Philadelphia–Budapest, American: újabb járat Amerikába!
Amennyire feltűnő volt, hogy Budapestnek sok éven át nem volt közvetlen légi kapcsolata az Egyesült Államokkal, most szinte dömpingje van az új vonalaknak. A LOT New-York-i és chicagói nyitása után a világ legnagyobb légitársasága, az American Airlines indította el ismét a maga járatát hét év kihagyás után, igaz, nem az eredeti New York–Budapest útvonalon, hanem az Egyesült Államok keleti partvidékének egy másik nagyvárosa, Philadelphia felől.
Amint az Airportal.hu beszámol róla, a társaság (természetesen már új festésű), N399AN lajstromjelű Boeing 767-323-asa, méghozzá egyike a hosszabb hatótávolságú ER-változatoknak, szombat reggel landolt a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtéren. A Ferihegyet menetrend szerint látogató újabb szélestörzsű gépet 209 utasra rendezték be, és a portál korábbi információi szerint jól fogynak a jegyek a járatra, amely heti 2800 üléses kapacitásbővítést jelent a repülőtér forgalmában.
2011-ben vonult ki a magyar piacról mind az American, mind a Delta, és miután a Malév már korábban beszüntette hosszú távú járatait és kisorolta a flottájából a maga 767-eseit, teljességgel leállt a közvetlen légiforgalom a két ország között. A járatok helyreállítását 2012 tavaszára remélték, de a magyar nemzeti légitársaság közben bekövetkezett bukásával ez a remény elszállt, hiszen megszűnt a Malév ráhordó forgalma is, ami jelentősen töltötte volna az észak-atlanti vonalon repülő gépeket.
A magyar kormány részéről Szijjártó Péter külügyminiszter 2016-ban kezdett tárgyalásokat a két óriás légicéggel az újrakezdésről, és a politikus dallasi útja után már 2017-re tette a lehetséges American-újraindítást. Természetesen komoly erőfeszítéseket tett a nyitás érdekében a Budapest Airport is, nem egyszerűen a légitársaságokkal történő tárgyalásokkal, hanem azzal, hogy a nyáron beüzemelő B-móló többek közt épp a szélestörzsű gépek kiszolgálását teszi gyorsabbá és hatékonyabbá Ferihegyen, vagyis meg kellett teremteni az észak-atlanti repülések fogadásának, földi kiszolgálásának a feltételeit is.
A döntés tavalyi bejelentése után az iho/repülés arról is közölt összefoglalót, amit nyilván mostanság is sokan kérdeznek az első gép érkezésekor, vagyis hogy vajon miért nem New York a kiinduló állomás, vagy akár Newark, a metropolisz egy másik, New Jersey-ben fekvő, nagy forgalmú nemzetközi repülőtere (amely a Malév célállomása is volt egykor). Amellett, hogy a LOT néhány napja indult járata JFK-re konkurenciát jelent, a válasz az American átalakuló long-haul koncepciójában keresendő.
Egyrészt kapcsolódik a döntés ahhoz a point-to-point koncepcióhoz, amely azt jelenti, hogy sok légitársaság, a hatalmas légiközlekedési csomópontok helyett, kisebb kapacitású gépekkel (a szélestörzsűek között a 767-es annak számít), kisebb légikikötők között repül, és ebben keresi a gazdaságos üzemeltetés esélyét, hiszen a mega-hubokra érkező utasok jelentős része is átszáll egy-egy (regionális) járatra, hogy aztán eljusson az igazi úti céljához.
Másrészt az American a néhány évvel ezelőtti fúzió után, amelynek eredményeképp a US Airways beleolvadt a társaságba, a partnercég korábbi jelentős csomópontjait fejleszti fel a hálózatában, ennek során bővítette a Philadelphiáról és ritkította a Kennedyről induló vonalait: JFK egyébként is eléggé zsúfolt ahhoz, hogy komoly növekedési esélyt ne nyújtson itt a társaságnak. Viszont Philadelphia, a maga 30 millió fölötti forgalmával, New Yorkhoz is közel esik, és számos más amerikai nagyvárosba nyújt továbbrepülési lehetőségeket .
Az AA új koncepcióját az is tükrözi, hogy Budapest mellett most indította el a Philadelphia–Prága járatát. Az amerikai repülőtér a nyitásokról kiadott közleményében hangsúlyozza, mindkét európai célpont erősödő gazdaságokkal rendelkező ország fővárosa, és mindkettő komoly turisztikai célpont, a világörökséghez sorolt látnivalókkal.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!