Tarom-válság, újabb vezér távozott
A román nemzeti légitársaság tíz éve képtelen nyereséget produkálni. Közben a Capital című gazdasági lap elemzése szerint a Tarom az utóbbi években mintegy 3,6 millió eurót költött a menedzserek és a felügyelőbizottsági tagok fizetéseire, de ahogy menedzselték a vállalatot, az a cikk szerint önmagában is veszteségeket okozott. A totális katasztrófa a Taromnak ez év végével következhet be, hangzik a lap jóslata, tekintettel a 2017-re várható 50 millió eurós veszteségre.
A Tarom az az állami vállalat, szemben a vasúttal és egyéb területekkel, ahol egyetlen közlekedési miniszter sem mert komolyabb reformokat bevezetni, nem mertek ugyanis hozzányúlni a politikai klientúra kényelmes pozícióihoz, folytatódik az elemzés. Mindeközben a társaság vezetőit és az fb-tagokat egy korábbi kormányrendelet alapján fizetik ki, erre 2013 és 2017 között 15,8 millió lejt különítettek el. A legtöbb pénzt tavaly költötték díjazásokra.
2010–2012 között a légitársaság mintegy 183 millió eurónyi veszteséget produkált, a közlekedési minisztériumban ekkor döntöttek úgy, hogy a privát szférából hoznak egy szakmenedzsert, Christian Heinzmannt, akinek 14 ezer euró volt a fizetése, cserébe vállalta, hogy nyereséget produkál majd a légitársaság. Tavaly tavasszal Heinzmannt leváltották, azzal az indokkal, hogy nem tartotta be a vezetési tervet, amely szerint 2016 első félévében a cégnek profitot kellett volna termelnie.
Mindeközben tíz napja Bukarestben bejelentették, hogy tervezik a társaság flottájának megújítását, de furcsa módon ezt a honvédelmi tárcavezető mondta el, azután, hogy múlt csütörtökön a Bukarest–Brüsszel járat, amelyen utazott, a navigációs rendszer problémája miatt vissza kellett, hogy forduljon Otopenire. Ekkor nyilatkozta a honvédelmi miniszter, reméli, hogy kollégája, a közlekedési miniszter mindent megtesz majd a flotta modernizálása érdekében.
A géppark bővítésének terveiről portálunk idén augusztusban számolt be, eszerint a Tarom három újgenerációs, kétfolyosós, 2012 után gyártott, nagy hatótávolságú gépre kért ajánlatokat, 225–270 utasra készült kivitelben, hogy a már tíz éve leállt interkontinentális hálózatát újraindítsa. A hír meglepetést okozott a szaksajtóban, hiszen már akkor arról olvashattunk cikkeket, hogy a Tarom lesz a következő kisebb európai (és nemzeti) légitársaság, amely bedőlhet az idén.
Feltételezhető, bár a román lapok ezzel a tényezővel nemigen foglalkoznak, hogy a Tarom gazdasági nehézségeit nemcsak a vezetők fizetése, hanem a túlságosan vegyes flotta üzemeltetésének költségei okozhatják. A társaság weboldalának információi szerint a cég négy 737-700-ast és két 737-800-ast használ, de eme NG-variánsok mellett dolgozik még négy Classic 737-300-as is. Repültet a cég ugyancsak egyfolyosós Airbusokat, ráadásul ez a négy gép a légitársaságok által legkevésbé preferált, legrövidebb A318-as, amelynek gyártását már évek óta leállították, és amelynek egy ülésre eső üzemi költségei magasabbak, mint a többi keskenytörzsű Airbus-változaté. A rövidebb és „vékonyabb” járatokon légcsavaros-gázturbinás ATR-ek repülnek. A huszonhárom gépes flotta tehát rendkívül tarka, ami önmagában is drágítja az üzemeltetést.
Szeptemberben a kormány meghatározta a lehetséges éves hiány felső határát, ehhez képest a veszteség összege ötszörös lesz, miközben visszaesnek a forgalmi bevételek is. Mindeközben a Tarom átalakításának terve szerint a társaság 300 alkalmazottját kellene, hogy elbocsássa, aminek következtében a létszám 1900 főre csökkenne.
A cég előző ideiglenes vezetője már javasolta a Tarom eladását, sőt, a Cotidianul szerint az egyik előző román miniszterelnök már tárgyalásokat folytatott ez ügyben, a vevő az Emirates lett volna. A képhez hozzá tartozik, hogy a Tarom már nemigen képes lépést tartani a diszkont konkurenciával, a romániai légiközlekedésben évek óta a Wizz a piacvezető.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!