Münchenben nem épülhet új pálya
A helyi népszavazáson a lakosság 54–45,7 százalékos arányban leszavazta a Müncheni repülőtér harmadik pályájának tervét.
A döntést érzékelhető csalódottsággal fogadta Németország második legnagyobb repülőterének vezetése: mint közleményükből kiderül, már az is komoly forgalmi problémákat okoz, hogy a létező pályákat is csak éjszakai megszorításokkal használhatják. A nyári jó időben ez még nem lenne akkora baj, de a téli rossz idős üzemeltetést alaposan megnehezíti.
Az 1,2 milliárd eurós beruházást a reptér kezelője, a Flughafen Munchen hat évvel ezelőtt határozta el, a bajor kormány pedig tavaly hagyta jóvá az új pálya terveit, amelynek megépítésével óránként 90-ről 120-ra emelhették volna a gépmozgások számát. Az új pálya 4000 méter hosszú és 60 méter széles lett volna, 1180 méterrel északra építették volna a jelenlegi 08L/26R pályától, a küszöböt pedig 2100 méterre keletre tolták volna el.
A lakossági döntés érzékenyen érinti a Lufthansát is, amelynek komoly járatbővítési tervei voltak a harmadik pálya kapcsán. A társaság közleménye szerint természetesen továbbra is fenntartja müncheni bázisát, de fejlesztési erőforrásait inkább olyan repülőterekre csoportosítja át, mint Zürich és Bécs.
Münchenben tavaly 38 millió utas fordult meg, a számuk 2015-re 50 millióra emelkedhet, és ha új pálya nem is épül, de a 2-es terminált alaposan kibővítik.
Mint korábban elmondtuk, a társaságokat, főképp a Lufthansa Cargót meglehetősen súlyosan érintette, hogy a legnagyobb németországi repülőtéren, Frankfurtban felépülhetett ugyan az új pálya, de az átadásával egy időben éjszakai repülési tilalmat kellett bevezetni. Hasonló éjszakai tilalmat rendeltek el lakossági nyomásra a még át sem adott Berlin-Brandenburg repülőtéren, amelynek ráadásul június 3-ról először augusztusra, majd jövő márciusra csúszott a megnyitása.
Megrekedtek a bővítési folyamatok Angliában is: noha a miniszterelnök legutóbb már nem zárta ki kategorikusan Heathrow harmadik pályáját, ha erről mégis megszületne a pozitív döntés, az is csak a legközelebbi választások, tehát 2015 után várható.
Mint arról beszámoltunk, az európai repülőterek szövetsége, az ACI Europe elnöke a szervezet közgyűlésén néhány napja arra figyelmeztette az európai döntéshozókat, hogy a kontinens egész gazdasági fejlődését, a válságból való kilábalást veszélyezteti, ha tovább folytatják a megszorító, korlátozó, a fejlesztéseket akadályozó politikájukat a légi közlekedéssel, a repülőterekkel szemben.