Hazánkban turnézik a CZ Loko egyik dízelmozdonya

iho/vasút   ·   2017.02.14. 16:15
400px_czloko

A 92 54 2774 714-0 pályaszámú dízelgép még február elején érkezett Magyarországra. A 2016-ban gyártott mozdonyt kifejezetten csehországi, szlovákiai, magyarországi és lengyelországi használatra tervezték. Eddig a Rail Cargo Carrier Slovakia használta egy Siemens ER20-as Herculest váltva.

A géppel kedden a MÁV TEB végez összeférhetőségi vizsgálatokat. Ennek keretében a 774 714-essel Veresegyházon hajtanak végre állomási mozgásokat és tesztelik az állomás tengelyszámlálóját, Vácrátót és Galgamácsa között pedig az As255 SIMIS LC vonali sorompót vizsgálják.

Február 15-én, szerdán Ceglédbercel és Cegléd között hőnfutás- és tengelyszámláló-vizsgálat, Albertirsán pedig állomási biztosításberendezési sínáramkörök zavartatásmérése zajlik majd. Tizenhetedikén, pénteken pedig összeférhetőségi vizsgálat lesz Sárosd állomáson az Alcatel típusú tengelyszámlálóval.

A futópróbázó 774 714-es EffiShunter 1600-ast február 14-én reggel Veresegyházon kapta lencsevégre Tajcs Márton

EffiShunter: Új mozdony? Vagy mégsem?

A cseh CZ Loko által gyártott EffiShunter (Efficient, vagyis hatékony, és Shunter, azaz tolató) dízelmozdonycsalád a Cseh Vasút (ČD) különböző dízelmozdonyainak teljeskörű felújításával és átalakításával jött létre. A család legerősebb tagjai, a Caterpillar 1550 kilowatt teljesítményű, 3512 C-HD típusú, az EU IIIB kategóriájú emissziós előírásainak megfelelő dízelerőforrása által hajtott, hattengelyes 1600-asok alapja a ČD 770-es és 771-es sorozatú, Dongó becenevű dízelmozdonyain nyugszik. Habár az eredeti gépek főkerete és forgóváza megmaradt, az EffiShunterek nemcsak szimplán remotorizált Dongók: lényegében új mozdonynak tekinthetők, mivel a motor, az erőátvitel, a vezérlés, továbbá számos alkatrészük és részegységük új gyártású – a korszerű elektronika például a Siemenstől érkezik. A cseh pályaszámozási rendszer szerint 774.700-as sorozatú EffiShunter 1600-asok hossza 17,36 méter, magasságuk 4,45 méter, 3,07 méter szélesek. Legnagyobb üzemi sebességük kilencven kilométer per óra, így alkalmasak tehervonatok vonali továbbítására is. A 115,2 tonna tömegű mozdonyok legnagyobb vonóereje 410 kilonewton, a tengelynyomás 19,2 tonna.

Az elsődlegesen tolatószolgálatra kifejlesztett EffiShunter 1600-asok normál és széles nyomtávú kivitelben is elérhetőek. Az utóbbi, 774.7F sorozatú gépekből a finnországi Fennia Rail rendelt hármat 2014 végén; a 101-103 pályaszámú gépeket a következő éven építette meg a cseh gyártó. A normál nyomtávú mozdonyokból eddig öt készült el. A Mainline Diesels információi szerint három gépet (774 701-703) a cseh Sokolovská Uhelná bányavállalat használ, egyet (774 704) a szintén cseh SD-KD (Kolejova Doprava) bányatársaság. A legújabb, tavaly gyártott 774 714-es még a CZ Loko tulajdonát képezi.

A CZ Loko bízik a termékében: az üzemeltetők véleménye szerint beváltak a mozdonyok, melyeket alacsony üzemelési és fenntartási költségek mellett, környezetbarát módon lehet használni. Az EffiShunter 1600-asok a mozdonyszemélyzet számára is magas kényelmet és biztonságot nyújtanak.

Nem megerősített információink szerint a CER és a PSŽ is tervez a típusból beszerezni néhányat, magyarországi használatra.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek