Szénhidrogén alapú üzemanyaggal működő hatótávolság megnövelővel ellátott e-teherautókat tesztel a Scania és a DHL

iho/közút   ·   2025.03.29. 15:30
_scania_

Jegyezzük meg: Extended Range Electric Vehicle, azaz EREV. A kiterjesztett hatótávolságú villanyautót átmeneti megoldásnak szánják az üggyel foglalkozók, és addig lesz benne ráció, ameddig nem épül ki teljesen a megfelelő hatótávolságú e-járműveket kiszolgáló töltőinfrastruktúra.

A projekt a Scania és a globális logisztikai szereplő DHL együttműködésében szökkent szárba, és a lényege, hogy az elektromos teherautókat, kamionokat olyan, szénhidrogén alapú üzemanyaggal (kezdetekben benzinnel, később gázolajjal) működő generátorral lássanak el, amely lehetővé teszi az e-jármű eredeti hatótávolságának akár megmásfélszerezését is. A végső megoldást a felek egybehangzó állítása szerint természetesen a teljesen elektromos járművek jelentik a fenntartható közlekedési rendszerekben, miközben az átállást az e-használatra fel kell gyorsítani. Ám most még akadnak azonban némely akadályok a célegyenesben, úgymint a töltőpontok hiánya, a szezonális csúcsidőszakban a töltőállomások elegendő töltési kapacitásának való megfelelés magas költségei, a hálózati terhelhetőség esetleges szűk keresztmetszetei, továbbá az áram magas azonnali ára bizonyos téli időszakokban.

Itt jött a képbe a Scania és a DHL megnövelt hatótávolságú, 80–90 százalékban megújuló villamos energiát felhasználó elektromos járműve, az EREV. Az új e-teherautó a DHL németországi Post & Parcel részlege jóvoltából február óta forog a Berlin és Hamburg közötti csomagszállításban. A generátort rásegítésre, kisebb távolságok áthidalására kapcsolják be. A tesztek eredménye ad majd választ arra, hogy érdemes-e további ilyen jellegű járművekkel bővíteni a DHL kamionflottáját. Az üzemanyaggal működő generátor az egyik akkumulátorcsomag helyére építették be, és jóllehet, az e-hatótávolság így ugyan csökkent, a teljes akciórádiusz viszont megnőtt, méghozzá 550-ről 650–800 kilométerre.

A Scania EREV szerelvény hossza 10,5 méter, maximális tömege negyven tonna, lendületéről egy 230 kW állandó (295 kW csúcs-) teljesítményű villanymotor gondoskodik. Az akkupakk bruttó 416 kWh kapacitású, a benzinüzemű generátor 120 kW-os (cirka 160 lóerő), a V.max: 89 km/óra. A csereszekrényes, egyszerre körülbelül ezer csomagot szállító EREV-et el lehet látni az üzemanyaggal működő generátor működését korlátozó szoftverekkel, vagyis annak a használata esetén tovább csökken a teherautó karbonlábnyoma.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek