Meg lehetett volna állítani a túlrohanó gépet
Leszállási próbákat hajtott végre a Tu–204-eseket gyártó orosz United Aircraft, hogy a gyakorlatban tesztelje, vajon mi történhetett a tavalyi év utolsó napjaiban a Vnukovo pályáján túlfutó Tu–204-essel, elkerülhetetlen volt-e a katasztrófa. A próbák tanúsága szerint nem: a személyzet annak ellenére megállíthatta volna a gépet, hogy későn tette le a betonra.
Mint arról beszámoltunk, az orosz hatóságok a maguk vizsgálatával azt mindenképp tisztázták, hogy mi is történt tulajdonképpen. Ezek szerint a gép a küszöb után jóval, a kelleténél nagyobb sebességgel ért földet, pontosabban sosem volt a bal és a jobb főfutó egyszerre elegendő nyomás alatt ahhoz, hogy a berugózásjelzők leszállásként értelmezzék a momentumot és engedjék akár a reverz átállását, akár az áramlásrontó spoilerek kibocsátását. Ugyanakkor azért sem sikerült a hajtóművek sugárfékjeit aktiválni, mert a pilóták nem alkalmazták a közbülső reverzfokozatot, és a hajtóművek fékezés helyett gyorsítani kezdték a gépet.
A United Aircraft a két, a légialkalmassági engedély megszerzéséhez szükséges próbákat repülő prototípus egyikét használta fel a leszállási próbákra. A gépet videokamerákkal és más mérőberendezésekkel felszerelt gép három megközelítést hajtott végre, és mindhárom leszállásból meg is állították a repülőgépet.
Az első próbarepüléssel tisztázták: a gép annak ellenére normálisan viselkedett, hogy nagyon könnyű volt. A katasztrófát szenvedett Red Wings 204-es nem szállított utasokat, csak a személyzettel repült haza a csehországi Pardubicéből. Az üzemeltetési utasításban leírtak alkalmasak voltak arra, hogy a gépet ilyen kis súllyal is biztonságosan földre tegyék – hangzik a United Aircraft közleménye.