezek a számok pontosan megegyeznek egy 2013-ban született szakmai beszámolóban szereplő adatokkal.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!