Raptorok Európában: irány Lengyelország!

iho   ·   2015.08.30. 13:45
cim

A négy gép kötelékben húz át a németországi bázis felett <br>(fotók: Us Air Force, The Aviationist)

Megérkezett négy F-22-es a németországi Spangdahlen légibázisra, az európai kitelepülés szeptember közepéig tart, de a gyakorlat, legalábbis részben, maga az érkezés volt. A floridai Tyndallról való átrepülés egy C-17-es szállítógép és mintegy hatvanfőnyi kiszolgáló személyzet kíséretében épp arról szólt, hogyan lehet ezt az egyébként üzemeltetésre eléggé érzékeny, nagy karbantartás-igényű típust, szükség esetén, a lehető leggyorsabban és viszonylag kevés háttértechnika mozgatásával, a bevetéshez közeli helyszínre telepíteni.

Ilyen „Rapid Raptor Package” típusú gyakorlatok egyébként más helyszíneken, például Ázsiában, már többször megtörténtek, emlékezetes volt az F-22-esek megjelenése például egy igen feszült időszakban Dél-Koreában is. Európában, több közléssel ellentétben, már szintén járt a típus, akkor a gépek az angliai Lakenheath-be települtek, innen repültek Farnborough-ba és Fairfordba bemutatókat tartani, de az akkor kifejezetten úgymond „airshow-bevetés” volt.

Természetesen a négy gép most gyakorlatozik majd az európai szövetségesekkel is, a lényeg a különböző amerikai típusokkal (F-16, F-15, F-22) történő együttműködés, miközben az amerikaiak az európai meteorológiai és egyéb körülményekkel is megismerkedhetnek. A washingtoni adminisztráció még júniusban jelezte az F-22-esek európai küldetését, reagálásként az Európában érzékelhető „orosz fenyegetésre”.

Landolás a hosszú átrepülés után

A The Aviationist portál értesülése szerint Spangdahlen, az A-10-esek európai turnéjához hasonlóan, csak az első állomás: a gépek ellátogatnak más bázisokra, leszállnak majd kelet-európai reptereken is. Hírek szerint a kötelék már hétfőn átrepül Lengyelországba, ahol a lengyelek F-16-osaival gyakorlatozik.

Az ötödik generációs, alacsony észlelhetőségű Raptorok európai megjelenése, egy időben azzal, hogy az oroszok első ötödik generációs harci gépe, a T-50-es, a moszkvai szalon alkalmából közönség előtt repül és mutat be különleges manőverezést, felforrósította a vitákat arról, melyik harci gép lenne a győztese egy esetleges valóságos konfliktusnak illetve légi harcnak.

Gurulnak a Raptorok: a póttartályokat harci bevetésre nem viszik magukkal

A Lockheed Martin F-22-esei rendkívül hosszú fejlesztési és szolgálati tesztidőszak végeztével kerültek a légierő kötelékébe, mint az első, csapatszolgálatba állított ötödik generációs gépek. A Raptorokat néhány éve egy időre letiltották illetve korlátozták a repülésüket, egy a pilóták létfenntartó rendszerében jelentkező, hipoxyás tüneteket okozó hiba miatt, de mostanra ismét korlátozás nélkül repülhetnek, bázisuktól távol és nagy magasságban is.

A típus első éles bevetése tavaly volt a szíriai hadszíntéren, az eredeti légifölény-vadász szerepkörrel ellentétben földi támadó feladatok megoldására. A bevetéseket egyes hírek szerint, rendkívül kifinomult szenzorrendszerének és különleges repülőtulajdonságainak megfelelően, illetve a fejlett szíriai légvédelem okán, nagy magasságból hajtotta végre, ugyanakkor feltételezik azt is, hogy a bombázás végeztével az egy vagy több F-22-es már vadászként fedezte a többi szövetséges gép tevékenységét.

Hogyan lehet az F-22-esek kiszolgálását szükség esetén egyszerűbben megoldani?

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek