Lufthansa és az Új Alitalia – közben még egy európai csőd!

iho   ·   2017.10.17. 16:15
alitlufi_cim

Néhány nappal a csődös AirBerlin egyes részeinek megvásárlásáról szóló megállapodás után a Lufthansa-csoport az Alitalia részbeni akvizíciójára is ajánlatot tett, de az olasz kormány csak újabb fél év elteltével dönt majd a nemzeti légitársaság eladásáról. A nemzetközi sajtó szkeptikus a németek jelentkezése kapcsán.

A Lufthansa már korábban is jelezte, hogy érdeklődik az Alitalia-akvizícióban, most rövid közleményben erősítette meg szándékát, eszerint egy úgymond „NewAlitalia” megalapításában lenne érdekelt, de nem tartana igényt a csődös olasz cég egészére. Amiben a Lufthansa érdekelt, az az Alitalia globális hálózatának részei és európai, illetve belföldi útvonalak átvétele.

A vételi ajánlat a közlemény szerint tartalmazza egy új társasági szerkezet kialakításának a koncepcióját is, amely hosszú távon gazdaságossági kilátások mellett fejlesztené az „Új Alitaliát”. Az ajánlat részleteit ugyanakkor a partnerek egyetértésével nem hozzák nyilvánosságra, a Corriera de la Serra szerint ugyanakkor a Lufthansa félmilliárd eurót szánna az Alitalia gépeiért, leszállási jogaiért, de a 12 ezer főnyi állománynak csak a felét venné át, hasonlóképp az AirBerlin-féle üzlethez.

A veszteséges légitársaság akkor került csődhelyzetbe, amikor az alkalmazottak leszavazták a legfontosabb résztulajdonos, az Etihad által tervezett intézkedéseket a gazdaságok működés elérésére. Az Etihad kivonulása és pénzügyi támogatásának megvonása után a céget az olasz kormány három megbízottja vezette.

Az Alitalia megvásárlására szóló ajánlatokat eredetileg hétfő délutánig kellett letennie a jelentkezőknek, azonban az eladást az olasz kormány jövő áprilisig elhalasztotta, hivatkozva az európai légiközlekedési iparág bizonytalan állapotára, amit az Alitalia ügy mellett az AirBerlin és a Monarch bukása, illetve a Ryanair „üzemeltetési nehézségei” jeleznek.

A Financial Times összefoglalója szerint az olasz kormány feltehetően azért halasztotta el az eladásról a döntést – és ezzel a választ a Lufthansa ajánlatára is – mert szeretné egyben tartani a nemzeti légitársaságot. A DPA német hírügynökség Carsten Spohr Lufthansa-elnök korábbi nyilatkozatát idézi miszerint a csoport átvenné az Alitaliát, de „nem a jelenlegi állapotában”.

Ehhez még azt tehetjük hozzá, hogy a Lufthansa számára több éves kemény háborúskodást, csak mostanában lezárult sztrájksorozatot váltott ki a gazdaságosság javítását szolgáló komoly szerkezetváltási program, amelyről végülis mégis sikerült megállapodni. Az olasz nemzeti légitársaság alkalmazottai az ilyen átalakulást egyszer már meggyőző többséggel elutasították az Etihad ellenében.

A halasztás azt jelenti, hogy az olasz kormány további 300 mil eurónyi áthidaló kölcsönnel tartja életben tavaszig a légitársaságot, a csődbejelentésekor egy hasonló májusi határozat értelmében a cég értékesítéséig Róma 600 milliót pumpál az Alitaliába. A hitelek visszafizetésének határidejét a kormány idén november helyett jövő szeptember végéig halasztotta. Az eladásról szóló döntés prolongálása többek között azért is fontos a kormány számára, mondják megfigyelők, hogy a jelenlegi kormányerő a választási időszakban ne kerüljön rossz pozícióba a nemzeti légitársaság bajai miatt.

Közben újabb európai légitársaság csatlakozott a csődös légicégek csapatához: a svájci légügyi hatóság felfüggesztette a SkyWork Airlines légiüzemeltetési engedélyét. A cég addig nem repülhet újra, amíg fel nem mutatja a biztonságos működéshez szükséges pénzügyi alapokat. Ha ez október végéig nem sikerül, az AOC-t végleg bevonják. A SkyWorks központja, Bern, innen repül három Dornier 328-assal és három Saab 200-el különböző európai városokba, egy ideig Budapestre is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek