Tarom-tervek: most négy, 2020-ig huszonhét új gép!
Az első lépcsőben beszerzendő (dry-lease formáról van szó, tehát személyzet nélküli bérlésről) négy gép tartozhat az A320-as és/vagy a B-737-es gépcsaládhoz, a 160-190 személyes kategóriában. A híradásokból nem derül ki egyértelműen, hogy a most várt gépek vegyes típusúak lennének, vagy csak az egyik gyártótól származnának: utóbbi esetben netán ez lesz az első lépés a teljes flotta homogenizálása felé, most ugyanis a géppark egyaránt tartalmaz amerikai és európai gyártású keskenytörzsűeket.
Annyiban mindenképp könnyebb kell majd, hogy legyen a gépek üzemeltetése, hogy valamennyi CFM-hajtóművekkel kell, hogy repüljön: ez az Airbus egyfolyosósánál kérdés, amelyeket kétféle hajtóművel gyártanak.
A tenderkiírásból ugyanakkor az is kiderül, és nyilván ez azért valamivel olcsóbbá teszi a beszerzést, hogy nem feltétlenül vadonatúj gépekről lenne szó, a feltételek egyike úgy szól, hogy a példányok nem lehetnek hat évnél idősebbek, és a következő C-Check csak két évnél hosszabb idő múltával legyen esedékes.
Az állami tulajdonú légitársaság jelenlegi flottája ebben a kategóriában meglepően tarka: négy A318-as, négy 737-300-as Classic és hat NG 737-es (két 800-as és négy 700-as). A kisebb forgalmú, rövidebb vonalakon a cég ATR-eket használ.
A következő három év azonban a jelek szerint igen komoly változásokat, legalábbis mennyiségi fordulatot hozhat a Tarom életében. A néhány hete beiktatott új kormány ugyanis a légitársaság kapacitásának megduplázását tervezi a következő, mindössze két év alatt. A folyamat egyben standardizálást is jelent, ezért is határozhatja meg a későbbi beszerzéseket a mosta ni tender.
A híradások „új” gépekről szólnak, de lehet, hogy ez megintcsak nem arra vonatkozik, hogy új gyártású példányokat szereznének be, hanem újonnan adaptálnának viszonylag fiatal, de már használt utasszállítókat. A megfogalmazások annyiban sem egyértelműek, hogy amikor 27 gépről beszélnek, ez a Tarom 2020-ig beszerzendő állományára vonatkozik, vagy arra a gépparkra, amely a beszerzések révén töltődik fel 27-re.
A tervek meglehetősen optimistáknak tűnnek, legalábbis a jelenlegi helyzetből való előre menekülésként értékelhetők, amennyiben a Tarom vesztesége tavaly rekord-méretűre nőtt, bár a hivatalos számok még nem kerültek nyilvánosságra. A légitársaság, mint beszámoltunk róla, négy megbízott vezérigazgatót „fogyasztott el”.
Az átalakuláshoz tavaly a cég három újgenerációs, nagy hatótávolságú utasszállítóra is ajánlatokat kért, de ezek beszerzéséről egyelőre nincs hír. A mostani tenderre február 26-áig várja a Tarom a válaszokat.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!